• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
5
پس از دیدار با شی جین‌ پینگ (رهبر حزب کمونیست چین):

وزیر خارجه آمریکا: چین قول داد به روسیه تسلیحات ارسال نکند

  • کد خبر : 16441
  • 30 خرداد 1402 - 12:42
وزیر خارجه آمریکا: چین قول داد به روسیه تسلیحات ارسال نکند
وزیر خارجه آمریکا که به پکن سفر کرده است می‌گوید چین «قول داده است» در جنگ روسیه علیه اوکراین،‌ تسلیحات به این کشور ارسال نکند.

به گزارش انطباق، آنتونی بلینکن روز دوشنبه ۲۹ خرداد پس از دیدار با شی جین‌پینگ، رهبر حزب کمونیست چین و رئیس‌جمهور چین، با وجود ابراز نگرانی در مورد ارسال سلاح توسط چین به روسیه گفت: «ما و سایر کشورها از چین تضمین‌هایی دریافت کرده‌ایم که این کشور به روسیه کمک‌ تسلیحاتی نکند». سفر وزیر خارجه آمریکا به چین روز یکشنبه آغاز شد. او نخستین دیپلمات ارشد آمریکایی است که در پنج سال گذشته از این کشور دیدار می‌کند. این سفر در حالی صورت گرفت که فهرست بلندبالای اختلافات بین دو اقتصاد بزرگ جهان باعث شده است که امید چندانی برای دستیابی به موفقیت‌های چشمگیر برای حل این اختلافات وجود نداشته باشد. پس از دیدار روز یکشنبه وزیران خارجه آمریکا و چین در پکن، وزارت خارجه ایالات متحده گفت‌وگوهای این دو مقام را «صریح»، «قاطع» و «سازنده» توصیف کرده و از توافق برای دیدار دوباره آن‌ها در واشینگتن خبر داده بود.
واشینگتن پیش از این عنوان کرده بود که موضع پکن درباره جنگ روسیه در اوکراین و ابتکاری که در این زمینه ارائه کرده است، را قابل قبول نمی‌داند و به چین در زمینه احتمال ارسال تسلیحات برای روسیه هشدار داده است.
بلینکن در این زمینه گفت هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان‌دهنده ارسال سلاح از چین به روسیه باشد. با این حال، نگرانی آمریکا در مورد شرکت‌های چینی است، شرکت‌هایی که ممکن است فناوری‌هایی را ارائه کنند که روسیه بتواند از آن برای پیشبرد جنگ خود در اوکراین استفاده کند. وزیر خارجه آمریکا در این مورد گفت: «ما از دولت چین خواسته‌ایم که در این زمینه بسیار هوشیار باشد.»‌
رئیس‌جمهور چین نیز پس از دیدار با آنتونی بلینکن گفت: «دو طرف پیشرفت‌هایی داشته‌اند و در مورد برخی مسائل خاص به توافق رسیده‌اند. این بسیار خوب است.» از اظهارات شی فوراً مشخص نشد که او به چه پیشرفتی اشاره می‌کند، اگرچه به آنتونی بلینکن گفت که چین «امیدوار است روابط دو کشور را سالم و پایدار ببیند» و بر این باور است که دو کشور «می‌توانند بر مشکلات مختلف غلبه کنند».

وزیر خارجه آمریکا نیز در پاسخ گفت که دو کشور «تعهد و مسئولیت دارند» روابط خود را مدیریت کنند و ایالات متحده «متعهد به انجام این کار» است. یکی از موضوعات مهم در این دیدارها مسئله تایوان است زیرا آمریکا از «تحرکات» ارتش چین در آب‌های نزدیک تایوان نگران است. فقدان کانال‌های ارتباطی منظم در زمینه أمور نظامی میان چین و آمریکا نیز به نگرانی‌ها در این زمینه دامن زده است. رئیس‌جمهور چین در این مورد به کنایه از ایالات متحده خواست که «به حقوق و منافع مشروع چین لطمه نزند».
چن گانگ،‌ وزیر خارجه چین، نیز پیش از این گفته بود که «جایی برای سازش یا امتیاز» چین در این زمینه وجود ندارد. با وجود این، به گفته تحلیلگران سیاسی، اظهارات رئیس‌جمهور چین و شیوه برخوردهای دیپلماتیک در این زمینه، نشانه‌ای بر تلاش برای بهبود روابط میان دو کشور است. وو ژین ‌بو، استاد و مدیر مرکز مطالعات آمریکایی در دانشگاه فودان در شانگهای، می‌گوید که پیام‌های چین «بسیار مثبت» بوده و این کشور امیدوار است برای «ثبات و بهبود روابط» با آمریکا همکاری کند. بلینکن نیز روز دوشنبه در گفتگوی سه‌ ساعته خود با وزیر خارجه چین بر اهمیت «کانال‌های ارتباطی باز» با پکن تاکید کرد. مناسبات چین و آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تیره‌تر شد و دولت جو بایدن نیز علاوه بر حفظ تعرفه‌های سنگین و گسترده دولت ترامپ بر واردات کالاهای چینی، تلاش کرده که همکاری‌های امنیتی و نظامی با متحدان آمریکا برای جلوگیری از گسترش نفوذ چین در اقیانوس آرام و هند را توسعه دهد.
قرار بود آنتونی بلینکن چهار ماه پیش به پکن برود اما به‌دلیل اختلافات مربوط به پرواز بالن‌های چینی در آسمان آمریکا آن را به تعویق انداخت. واشینگتن آن بالن‌ها را «جاسوسی» دانسته بود اما چین مدعی شد که اهداف مطالعات آب‌وهوایی را پیگیری می‌کرد.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=16441

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.