• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
9

بی بی سی فارسی تایید کرد حمله ایران به پایگاه هوایی اسرائیل خسارت زده است

  • کد خبر : 22275
  • 03 اردیبهشت 1403 - 15:33
بی بی سی فارسی تایید کرد حمله ایران به پایگاه هوایی اسرائیل خسارت زده است
روایت ایران و اسرائیل از خسارت حمله مستقیم ایران به خاک این رژیم متتاقض است. بی بی سی فارسی در گزارشی ادعای ایران در مورد حمله به دو پایگاه هوایی نواتیم و پایگاه اطلاعاتی هرمون را راستی آزمایی کرده و به این نتیجه رسیده که روایت ایران با عکس‌های ماهواره‌ای همخوانی دارد.

انطباق: حمله روز چهارده آپریل ایران با دو روایت نسبتا متناقض مواجه شد. یک روایت از سوی فرماندهان ارشد نظامی ایران بود که ضمن تاکید بر محدود نگه داشتن حمله، اعلام کردند خسارت‌هایی به پایگاه نظامی اسرائیل وارد کرده اند و روایت دیگر از سوی اسرائیلی‌ها مدعی بودند حمله ایران را تا ۹۹ درصد خنثی کرده اند و هیچ خسارت قابل توجهی به جز یک گودال یک متری به خاک اسرائیل وارد نشده است.

محمد باقری، رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح ایران، پس از حمله در گفت‌وگویی تلویزیونی پایگاه اطلاعاتی هرمون و پایگاه هوایی نواتیم را به‌عنوان اهداف حمله ایران نام برده است. تیم راستی آزمایی شبکه خبری بریتانیایی بی بی سی در بخش فارسی تحقیقاتی درباره این حمله انجام داده و به نتایج جالبی رسیده و اذعان کرده با اینکه اسرائیل خود را در مهار موشک‌های ایران پیروز دانسته است، اما در چند مورد موشک‌های سپاه از لایه‌های پدافند هوایی اسرائیل عبور کرده‌اند.

راستی آزمایی خسارت به پایگاه هوایی نواتیم | دستکم چهار نقطه خسارت دیده

بی بی سی فارسی تصاویر ماهواره‌ای قبل و بعد از حمله به پایگاه هوایی نواتیم، پایگاهی که در ۲۰ کیلومتری مرکز هسته‌ای دیمونا، را که هم طرف ایرانی و هم طرف اسرائیلی در مورد حمله به آن اتفاق نظر داشتند بررسی کرده است.

ایران می‌گوید نواتیم پایگاه جنگنده‌های اف-۳۵ رادارگریز اسرائیل است که در حمله به ساختمان کنسولگری در دمشق شرکت داشتند.

بررسی‌های این شبکه نشان می‌دهد «بین روز‌های ۱۲ تا ۱۴ آوریل، دستکم در چهار نقطه از پایگاه نواتیم تغییراتی دیده شده است.»

ارتش اسرائیل ۱۴ آوریل یک ویدیوی ۱۹ ثانیه‌ای منتشر کرد که سه محل متفاوت خسارت را نشان می‌دهد. در بخشی از این ویدیو نیرو‌های اسرائیل در حال تعمیر باند فرودگاه نشان داده می‌شوند.

بی بی سی فارسی خسارت حمله ایران به پایگاه هوایی اسرائیل را تایید کرد

بی بی سی فارسی گفته به نظر می‌رسد محل در حال تعمیر با یکی از عکس‌های ماهواره‌ای مطابقت دارد که یک دگرگونی بزرگ را نشان می‌دهد. چنانچه در تصاویر ۱۲ آوریل پیداست، در باند جنوبی پایگاه نواتیم که آشیانه هواپیماهاست، هیچ تغییری دیده نمی‌شود. اما یک روز بعد، یعنی پس از حمله ایران، لکه بزرگی بر روی همان باند پرواز قابل شناسایی است. این لکه روز ۱۴ آوریل نیز به چشم می‌خورد.

بر اساس این گزارش، عرض این باند نزدیک به ۲۳ متر است و این لکه تقریبا تمام عرض باند را پوشانده است. این تغییر محسوس تقریبا تنها ۱۹۰ متر با آشیانه هواپیما‌های جنگنده فاصله دارد.

یکی دیگر از نقاطی که مقام‌های اسرائیل به عنوان اصلی‌ترین خسارت وارد شده از طرف ایران به زیرساخت‌های این کشور نشان دادند، گودالی در کنار دیوار یک ساختمان تازه‌ساخت است.

بی بی سی فارسی نوشته این ساختمان در نزدیکی باند‌های شمالی پایگاه هوایی نواتیم قرار دارد. پس از حمله ۱۳ آوریل، دست‌کم در یک بخش از این محوطه تغییراتی مشهود است. در تصاویر هوایی ۱۳ و ۱۴ آوریل نیز تغییراتی رخ داده که با ویدیو‌های منتشر شده ارتش اسرائیل همخوانی دارد و سخنگوی ارتش تایید کرد که تنها در این بخش «به زیرساخت‌ها آسیب وارد» شده است.

بررسی تصاویر ماهواره‌ای قبل و بعد این مکان نشان می‌دهد این سازه به‌تازگی در کنار دو سازه سقف‌دار و مشابه دیگر ساخته شده است.

تحقیقات بی‌بی‌سی فارسی نشان می‌دهد با اینکه اسرائیل خود را در مهار موشک‌های ایران پیروز دانسته است، اما در چند مورد موشک‌های سپاه از لایه‌های پدافند هوایی اسرائیل عبور کرده‌اند.

بی بی سی فارسی خسارت حمله ایران به پایگاه هوایی اسرائیل را تایید کرد

بی‌بی‌سی دست‌کم دو نقطه دیگر از پایگاه نواتیم را شناسایی کرده که دگرگونی‌های قابل ملاحظه در آن دیده می‌شود که شبیه جای گودال است و بلافاصله پس از حمله ایران به وجود آمده است.

این دو تغییر در بخش‌های شمالی‌تر پایگاه رخ داده، یکی در میان دو باند شمالی و دیگری در سمت شمال شرقی پایگاه نواتیم، که محوطه‌ای خارج از پایگاه است.

در شواهد زمینی تنها سه مکان آسیب‌دیده قابل شناسایی است.

اما از لکه چهارم که در قسمت شمال شرق و بیرون از پایگاه مشاهده می‌شود، هیچ تصویری منتشر نشده و نمی‌توان گفت این تغییر چرا به وجود آمده است.

بی بی سی فارسه به گفته اسکات ریتر، بازرس سابق تسلیحات سازمان ملل متحد، اشاره کرده که گفته «۵ تا ۷ موشک به نواتیم اصابت کرده» است.

راستی آزمایی خسارت به پایگاه اطلاعاتی هرمون و پایگاه هوایی رامون | یک نقطه مشکوک است

سپاه پاسداران گفته پایگاه هرمون در جمع‌آوری اطلاعات برای حمله به کنسولگری نقش داشته است، به همین دلیل یکی از اهداف حمله بوده است.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ها پایگاه مخفی اطلاعاتی هرمون مهم‌ترین یگان اطلاعات نظامی اسرائیل است و مسئولیت شنود الکترونیک را بر عهده دارد.

بی بی سی فارسی گفته مقایسه تصاویر ماهواره‌ای قبل و بعد از حمله نیز تغییر محسوسی را نشان نمی‌دهد، جز یک مورد کوچک که به تنهایی نشان‌دهنده یا تاییدکننده تغییر نیست.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=22275

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.