• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
5
موافقت مجلس با بررسی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب به صورت اصل ۸۵ قانون اساسی

مجلس تصویب کرد؛ لایحه برخورد با بی‌حجابی “مخفیانه” بررسی می‌شود| چرا نمایندگان مردم را محرم ندانستند؟

  • کد خبر : 17427
  • 22 مرداد 1402 - 21:19
مجلس تصویب کرد؛ لایحه برخورد با بی‌حجابی “مخفیانه” بررسی می‌شود| چرا نمایندگان مردم را محرم ندانستند؟
رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: سوال جامعه این است که چرا عده‌ای اصرار دارند که لایحه مهم حجاب و عفاف در پستو بررسی شود؟ حداقل این لایحه در صحن مورد رسیدگی قرار گیرد تا مردم در جریان قرار گیرند.

انطباق: نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۲ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان، با تقاضای تعدادی از نمایندگان مبنی بر بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه یک فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب، به صورت اصل ۸۵ قانون اساسی با ۱۷۵ رأی موافق، ۴۹ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

غلامرضا نوری قزلجه در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۲ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با تقاضای اصل ۸۵ شدن لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب گفت: اینکه ما باید قانونی برای پوشش و زیست عفیفانه در جامعه داشته باشیم، شکی نداریم و این مسئله از ملزومات است، منتهی کم و کیف کار باید با رعایت دقیق قوانین و قوانین بالادستی صورت گیرد و در این امر نیز کسی شکی ندارد. در جامعه‌ای که زیست عفیفانه دچار اخلال شود و اخلاق از بین رود، حتما در غیاب اخلاق هر چیزی به جامعه تحمیل خواهد شد.

نماینده بستان آباد در مجلس یازدهم با بیان اینکه لایحه فوق با ۹ ماده از سوی قوه قضائیه به دولت ارجاع و نهایتاً تحویل مجلس شورای اسلامی شد، افزود: پیرو بررسی این لایحه در کمیسیون مربوطه مواد این لایحه به ۷۰ ماده رسید. به واقع ایجاد ۷۰ ماده در لایحه فوق نشان از شاکله ذهنی و منویات کمیسیون تخصصی در برخورد با این موضوع دارد.

نوری قزلجه با بیان اینکه تقاضای اصل ۸۵ شدن لایحه فوق دارای خطراتی است، تاکید کرد: در مورد تقاضای اصل ۸۵ شدن این لایحه آیین نامه تاکید دارد که تنها موارد ضرورت باید در قالب این اصل مطرح شود. این در حالی است که شورای نگهبان در موضوع قانون تجارت که چند صد ماده داشت، تاکید کرد که ضرورتی ندارد که این موضوع در قالب اصل ۸۵ بررسی شود، بنابراین چه ضرورتی دارد که لایحه عفاف و حجاب با چنین مکانیزمی در صحن علنی بررسی شود.

وی با بیان اینکه لایحه فوق همه آحاده جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تاکید کرد: چرا ما باید موضوع به این مهمی را که همه جامعه با آن سروکار دارند را در پستو و یا به صورت اصل ۸۵ بررسی کنیم.

این نماینده مجلس یازدهم با توجه به محتویات لایحه فوق تصریح کرد: این لایحه اشکال مبنایی زیادی دارد، همچنین مبانی فقهی و شرعی در این لایحه ایراداتی دارد که باید برطرف شود. همچنین این لایحه در مسائل حقوقی هم دارای ایراد و اشکالات عمده‌ای است.

نوری قزلجه با اشاره به موضوع عدم مطابقت جرم با مجازات در این لایحه افزود: این لایحه هزینه زیادی را برای کسب و کار‌ها دارد و همه باید در محیط‌های کسب و کار خود دوربین نصب کنند و این برای کسبه هزینه خواهد داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این لایحه حتی به حوزه دانش آموزی نیز ورود کرده است، بیان کرد: متاسفانه براساس موادی از این لایحه اگر یک دانش آموز ۱۰ ساله‌ای در مدرسه‌ای خلاف این قانون عمل کند، حتما اگر شما صبح دانش آموز خود را به مدرسه فرستاده باشید، شب باید وی را از کلانتری تحویل بگیرید و این می‌تواند جامعه را بهم بریزد. شاکله‌ای که در ۷۰ ماده فوق پیشنهاد شده اگر به صورت اصل ۸۵ بررسی شود، مطمئن باشید حتما سخت‌تر و بدتر خواهد شد و هیچ زیست عفیفانه و پوشش عفیفانه تعریف نخواهد شد.

دلایل متقاضیان بررسی لایحه عفاف و حجاب طبق اصل ۸۵ قانون اساسی چیست؟

حجت الاسلام جواد نیک بین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به عنوان یکی از متقاضیان این درخواست به ارائه توضیحاتی درباره علت درخواست خود پرداخت و گفت: در کمیسیون‌ می توانیم از نخبگان و صاحبنظران مختلف کشور دعوت کنیم تا به کمیسیون بیایند و آنجا اظهار نظر کنند درحالیکه  این افراد در جریان رسیدگی به این لایحه اجازه حضور در صحن را ندارند. همانطور که همه نمایندگان می‌توانند در صحن مجلس اظهار نظر کنند، همه نماینده‌ها می‌توانند در کمیسیون تخصصی ولو اینکه عضو آن هم نباشند، حضور یابند و در باره لایحه  اظهار نظر کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه از ابتدای مجلس قوانین بسیاری را بررسی کردیم که کارها بعضاً به دمش رسیده است و باید آن را تکمیل کنیم، عنوان کرد: در لایحه عفاف و حجاب ۱۶۰۰ پیشنهاد ثبت شده است که اگر بخواهیم این لایحه را در صحن بررسی کنیم، چندین ماه و شاید چندین سال طول بکشد. قرار است لایحه با سرعت، دقت و درایت کافی بررسی شود که با اصل هشتاد و پنجی شدن این اتفاق می افتد. لایحه دارای ۷۰ ماده است و قرار است کاری کنیم که در حوزه عفاف و حجاب یک قانون مترقی برای اکران نوشته شود نه اینکه کتاب عریض و طویل از قانون نوشته شود اما اجرا نشود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با رد اظهارات نماینده بستان آباد در مجلس مبنی بر اینکه این لایحه به حوزه دانش آموزی ورود کرده و می‌تواند مخاطراتی داشته باشد، گفت: این اطلاعات جنابعالی کاملاً اطلاعات غلط و اشتباهی بود. در هیچ کجای کار لایحه فوق هیچ فردی و هیچ خانم زیر ۱۸ سالی حتی احضار نخواهد شد و به کلانتری برده نمی‌شود. اینکه شما می‌گویید باید آن‌ها را از کلانتری جمع کنید، کاملا دروغ محض است.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=17427

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.