• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 29 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
14
سیگنال گرانی به بازار خودرو

زمستان ۱۴۰۳؛ موعد تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده!

  • کد خبر : 14960
  • 31 فروردین 1402 - 12:32
زمستان ۱۴۰۳؛ موعد تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده!
در این بین یا اعداد مورد ادعای وزارت صمت و خودروسازان واقعی نیست و آن‌ها با عددسازی سعی در مدیریت بازار دارند و یا شرکت‌های دولتی با رفتار غیرصادقانه با مشتریان خود به دنبال کسب سودی هنگفت از آشفته‌بازار خودرو هستند

انطباق: اولویت‌بندی متقاضیان خرید خودرو از سامانه یکپارچه مشخص شدند و از تیر ماه تحویل ۳۰۰۰ خودرو آغاز می‌شود. اما آن‌طور که برخی مخاطبان گزارش داده‌اند، تحویل بسیاری از محصولات خودروسازان به سه فصل پایانی سال آینده، به‌ویژه زمستان موکول شده است.


به گزارش تجارت نیوز، در حالی مشتریان ایران خودرو با چنین شوکی مواجه شده‌اند که مسئولان وزارت صمت بارها به تحویل خودروهای ثبت‌نامی در سال جاری تأکید کرده‌اند. پیگیری‌های تجارت‌نیوز از شرکت سایپا حاکی از آن است که این موعد تحویل خودروهای این کارخانه ۹۰ روزه خواهد بود. البته برخی فرض را بر اشتباه سیستمی ایران خودرو گذاشته‌اند که احتمال بروز چنین اشتباهی بعید به نظر می‌رسد و باید این اقدام جدید آبی‌های جاده مخصوص را سیگنال جدیدی به بازار و هدایت دوباره مشتریان به معاملات آزاد بدانیم.

البته با توجه به اینکه تنها ۳۲ هزار نفر برای خرید محصولات سایپا در طرح فروش سامانه یکپارچه خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، تحویل این تعداد خودرو در بازه سه‌ماهه را نمی‌توان دستاورد خاص و بزرگی برای این شرکت به حساب آورد. از سوی مقابل اما ثبت‌نام ۷۸۰ هزار نفر برای خرید محصولات ایران خودرو باعث شده تا این شرکت انتظار دو ساله مشتریانش را حق خود بداند.

تولید ۳ میلیون خودرو برای ۸۱۲ هزار مشتری کافی نیست
طبق آمار منتشرشده در مجموع ۸۱۲ هزار نفر برای خرید خودرو در سامانه یکپارچه اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین وزارت صمت اعلام کرد که در سال ۱۴۰۱ در مجموع یک میلیون و ۳۴۸ هزار خودرو تولید شده است. علاوه بر این، هدف‌گذاری این وزارتخانه برای سال جاری رسیدن به تیراژ تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است. حال آیا تولید حدود سه میلیون دستگاه خودرو برای پاسخ به نیاز ۸۱۲ هزار نفر کافی نیست؟

در این بین یا اعداد مورد ادعای وزارت صمت و خودروسازان واقعی نیست و آن‌ها با عددسازی سعی در مدیریت بازار دارند و یا شرکت‌های دولتی با رفتار غیرصادقانه با مشتریان خود به دنبال کسب سودی هنگفت از آشفته‌بازار خودرو هستند.در حالی که موعد تحویل خودرو به گروهی از مشتریان ایران خودرو زمستان سال آینده اعلام شده، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در توئیتی اعلام کرد که ۱۶ اردیبهشت دور دوم ثبت‌نام در سامانه یکپارچه آغاز می‌شود.

بازارگرمی آقای سخنگو برای خودروسازان
قالیباف با اشاره به اختلاف قیمت ۳۰۰ میلیون تومانی خودروی شاهین بین کارخانه و بازار، به‌نوعی برای ثبت‌نام در طرحی که دیگر نه موعد تحویل مشخصی دارد و نه قیمت نهایی محصولات مشخص است، بازارگرمی کرد.اما این بازارگرمی‌ها در توییتر و رسانه‌های نزدیک به دولت زمانی پاسخ‌گوست که خودروسازان در عمل هم رضایت مشتریان را جلب کنند.

شکاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار که از اقدامات مورد انتقاد وزارت صمت است، حالا تبدیل به یک دستاورد شده و مسئولان این وزارتخانه با اتکا به آن سعی دارند انحصار تولیدکنندگان دولتی را عمیق‌تر کنند.شاید در حال حاضر مشتریان با خرید یک خودرو یک شبه سود ۳۰۰ میلیون تومان به دست آورند، اما آیا حفظ این سود تا زمستان سال آینده هم تضمین می‌شود یا اگر متقاضیان به بازار آزاد ورود کنند سود بیشتری به دست می‌آورند؟

برای بررسی این موضوع بهتر است به بررسی روند قیمت خودرو در بازه زمانی دو سال گذشته بپردازیم. فروردین ۱۴۰۰ پژو پارس lx در بازار آزاد ۲۲۳ میلیون تومان قیمت داشت و تا اسفند ۱۴۰۱ تا ۶۸۰ میلیون تومان پیش رفت. یعنی رشد بیش از سه برابری قیمت این محصول در این بازه زمانی. رشدی که سود حدود ۴۶۰ میلیون تومانی را عاید خریداران این محصول در فروردین ۱۴۰۰ کرد.

اما آیا با شرایط موجود در بازار تضمینی وجود دارد که قیمت این محصول تا زمستان سال آینده رشد سه برابری را تجربه نکند؟ در حال حاضر پژو lx TU5 در بازار آزاد در محدوده ۷۵۰ میلیون تومان معامله می‌شود. در حالی که سرعت رشد دو سال اخیر در بازار ادامه داشته باشد، بعید نیست که خریداران کنونی این خودرو در زمستان ۱۴۰۳ این محصول را با قیمت‌های میلیاردی بفروشند.حال انتخاب مشتریان خودروسازان دولتی سود ۳۰۰ میلیون تومانی مورد اشاره سخنگوی وزارت صمت خواهد بود یا سود میلیاردی؟

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=14960

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.