• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3
همایش سالانه شهر خلاق رشت؛

دیروز استانی، امروز ملی و فردا بین المللی…

  • کد خبر : 16601
  • 04 تیر 1402 - 13:50
دیروز استانی، امروز ملی و فردا بین المللی…
اختصاصی/آنچه درفواید برگزاری این گونه مراسم های موضوع محور با اهداف مشخص بومی، بدیهی و مبرهن می باشد آنست که می تواند به توسعه اقتصادی مبتنی بر گردشگری، شهرها کمک نموده و در آینده با حضور سران ملی و بین المللی وهم آفرینی شکل گرفته بین شهرهای خلاق ایران شاهد برگزاری پربارتر این رویدادها باشیم.

اختصاصی انطباق- سرویس استانی: دومین همایش سالانه‌ شهر خلاق رشت روز پنج شنبه اول تیر ماه با حضور استاندار گیلان، شخصیت‌های ملی، شهرداران و روسای شورای شهرهای خلاق ایران، مدیران کل گردشگری این شهرها و معاونینشان در حالی برقرار شد که سال گذشته، اولین دوره این همایش به شکل استانی برگزارگردید و امسال  رنگ و بویی در سطح “ملی” به خود دید و انتظار می رود مدیریت شهری رشت از هم اکنون ساز و کار و تمهیدات برگزاری “بین المللی” این رویداد بزرگ را برای سال آینده مد نظر قرار دهد .

 اگرچه سال گذشته در اولین همایش شهر خلاق رشت، مردم استان گیلان حضور پررنگی داشتند اما امسال با حضور شخصیت های ملی و فرا استانی، از جمله شهرداران شهرهای سنندج، بندر عباس، کرمانشاه و نمایندگان شهرهای خلاق ایران شوری دیگر در رشت حاکم بود و یقینا سال آینده باید به گونه ای برنامه ریزی گردد که افرادی چون پرفسور برومبرژه استاد دانشگاه فرانسه پیام دوستی خود برای شهر خلاق رشت را در میدان شهرداری رشت رو به گیله مردان و گیله زنان قرایت کند تا عنوان بین المللی هر چه بهتر برازنده این رویداد بی نظیر شود.

کریستیان برومبرژه ایرانشناس فرانسوی و استاد انسان‌شناسی در دانشگاه پرووانس فرانسه در پیام خود آنقدر صریح و زیبا ،غذا و فرهنگ گیلانی را تشریح کرد که کمتر گیلانی را یارای چنین توصیفی از گیلان بود، از همین سبب حیف است اگر در همایش آتی حضور چنین افرادی را نداشته باشیم.

از جمله اتفاقات منحصر به فرد این همایش پیوند بحث گردشگری ورزشی به حوزه گردشگری خوراک بود که نخستین جام شطرنج شهرهای خلاق ایران به میزبانی رشت پایتخت شطرنج ایران برگزار شد تا این رویداد بتواند مقدمه ای برای برگزاری جام بزرگ کاسپین در شهر رشت باشد.

با توجه به برگزاری سطح ملی همایش شهر خلاق در رشت و حضور شهرداران شهرهای سنندج، بندر عباس، کرمانشاه و اصفهان زیرساخت های متنوعی در این دوره از همایش به ابتکار مدیریت شهری رشت شکل گرفت که شهرداران شهرهای خلاق ایران را بر آن داشت تا بتوانند این فرایند را برای شهرهای خود بومی سازی نمایند که می توان از ایجاد گذر خوراک در گذر موسیقی شهر سنندج به عنوان نمونه ای از آن نام برد.

رشت را گیلان و ایران به نحو احسنت و اکمل می شناسند اکنون است که باید از فرصت شهر خلاق خوراک استفاده شود تا آن سوی مرزها نیز با فرهنگ اصیل مردمان گیل و دیلم و طعم بی نظیرغذاهای گیلانی هچون باقلاقاتق و فسنجان اشنا گردند.

جمعیت روستایی نه در ایران که در جهان به سرعت بالایی در حال کاهش است و شهرنشینی با سرعت فزاینده ای رو به افزایش .باتوجه به اینکه همیشه تولید در روستاها انجام می شده و مصرف در شهرها بود بنابراین با روند افزایش شهرنشینی قاعدتا تولید هم باید از رونق افتاده باشد ولی هنوز هستند شهرهایی که اگرچه شهر هستند ولی در کنار مصرف گرایی تولید را فراموش نکردند شهرهایی که در زمره شبکه شهرهای خلاق در جهان قرار گرفتند و رشت نیز در این عرصه همچنان اصالت خود را حفط کرده است و تداوم این امر در سالیان متمادی مرهون تدبیر شهرداری رشت، همراهی شورای اسلامی و اتحاد مدیریت شهری خواهد بود.

 رشت زیبا آنقدر در تولید خوراک سرآمد بوده که یونسکو نتوانسته از کنار نام آن براحتی بگذرد . بیش از ۱۷۰ غذای محلی در گیلان پخته می‌شود که از این نظر در ایران در رتبه نخست قرار دارد.و اکنون برماست که ضمن حفظ این میراث گرانبها در جهانی کردن آن بکوشیم.

آنچه درفواید برگزاری این گونه مراسم های موضوع محور با اهداف مشخص بومی، بدیهی و مبرهن می باشد آنست که می تواند به توسعه اقتصادی مبتنی بر گردشگری، شهرها کمک نموده و در آینده با حضور سران ملی و بین المللی وهم آفرینی شکل گرفته بین شهرهای خلاق ایران شاهد برگزاری پربارتر این رویدادها باشیم.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=16601

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.