• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6
با وجود برخورد نامناسب روسیه با ایران؛

تنهایی غریب ایران در حمایت از روسیه!

  • کد خبر : 7362
  • 09 اسفند 1400 - 13:06
تنهایی غریب ایران در حمایت از روسیه!
تنها هشت کشور در جهان در حمله اخیر روسیه به اوکراین به سود روسیه موضع گرفته‌اند و ایران یکی از این هشت کشور است.

به گزارش انطباق ،  در جریان جنگ بین اوکراین و روسیه بسیاری از مقام‌های ایرانی به سود روسیه موضع گرفتند و گفتند که تقصیر اصلی جنگی که درگرفته است کشورهای غربی هستند و نه روسیه. یک نمونه چنین موضعی توئیت حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، است که نوشت که «بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک‌آمیز ناتو دارد». با چنین موضعی، ایران کاملاً هم‌راستا با روسیه موضع گرفت. اما این موضع ایران را در باشگاه بسیار کوچکی از کشورها قرار می‌دهد و بار دیگر تنهایی ایران در عرصه بین‌الملل را برجسته می‌کند: به‌غیر از ایران، تنها هفت کشور موضع مشابهی اتخاذ کرده‌اند.

هفت کشور دیگر که کاملاً طرف روسیه را گرفته‌اند و ناتو را دراین‌زمینه تنها مقصر دانسته‌اند از این قرار هستند: کره شمالی، میانمار، سوریه، بلاروس، ونزوئلا، کوبا، و نیکاراگوئه. ویژگی اغلب این کشورها این است که در روابط بین‌الملل منزوی هستند و قدرت بسیار زیادی ندارند.

این‌ در حالی است که بسیاری از کشورهای دیگر که رابطه نزدیکی با روسیه دارند موضعی اتخاذ کرده‌اند که بی‌طرف محسوب می‌شود، مانند چین، قزاقستان، صربستان، فیلیپین، یا هند. این کشورها به‌رغم روابط استراتژیک و نزدیک خود با روسیه به این نتیجه رسیده‌اند که باید همزمان با حفظ رابطه خوب خود با روسیه، نقض تمامیت ارضی اوکراین را نیز به‌شکلی روشن محکوم کنند. مثال بارز این امر موضع‌گیری وانگ یی، وزیر خارجه چین، است که گفت: «چین قاطعانه از احترام و حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها حمایت می‌کند. این موضوع در مورد اوکراین نیز صدق می‌کند»، اگرچه او در مواضع خود بر لزوم توجه به نگرانی‌های امنیتی روسیه نیز تأکید کرد. البته همزمان باید تأکید کرد که اکثریت قاطع با کشورهایی است که روسیه را کاملاً محکوم کرده و کنار اوکراین ایستاده‌اند.

این مسئله در نقشه‌ای که وب‌سایت ویکی‌پدیا از مواضع کشورها تولید کرده به‌خوبی دیده می‌شود. عکسی که در زیر مشاهده می‌کنید نشان‌دهنده این نقشه است. در این نقشه، کشورهایی که آبی هستند سمت اوکراین هستند، کشورهای زرد بی‌طرف، کشورهای خاکستری موضع مشخصی ندارند، و کشورهای قهوه‌ای سمت روسیه را گرفته‌اند:

بنابراین سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا این تنهایی و این تفاوت بارز در موضع‌گیری به سود منافع ملی ایران است؟ آیا ایران از رابطه با روسیه امتیازهای بیشتری در مقایسه با چین یا قزاقستان دریافت می‌کند که نزدیکی بیشتر مواضع ایران به روسیه در مقایسه با این دو کشور را توجیه کند؟ و مشخصاً آیا ایران که در همه تاریخ معاصر خود قربانی نقض تمامیت ارضی بوده است که بارزترین نمونه آن هم جنگ تحمیلی بود چرا نباید به‌روشنی و صراحت نقض تمامیت ارضی یک کشور دیگر را محکوم کند؟/قرن نو

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=7362

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.