• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
11
حذف آخرین بازمانده با مهاجرت اسحاق قالیباف

تلاش تمامیت‌خواهان برای عبور از اصولگرایان‌ سنتی و اصلاح طلبان

  • کد خبر : 21265
  • 28 بهمن 1402 - 12:03
تلاش تمامیت‌خواهان برای عبور از اصولگرایان‌ سنتی و اصلاح طلبان
همزمان با اختلافات داخلی، مسئله مهاجرت پسر قالیباف بازخوردهای منفی اصولگرایان نزدیک به جبهه پایداری و انقلابی‌ترهای سمت راستی را به همراه داشت. بازخوردهایی که تنها چند هفته مانده به انتخابات مجلس روی دیگر سکه از حذف را نمایان می‌کند
انطباق: روز نو نوشت بعد از رد صلاحیت روحانی و قبل از آن رد صلاحیت «علی لاریجانی» در انتخابات ۱۴۰۰ حالا «محمد باقر قالیباف» از نسل ابتدای انقلاب شاید آخرین بازمانده از مدیرانی باشد که تیغ رد صلاحیت هنوز کارنامه سیاسی او را نخراشیده. فرمانده، شهردار، خلبان و رئیس مجلسی که به تعبیر رقیبان اصلاح‌طلب، گفتمان سیاسی شاخصی نداشت و به ظن همفکران اصولگرایش از کاریزمای موثر برای رای‌آوری در ریاست جمهوری برخوردار نبود اما مسیرهای پیچیده‌ای را برای ماندن در قدرت طی کرد: حضور در نیروی انتظامی ، شهرداری تهران در سال‌های ۸۴ تا ۹۶ و ریاست مجلس انقلابی یازدهم در فضایی که دایره خودی‌ها آرام آرام تنگ‌تر می‌شد یا از هوش او در سیاست‌ورزی ناشی شده و یا نفوذش در ساخت قدرت چنان تعریف شده بود که ماندنش ضرورت داشت.

اما به نظر می رسد طیفی سر برآورده و سودای خارج کردن سردار از میدان را دارد. تکرار موضوع «سیسمونی گیت» قالیباف همزمان با مراسم سالگرد انقلاب موقعیت مناسبی بود تا تندروها ضربه اول را به قالیباف بزنند. از میان جمعیت کسی از سفر خانواده او به ترکیه پرسید. سردار پاسخ داد؛ مگر گناهه؟ این آغاز ماجرا بود. همزمان مسئله اقامت «اسحاق قالیباف» در کانادا مطرح شد. رسانه خارج از کشور که به اختلاف افکنی و فعالیت های سیاسی ضد جکومتی نیز شناخته می‌شود در گزارشی از شکایت پسر قالیباف از دولت کانادا برای مسئله اقامتش رونمایی کرد. این موضوع در فاصله چند ساعت به بازخوردهای داخلی گسترده‌ای رسید. بازخوردهایی که به نظر می‌رسید بعد از پرسش و پاسخ یک انقلابی در مراسم سالگرد انقلاب در راهپیمایی بستر مناسبی برای طرح موضوع و واکنش داشت. هنوز معلوم نیست که همزمانی سوالات از قالیباف در مراسم و طرح موضوع مهاجرت فرزند قالیباف چه ارتباط محتوایی با هم دارند اما این طور به نظر می‌آید در آستانه انتخابات دردسرهای جدیدی برای او ساخته شده است.
سرلیستی قالیباف در شورای ائتلاف
روز بیست و سوم بهمن ماه غلامعلی حداد عادل با این عنوان که سعی داریم بهترین‌ها را به مردم معرفی کنیم از سرلیستی قالیباف در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب خبر داد، شورایی که قرابت سیاسی بیشتری به اصولگرایان سنتی دارد. این خبر در حالی که باهنر نامزدی خود در انتخابات را به کرمان برده بود نشان داد. قدیمی‌ها هنوز بر همان مهره غیرکاریزماتیک خود برای انتخابات اصرار دارند. البته این سوال همچنان مطرح بوده که چرا به رغم چند دوره ناکامی قالیباف در ریاست جمهوری و عملکرد نسبتا پر حرف و حدیث او در مجلس در بر همان پاشنه می‌چرخد؟ این نکته‌ای است که اصولگرایان جوان شاید به آن «ان قلت» وارد کرده‌اند.
آنچه که رئیس شورای ائتلاف می‌گوید، نشان از اختلافات این گروه با طیف‌های دیگر اصولگرایی است که در انتخابات مختلف وجود داشته است. غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در مورد ائتلاف تمامی جریانات وگروه‌های اصولگرا برای ارائه لیست واحد،گفته: شاید همه جریانات وگروه‌های اصولگرا یک فهرست واحد برای انتخابات مجلس ندهند ولی سعی این است که وحدت حداکثری ایجاد شود.
وی در پاسخ به این سوال که معتقدید چند لیست واحد از جریان اصولگرا بیرون می آید گفت: بعید نیست چند لیست بیرون بیاید چراکه کسی نمی‌تواند کسی را مجبور کند. ما در انتخابات مجلس یازدهم نیز شاهد بودیم در کنار فهرست شورای ائتلاف چند فهرست دیگر هم منتشر شد اما باید توجه داشت که مردم خودشان انتخاب می کنند انتخاب با مردم است ومیزان هم رای ملت است.
شوک به رئیس مجلس در آستانه انتخابات
همزمان با اختلافات داخلی، مسئله مهاجرت پسر قالیباف بازخوردهای منفی اصولگرایان نزدیک به جبهه پایداری و انقلابی‌ترهای سمت راستی را به همراه داشت. بازخوردهایی که تنها چند هفته مانده به انتخابات مجلس روی دیگر سکه از حذف را نمایان می‌کند. اگر پروژه حذف و یکدست‌سازی در مرحله اول با اخراج نخبگان و اساتید و به تردید انداختن بزرگان برای شرکت در انتخابات با قانون مجلس به سرانجام رسیده، اما غربال کردن نامزدها در درون اصولگرایان با تسویه حساب‌های داخلی ادامه دارد. انتشار خبر مهاجرت و واکنش اشتری، افشاکننده سیسمونی گیت شاید بارزترین نشانه برای تلاش طیفی باشد که می‌خواهد تا زمان باقیمانده و استفاده از امکان تجدیدنظر شورای نگهبان آخرین حلقه‌های مانده از گذشته را از مجلس دوازدهم دور کند. افشاکننده سیسمونی گیت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ‏«سوال بپرسم؟ در سال‌های گذشته نهادهای امنیتی در حال رد صلاحیت کاندید یک قوه بودند با این استدلال که چرا فرزندش در آمریکا تحصیل می‌کند.آیا همزمان از وضعیت درخواست مهاجرت فرزند این یکی رئیس قوه مطلع بودند؟چطور چنین چیزی منجر به رد صلاحیت نشد؟اگر کلا مطلع نبوده باشند که فاجعه است.» علی قلهکی، از چهره های نزدیک به «سعید جلیلی» در کانال تلگرامی خود نوشت: «ماجرای سفر خانواده محمدباقر قالیباف به ترکیه که مطرح شد (که توسط الیاس قالیباف نیز تایید و تقبیح شد؛ فارغ از جزییاتِ ماجرا که محل بحث بود) به برخی از نزدیکان ایشان گفتم که برای بار نشدنِ بخش زیادی از حاشیه‌های خانوادگی روی دوشِ محمدباقر قالیباف (به عنوان مثال خیریه همسر ایشان)، از برخی افعالِ خانواده اعلام برائت کند که واسطه گفت ایشان چنین کاری نمی‌کند! حالا هم که بحث مهاجرت فرزند ایشان «اسحاق قالیباف» به کانادا به صورت “اقامت دائم” (PR) مطرح شده! صلاحِ قوه‌ی خویش، سرداران دانند…»
همچنین «علی اکبر رائفی پور»در مطلبی خطاب به قالیباف نوشت: « میزان سرمایه‌گذاری فرزندتان در کانادا هزینه های مربوط به دریافت اقامت دائم در آن کشور، همچنین هزینه های حقوقی شکایت مذکور در همان سالها از چه منبعی تامین و چگونه پرداخت شده است؟»
عبور از اصولگرا و اصلاح‌طلب
این انتقادها به سردار در آستانه انتخابات در حالی که چهره‌های جوان‌تر اصولگریان در ماه‌های گذشته روی خوشی به پیرمردهای این جبهه نشان نداده‌اند بیان روشنی از استراتژی از پیش تعیین شده‌ای است که در ماه‌های گذشته نسخه مجلس انقلابی‌تر را در قالب جوانان‌گرایی و تحول‌خواهی برای مجلس دوازدهم تجویز کرده است. صادق کوشکی در مصاحبه‌ای که طی روزهای اخیر منتشر شد، گفته است:«اصلاح‌طلبی و اصولگرایی عناوینی هستند که کاربرد خود را از دست دادند به نحوی که حتی حامیانشان هم از آنها عبور کردند و خیلی مورد توجه و استقبال جامعه نیستند، به همین دلیل صحنه سیاسی کشور دست اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیست اما متأسفانه این دو جریان هنوز نمی‌خواهند قبول کنند که باید جای خود را به فضاها و جریان‌های جدید بدهند.» گرچه او در پاسخ به سوال خبرنگاران طفره می‌رود و دقیقا عنوان نمی‌کند که فضای خالی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی را چه جریان‌هایی پر خواهند کرد اما به جریان‌های جدید اشاره می‌کند، جریان‌هایی که شاید شناسنامه چندان «قابل خوانشی » در میان رای‌دهندگان سنتی هم ندارند. کوشکی معتقد است؛ جریان جدید یعنی رویش‌های جدید در حوزه سیاست، یعنی افرادی که اصلاح‌طلب یا اصولگرا نیستند اما می‌خواهند فعالیت سیاسی کنند و این دو جریان را قبول ندارند چراکه سلیقه‌های جدید، فکر، حرف و طرح جدید دارند، این جریان‌ها امکان دارد در ادامه روی خود اسم بگذارند و امکان دارد این کار را انجام ندهند ولی در مجموع افرادی هستند که فکر می‌کنند جریان‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا دیگر کارآمد نیستند.
گفته‌های صادق کوشکی استاد دانشگاه امام صادق(ع) که تئوری‌های او بیشتر عبور از جریان‌های سیاسی را در فضای کنونی نشان می‌دهد، شاید در آینده طیفی را مدیریت کند که حتی از رئیسی و یارانش نیز عبور کنند. چنانکه پیشتر او گفته بود:«آقای رئیسی نمی‌دانست می‌خواهد در چه مسئولیتی قرار بگیرد، الان شاید متوجه شده باشد که مدیریت اجرایی در حد ریاست جمهوری یعنی چه؟ معتقدم اگر آقای رئیسی اطلاعات امروز را می‌داشت، هیچ گاه نامزد انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شد.»
کوشکی از جمله چهره‌های اصولگرا بود که با وجود اجماع اردوگاه اصولگرایی بر سر کاندیداتوری ابراهیم رئیسی به نظر می‌رسید چندان دل خوشی از رئیس جمهور شدن رئیسی هم نداشته باشد. او در مصاحبه‌ای درباره رای خود در انتخابات ریاست جمهوری گذشته ۲۸ خرداد گفته بود «فقط با این هدف رای دادم که همتی رئیس جمهوری نشود.» با این وجود زمین بازی قالیباف اصولا تریبون‌های رسانه‌ای نیست. او بارها با «لابی‌های پشت پرده »به جای «واکنش به حمله‌ها » از خطرات سیاسی جسته. اما این بار باید دید مقابل هجمه‌های بزرگ همفکران پرزاویه خود از چه ابزاری برای ماندن در قدرت استفاده خواهد کرد. او در آخرین اظهارنظرش به صورت تلویحی به انتقادها پاسخ داد و گفت: با دوقطبی کاذب، ظرفیت و انرژی جامعه را هدر ندهیم. در همین حال چهره نزدیک به قالیباف،جلیل محبی، عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس در واکنش به حاشیه رخ داده درباره مهاجرت پسر قالیباف به کانادا در گفت‌وگویی گفت: پسر قالیباف تهران است و تهران زندگی می‌کند. ویزای اقامت برای کاهش هزینه تحصیل بود.اسحاق قصد داشت برای تحصیل دکترا به خارج کشور برود، نه برای زندگی. این فعال سیاسی نزدیک به قالیباف با اشاره به اینکه نقشه کشیده‌اند رسایی را جایگزین قالیباف کنند، گفته: «زدن قالیباف ناظر به انتخابات ریاست جمهوری بعدی است.»

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=21265

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.