• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
15
یک نماینده مجلس: مصادره صحبت حضرت آقا به‌نفع یک وزیر بدبینی در مردم ایجاد می‌کند

بعضی‌ها در دولت حاضرند همه را قربانی کنند تا وزیر صمت بماند/ عده‌ای در دولت به وزیر اقتصاد حمله می‌کنند

  • کد خبر : 15078
  • 07 اردیبهشت 1402 - 12:25
بعضی‌ها در دولت حاضرند همه را قربانی کنند تا وزیر صمت بماند/ عده‌ای در دولت به وزیر اقتصاد حمله می‌کنند
رشیدی کوچی گفت: این‌که چرا عده‌ای در دولت تلاش می‌کنند تا وزیر اقتصاد را مورد حمله قرار دهند در حالی‌که به‌نظر من وزیر صمت یکی از ضعیف‌ترین وزرای کابینه است و بعضی‌ها در دولت حاضر هستند همه را قربانی کنند تا وزیر صمت باقی بماند خود جای سوال دارد.

انطباق: چند روزی است که استیضاح وزیر صمت دوباره خبرساز شده و نمایندگان بنا دارند تا در روز یک‌شنبه آقای فاطمی امین را برای بار دوم جهت استیضاح به مجلس احضار کنند. فاطمی امین سال گذشته با وساطت قالیباف و اخذ مهلت دوماهه از لبه تیغ استیضاح جست اما مخالفان حضور وی در مجلس بیکار ننشستند و مجددا استیضاح وی را کلید زدند و این‌بار هیات رئیسه با چهل امضاء استیضاح را اعلام وصول کرد. حالا ۲۲ نفر از آن‌ها مایل به پس گرفتن امضا خود به بهانه وحدت و همکاری قوا با یکدیگر شده‌اند، امری که مغایر قوانین جاری مجلس است. از آن‌جا که همکاری و تعامل مجلس و دولت صرفا جهت اصلاح امور است، گویی برخی نمایندگان همان‌گونه که روز رای اعتماد با رودربایستی به وزرای رئیسی رای دادند بنا دارند به این روند ادامه دهند و کشور را با تعارف اداره کنند، غافل از این‌که علاوه بر بحث نظارتی، استیضاح ابزار کار مجلس است.  در گفت‌و گو با جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون داخلی کشور و شوراها به‌بررسی این استیضاح و برخی شائبه‌ها در خصوص اختلاف در کابینه رئیسی مورد بررسی قرار گرفته است

اخیرا بحثی در خصوص اختلاف بین وزارت صمت و اقتصاد پیش آمده . به‌نظر شما این موضوع تا چه حد صحت دارد؟

من از دعواهایی که داخل کابینه وجود دارد اطلاعی ندارم ولی یک چیز را مطمئن هستم و آن این‌که در تیم اقتصادی دولت وزیر اقتصاد تقریبا یک سرو گردن از بقیه آقایان بالاترو برتر است. این‌که چرا عده‌ای در دولت تلاش می‌کنند تا وزیر اقتصاد را مورد حمله قرار دهند در حالی که به‌نظر من وزیر صمت یکی از ضعیف‌ترین وزرای کابینه است و بعضی‌ها دردولت حاضر هستند همه راقربانی کنند تا وزیر صمت باقی بماند خود جای سوال دارد.

طبق شنیده‌ها عده‌ای از نمایندگان خواهان استیضاح وزیر صمت، پس از سخنان رهبری امضا خود را پس گرفته‌اند، این خلاف قوانین داخلی مجلس نیست؟

این خبر درستی نیست، چون بعد از اعلام وصول دیگر کسی نمی‌تواند امضاء خود را پس بگیرد و یا اضافه کند. جلسه استیضاح به‌طور قطع روز یک‌شنبه برگزار خواهد شد. منشا این صحبتی که شده این است که بعضی از نمایندگان گفتند ما قبل از اعلام وصول امضای‌مان را پس گرفتیم و هیات رئیسه نباید می‌گفته استیضاح وزیر صمت با چهل امضا اعلام وصول شده، بلکه باید می‌گفتند با هجده امضا اعلام وصول شده است. اختلاف بر سر این است و همان‌طور که گفته شد بعد از اعلام وصول دیگر کسی نمی‌تواند امضا را کم یا زیاد کند.

شما از موافقان استیضاح هستید؟

بله.

نمایندگان در دیدار با رهبری از کمک خود به دولت گفته‌اند و در این راستا پیرو فرمایشات رهبری در مورد همگرایی و هم‌افزایی دولت باید چگونه با مجلس تعامل داشته باشد؟

این تعامل دوسویه است ولی مجلس بارها حُسن نیت خود را ثابت کرده است و من فکر می‌کنم حداکثر تعامل و همراهی را مجلس با مجموعه دولت دارد. من خود از نزدیک شاهد این موضوع هستم، از طرف دیگر دولت هم با مجلس تعامل و همراهی دارد. ما نباید صحبت حضرت آقا را به‌نفع یک وزیر مصادره کنیم، این کار نادرستی است. مردم از شخص وزیر و وزارت صمت گلایه دارند و ما شاهدیم که وضعیت خودرو تبدیل به یک نارضایتی عمومی شده است، در این شرایط این‌که عده‌ای بیایند و بخواهند صحبت حضرت آقا را که یک خط‌مشی و راهبرد کلان است، به‌نفع یک وزیری که استیضاحش اعلام وصول شده مصادره کنند، یک نگاه و بدبینی را متاسفانه در مردم به وجود می‌آورند و این جفا در حق رهبری است. حضرت آقا در همه دولت‌ها و در همه مجالس تاکید داشته‌اند که با هم تعامل داشته باشند. نگاه من این است که تعامل به این معنی نیست که هر چه دولت می‌گوید مجلس بگوید چشم و یا هرچه مجلس گفت دولت بگوید چشم. تعامل به این معناست که اگر مجلس احساس کرد که وزیری با عدم توانایی و مدیریت دارد به دولت و مردم آسیب می‌زند ورود کند و او را استیضاح کند و این چیزی است که در قانون دیده شده است و هیچ کسی بالاتر از قانون نیست.

یکی از نمایندگان گفته‌است بیایید امضاءها را پس بگیریم چرا که فرد شایسته‌تری نسبت به آقای فاطمی امین سراغ نداریم. به‌نظر شما چنین گفته‌ای درست است و اساسا آیا فرد شایسته‌ای برای تصدی این وزارتخانه داریم؟

من این استدلال را قبول ندارم که چون ما نمی‌دانیم نفر بعدی چه کسی خواهد بود، به‌همین فرد موجود اکتفا بکنیم. قانون‌گذار بحث استیضاح را حق نمایندگان دانسته و حتما به این موضوع توجه کرده است. من اعتقاد دارم خیلی‌ها شایسته‌ترو لایق‌تر از ایشان هستند ضمن این‌که اگر دولت فردی را در حد همین وزیر یا ضعیف‌تر معرفی کند مجلس می‌تواند به ایشان رای اعتماد ندهد. نمی شود با استدلال که چون نمی‌دانیم نفر بعدی چه کسی است، به‌همین وضع موجود اکتفا کنیم. ضمن این‌که من احساس می‌کنم مجلس با این استیضاح دارد یک پیام واضحی را به‌جامعه و دولت می‌دهد که اگر قرار باشد فرد دیگری هم بیاید که هم سطح آقای فاطمی امین باشد، به‌طور قطع برای ایشان هم برنامه خواهد داشت و این‌طور نیست که ما بگوییم چون گزینه‌ای نیست به گزینه موجود اکتفا بکنیم.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=15078

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.