• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
11
وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد

افتتاح قطعه پایانی آزادراه قزوین- رشت قبل از نوروز | پیشرفت ۹۷ درصدی راه آهن رشت- کاسپین

  • کد خبر : 21581
  • 16 اسفند 1402 - 12:04
افتتاح قطعه پایانی آزادراه قزوین- رشت قبل از نوروز | پیشرفت ۹۷ درصدی راه آهن رشت- کاسپین
با تکمیل بخش پایانی آزادراه قزوین-رشت مشکل بار ترافیکی این منطقه که در تعطیلات نوروز تا ۸ ساعت نیز می‌رسید، حل می‌شود. این بخش بعد از حدود ۵ سال تا آخر اسفند به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش انطباق نقل از روزنامه ایران، راه‌اندازی قطعه پایانی آزادراه قزوین-رشت به مسافت حدود ۸ و نیم کیلومتر، از نظر طولی مسافت زیادی ندارد اما از نظر زمانی، تردد به شهر رشت را به‌خصوص در زمان‌های اوج ترافیک روان می‌کند و مصرف سوخت و آلاینده‌های زیست محیطی را بسیار کاهش می‌دهد.

آزادراه رشت – قزوین به طول کلی ۱۳۷.۴ کیلومتر از مهمترین راه‌های کشور و بخشی از کریدور بین‌المللی شمال – جنوب است. ۸ کیلومتر پایانی این آزادراه از سال ۹۸ قرار بود که ساخته شود اما تکمیل این ۸ کیلومتر به دولت سیزدهم رسید. تأکید دولت بر اتمام این بخش تا قبل از نوروز بود. آزادراه قزوین-رشت تا منطقه رودبار و منجیل زیر بار ترافیک بود اما به‌خاطر نیمه‌کاره بودن، برای تردد به رشت باید عبور از شهر رودبار صورت بگیرد که با توجه به مسافرپذیر بودن منطقه، در تعطیلات به‌خصوص در ایام نوروز، بعضاً خودروها تا بیشتر از ۸ ساعت در ورودی و عبور از رودبار درترافیک می‌مانند.

محمود ملازینل، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در گفت‌وگو با «ایران»، افتتاح بخش پایانی آزادراه قزوین-رشت را عیدی دولت به مسافران نوروزی دانست و گفت: «مهمترین اتفاق در ترددهای نوروزی این است که در نوروز امسال ترافیک سرسام‌آور رودبار را نداریم و لازم نیست برای رسیدن به رشت از شهر رودبار عبور کنیم؛ با افتتاح قطعه آخر آزادراه، تردد از قزوین به رشت مستقیم می‌شود.»
وی گفت: «با افتتاح قطعه آخر آزادراه قزوین-رشت، مصرف سوخت کاهش خواهد یافت اما میزان کاهش فعلاً قابل محاسبه نیست چون زمان ترافیک در ورودی منجیل از یک تا ۱۰ ساعت است.»

براساس این گزارش مراحل ساخت این آزادراه در حال اتمام است و بزودی تکمیل می‌شود. این پروژه در حال حاضر، مراحل نهایی نصب روشنایی و ایمنی راه‌ها را طی می‌کند و به گفته مقامات استان گیلان، بزودی در سفر رئیس‌جمهور به گیلان افتتاح می‌شود.

ارزش روز ساخت قطعه باقی‌مانده آزادراه ۶ هزار میلیارد تومان است. از سال ۹۸ تاکنون بیش از ۲۲۰۰ میلیارد تومان از منابع اعتباری دولت برای ساخت قطعه باقی‌مانده آزادراه رشت – قزوین هزینه شده و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز مطالبات پیمانکاری است که مجموعاً به عدد ۲۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. با توجه به اهمیت آزادراه قزوین- رشت در کاهش بار ترافیکی منطقه و نقش آن در توسعه گیلان، این پروژه مهم با نگاه حمایتی دولت به پایان رسیده است.

پروژه‌های در دست ساخت

توسعه محورهای ارتباطی جاده‌ای و ریلی در محور برنامه‌های رشد حمل و نقل دولت قرار دارد. براین اساس، چندین خط ریلی، آزادراه و بزرگراه در سال آینده در نوبت ساخت و تکمیل قرار گرفته است.
درخصوص آزادراه‌های در دست ساخت، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها، تأکید کرد که در صورت تأمین اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی، سال آینده چندین برنامه تکمیل و ساخت آزادراه‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: «آزادراه کنار گذر شمالی کرج که ادامه اتوبان همت است به طول ۱۸ کیلومتر در دست ساخت است؛ این کنارگذر مستقیم به اتوبان کرج- قزوین متصل می‌شود. در حال حاضر برای عبور، خودروها در قسمتی وارد شهر کرج می‌شوند و گره ترافیکی ایجاد می‌شود. دولت تکمیل این کنارگذر را امسال تصویب کرد. قرار است با مشارکت شهرداری کرج این راه تکمیل شود. ۳ هزار میلیارد تومان سهم دولت در تکمیل این راه است.»

به گفته ملازینل برنامه دیگر، تکمیل کنارگذر شرقی اصفهان است که در کریدور شمال- جنوب قرار گرفته و تأثیر زیادی در کاهش ترافیک اصفهان دارد؛ این مسیر ۳۰ کیلومتر است.
کنارگذر شمالی اراک و کنار گذر شرق کرمانشاه در آزادراه کربلا نیز دو برنامه دیگر است که به گفته ملازینل در دست ساخت قرار دارند.
وی افزود: «آزادراه تبریز- مرند به طول ۲۴ کیلومتر و مراغه هشترود به طول ۲۹ کیلومتر نیز با پیشرفت فیزیکی بالا در حال ساخت است که این دو مسیر در ۶ ماهه نخست سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.»

پیشرفت ۹۷ درصدی راه آهن رشت- کاسپین

علاوه بر بخش جاده‌ای، در حوزه ریلی نیز طرح‌های مهمی در دست ساخت است که برخی از این طرح‌ها در آستانه بهره‌برداری قرار دارد. در استان گیلان، اتصال ریلی رشت به بندر کاسپین، به عنوان بخش شمالی کریدور ریلی شمال- جنوب بزودی افتتاح می‌شود. افتتاح این خط ریلی در افزایش ترانزیت و حمل بار ریلی یکسره از بنادر جنوبی به بنادر شمالی و بالعکس نقش مهمی دارد.
به گفته خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی، عملیات اجرایی پروژه خط آهن رشت – کاسپین به پایان رسیده و حدود ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با بیان اینکه تاکنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای پروژه راه‌آهن رشت- کاسپین هزینه شده است، افزود: «تاکنون ۲۲۰۰ میلیارد تومان را پرداخت کردیم و مابقی مربوط به مطالبات پیمانکاری است.»

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور، حداقل ارزش روز پروژه راه‌آهن رشت – کاسپین را ۵ هزار میلیارد تومان دانست و متذکر شد: «بهره‌برداری از خط راه‌آهن و باقی‌مانده آزادراه حوزه حمل و نقل بین‌المللی را متحول خواهد کرد.»

پروژه راه آهن رشت- کاسپین تکمیل‌کننده کریدور شمال- جنوب و شرق به غرب بوده و نقش مهم و حیاتی در ترانزیت کالا و تجارت خواهد داشت. این خط ریلی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است که کریدور شمال – جنوب را در شاخه میانی دریای خزر به دریای عمان و خلیج فارس متصل می‌کند و امکان حمل و نقل ترکیبی را در فضای تجارت، در کریدور شمال- جنوب فراهم می‌کند. با توجه به اینکه حدود ۴۰ درصد نقل و انتقال کالا از بندر کاسپین می‌تواند توسط ریل انجام شود یکی از اساسی‌ترین بخش‌ها در توسعه بندر تکمیل راه‌آهن رشت- کاسپین است.

به گفته متولیان بخش حمل و نقل، با تکمیل پروژه رشت- کاسپین که بزودی افتتاح خواهد شد، حمل و نقل ترکیبی محقق شده و فضای توسعه‌ای نیز در فازهای بعدی پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=21581

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.