• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
4
از خريد ١١٢ ميليون دوز واكسن تا ذخیره ٨ میلیارد دلار اسکناس نقد توسط دولت روحانی برای دولت انقلابی؛

از رسانه‌هایی که با پول دولت می‌نویسند چه انتظاری؟!

  • کد خبر : 9283
  • 22 خرداد 1401 - 12:53
از رسانه‌هایی که با پول دولت می‌نویسند چه انتظاری؟!
دولت دوازدهم با وجود تحریم‌های سنگین و محاصره اقتصادی با دستیابی به رشد اقتصادی ٧/٦ درصدی در بهار سال ١٤٠٠ و افزایش هزار و ١٢٦ هزار میلیارد تومان ارزش دارایی‌های سرمایه‌ای ناشی از اتمام طرح‌های عمرانی که روز‌های پنجشنبه هر هفته مردم شاهد افتتاح آن بوده‌اند...

به گزارش انطباق ،این روز‌ها که فریاد مردم از آثار به اصطلاح “جراحی اقتصادی” دولت سیزدهم بلند است و ٦١ اقتصاددان هشدار و انتقادات صریح خود را نسبت به اقدامات اقتصادی دولت رسماً در رسانه‌ها منتشر نموده‌اند، انتظار این بود که رسانه‌های دولتی با تبیین برنامه‌های چندهزار صفحه‌ای دولت! نسبت به پاسخ منطقی و ایرادات جدی اقتصاددانان و آرامش جامعه اقدام می‌نمودند، ولی متاسفانه باز هم به جای ایفای رسالت اصلی رسانه‌ای خود و یا حداقل جلب اعتماد عمومی برای دولت، با فرافکنی مشکلات و حواله آن به دولت قبل، نه تنها از تشریح برنامه‌های دولت رئیسی و پاسخ منطقی به دغدغه‌های دلسوزانه اقتصاددانان شانه خالی می‌کنند، بلکه بیش از پیش زمینه بی‌اعتمادی مردم نسبت به سیاست‌ها و عملکرد دولت سیزدهم را فراهم‌ می‌نمایند.

یکی از رفتار‌های فریبکارانه این رسانه‌ها، معدل‌گیری شاخص‌های ٨ سال گذشته و اعلام کارنامه دولت قبل با این معدل است. واقعیت این است که اولا امروز مردم و اقتصاددانان از آثار اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های به اصطلاح “جراحی اقتصادی” دولت سیزدهم، شاکی و معترض هستند که محصول اقدامات این دولت است نه دولت قبل! ثانیا اگر قرار است نسبت به سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت قبل ارزیابی شود، باید آنرا در دو دوره متفاوت بررسی کرد.

دوره‌ای که با رویکرد تعاملی -همان رویکردی که دولت اعتدال با آن شناخته می‌شود- طی سال‌های ١٣٩٢- ١٣٩٦ یعنی دوره خدمت دولت یازدهم عمل شده و شاخص‌های آن گویای موفق‌بودن عملکرد دولت یازدهم است.

آیا بهبود رشد اقتصادی از منفی ٨/٥ درصد سال ١٣٩١ به مثبت ١٤/٢ درصد در سال ١٣٩٥ و مثبت ٤/٨ درصد در سال ٩٦ و همچنین کاهش نرخ تورم از ٣٢/١ درصد سال ١٣٩٢ به ٦/٨ درصد سال ١٣٩٥ و استمرار نرخ تک‌رقمی آن برای دو سال متوالی و محدود کردن آن در حد ٨ درصد برای سال ١٣٩٦ و ثبات نسبی قیمت دلار زیر ٣٨٠٠ تومان برای ٤ سال متوالی، آیا به عنوان نتیجه مثبت عملکرد تعاملی دولت اعتدال رضایت‌بخش نیست؟ البته ممکن است برای اصحاب این رسانه‌ها هرگز رضایت‌بخش نباشد! ولی برای مردم ایران هم رضایت‌بخش بوده و هم قابل “تکرار”؛ به طوریکه مجددا در انتخابات سال ١٣٩٦ با ٢٤ میلیون رای، یعنی شش میلیون رای بیشتر، رییس دولت دوازدهم را برای جایگاه ریاست‌جمهوری ترجیح دادند.

باید قبول کرد که دولت اعتدال با درکی سنجیده و واقع‌بینانه اعلام کرد که در شرایط “تقابل” نه تنها شاخص‌های اقتصادی بهبودی نخواهد داشت، بلکه با استمرار آن شاهد رنج و آسیب و اعتراض مردم خواهیم بود؛ هرچند دولت دوازدهم با وجود تحریم‌های سنگین و محاصره اقتصادی با دستیابی به رشد اقتصادی ٧/٦ درصدی در بهار سال ١٤٠٠ و افزایش هزار و ١٢٦ هزار میلیارد تومان ارزش دارایی‌های سرمایه‌ای ناشی از اتمام طرح‌های عمرانی که روز‌های پنجشنبه هر هفته مردم شاهد افتتاح آن بوده‌اند؛ به ویژه ذخیره ٨ میلیارد دلار اسکناس نقد قابل دسترس که این روز‌ها بار‌ها رییس بانک مرکزی دولت سیزدهم وجود بی‌سابقه آنرا اعلام نموده – بدون آنکه بگوید میراث دولت دوازدهم است!- و همچنين سفارش و تمهيد مقدمات خريد ١١٢ ميليون دوز واكسن كرونا كه افتخار تزريق آن نصيب دولت سيزدهم شد! به مراتب در شرایط تقابلی نیز بهتر از دولت مدعی انقلابی عمل کرده است… واقعیتی که متاسفانه عده‌ای آنرا -چه از سر ناآگاهی و یا فریبکاری- نپذیرفته و تلاش نمودند، آثار سوء این دوره را با معدل‌گیری دوران “تعامل” به عنوان نمادی از ناکارآمدی دولت اعتدال تبلیغ نمایند! ولی امروز که خود در مظان اجرا قرار گرفته، برای فریاد مردم و هشدار اقتصاددانان از روند رو به بحران شرایط تقابلی چه پاسخی دارند؟! آیا تصور می‌کنند می‌توان با فرافکنی، دولت اعتدال را بانی آثار عملکرد “جراحی اقتصادی” دولت سیزدهم معرفی نمایند؟! چرا این رسانه‌ها از رکورد تاریخی افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پولی ملی (قیمت دلار امروز در بازار آزاد به ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید) در دولت رئیسی چیزی نمی‌گویند؟ چرا درباره گرانی‌های بی‌سابقه اخیر که برخی کالاهای اساسی مردم به اندازه ۸ سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم افزایش قیمت داشته است، قلم‌فرسایی نمی‌کنند؟ به نظر می‌رسد، عرصه خیابان‌ها و فضای مجازی بلند‌تر فریاد می‌زند… چه توهمی!

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=9283

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.