• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
3
گوترش: وضعیت در غزه از مرز تاب‌آوری گذشته است

آمریکا قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد

  • کد خبر : 19962
  • 18 آذر 1402 - 10:32
آمریکا قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد
نشست  شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی آتش‌بس فوری در غزه در نهایت رای لازم برای اجرا را نیاورد.

انطباق: ایالات متحده آمریکا همانطور که پیشتر اعلام کرده بود این قطعنامه را وتو کرد.نتایج رای‌گیری در شورای امنیت ۱۳ رای مثبت به نفع آتش‌بس فوری و ایالات متحده آمریکا بعنوان عضو دائم رای منفی و وتو داد و بریتانیا نیز رای ممتنع داد.سفیر آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد که  قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش بس فوری در غزه را وتو کرد، می‌گوید علت مخالفت کشورش این است که «یک آتش‌بس غیرمشروط» به حماس «اجازه بقا و تجدیدقوا» خواهد داد.نماینده آمریکا در جلسه اضطراری  شورای امنیت خطاب به سایر اعضا گفته که «هیچ کشوری نباید آنچه حماس در روز هفتم اکتبر مرتکب شد را تحمل کند».«اگر هر کدام از کشورهای ما شاهد چنین حمله‌ای بودند ما از این شورا توقع داشتیم که بر حق ما برای دفاع و حفاظت از شهروندانمان تاکید مجدد کند».به عقیده سفیر آمریکا در این جلسه غیرمنطقی‌ترین بخش قطعنامه پیشنهادی درخواست برقراری یک «آتش‌بس بدون قید و شرط» بوده است.
او گفته از نظر آمریکا چنین آتش‌بسی «خیلی ساده حماس را پابرجا نگه خواهد داشت و به این گروه فرصت تجدیدقوا خواهد داد تا چیزی شبیه هفتم اکتبر را دوباره تکرار کند».
معاون نماینده آمریكا در سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی  شورای امنیت را «فرمولی برای فاجعه هم برای اسرائیل و هم برای فلسطینیان و تمامی منطقه» ارزیابی کرد و گفت:همان طور که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، تاکید کرده راه حل تشکیل دو کشور مستقل تنها راه حل برای رسیدن به یک صلح پایدار است.جلسه اضطراری  شورای امنیت در پی فعال کردن ماده ۹۹ منشور ملل از سوی آنتونیو گوترش تشکیل شده بود. در همین خصوص آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد  گفت: «وضعیت در غزه از مرز تاب‌آوری گذشته است. خطر فروپاشی کامل سیستم حمایت بشردوستانه در غزه، به شدت وجود دارد. این وضعیت، عواقب ویران‌گری خواهد داشت.»

انتقاد گروه‌های حقوق بشری از اقدام آمریکا 
گروه‌های حقوق بشری از آمریکا به خاطر وتو قطعنامه شورای امنیت که خواستار آتش بس فوری در غزه شده بود، انتقاد کرده‌اند. عفو بین الملل گفت این تصمیم نشان‌دهنده «بی توجهی شدید» به رنج غیرنظامیان است و سازمان پزشکان بدون مرز، آن را «رای علیه بشریت» خواند. اما نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت این قطعنامه به حماس اجازه می‌دهد تا جنایات بیشتری علیه اسرائیل انجام دهد. اما حمایت بین المللی کمی از موضع آمریکا در شورای امنیت وجود داشت. سازمان دیدبان حقوق‌بشر هم می‌گوید کاخ‌سفید با وتو قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس فوری در غزه خود را در معرض «شریک جنایات جنگی» شدن قرار داده است.لوئیس شاربونو، مدیر بخش سازمان ملل دیدبان حقوق‌بشر گفته وتو این قطعنامه در شورای امنیت در حقیقت مانع برداشتن گام‌هایی شده که خود آمریکا بارها «از اسرائیل و گروه های نظامی فلسطینی» تقاضای انجام آنها را کرده بود.
این مقام دیدبان حقوق‌بشر گفته تبعیت از قوانین بین‌المللی انسان‌دوستانه، حفاظت از غیرنظامیان و آزادی همه غیرنظامیان و گروگان‌ها، از خواسته‌های خود آمریکا در جریان جنگ اسرائیل-غزه بوده است.او تصریح کرده که: «با ادامه حمایت تسلیحاتی آمریکا از اسرائیل و کمک دیپلماتیک به پوشاندن جنایاتی مانند تنبیه و مجازات جمعی فلسطینیان در غزه، آمریکا خود را در معرض هم‌دستی و شریک شدن در جنایات جنگی» قرار می‌دهد.

اسرائیل از بایدن  تمجید کرد
سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، برای وتو کردن قطعنامه  شورای امنیت سازمان ملل متحد تشکر کرد و گفت كه از نظر او این اقدام دولت  بایدن «حمایت استوار از اسرائیل» بوده و نشانی از «قدرت رهبری و پایبندی به ارزش‌ها» و همچنین «روزنه‌ای از نور در میان ظلمات».
سفیر اسرائیل که به شدت از سازمان ملل و به ویژه دبیرکل آن، آنتونیو گوترش انتقاد می‌کند گفته او در شگفت و شوک است که چه طور در حالی که هنوز «حماس راکت به سوی اسرائیل پرتاب می‌کند» سازمان ملل «درگیر گفتگو بر سر قطعنامه مخدوشی است که تروریست‌های حماس در غزه بر سر قدرت نگه خواهد داشت و در آن نه حماس محکوم شده و نه به آزادی گروگان‌ها اشاره شده است».او گفته آتش‌بس تنها هنگامی ممکن خواهد بود که «همه گروگان‌ها آزاد و حماس ساقط شده» باشد.

انتقاد اعضای شورای امنیت از آمریکا
سفیر فرانسه که  به قطعنامه پیشنهادی رای مثبت داد گفته: «من در همزمانی جنگ با تروریسم و حفاظت از جان غیرنظامیان تعارضی نمی‌بینم – این در قوانین بین‌المللی انسان‌د‌وستانه به صراحت و قویا مورد تاکید قرار گرفته است»
از میان ۱۵ عضو دایمی و دوره‌ای شورای امنیت، ۱۳ عضو به قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه رای مثبت دادند، بریتانیا ممتنع ماند و آمریکا ضمن مخالفت با استفاده از حق وتو خود مانع از به کرسی نشستن رای اکثریت اعضای این شورا شد.این اقدام آمریکا که البته با توجه به اظهارات مقام‌های کاخ‌‌سفید قابل پیش‌بینی بود خیلی زود با مخالفت و انتقاد سایر اعضا از جمله اعضای دایمی این شورا چون روسیه و چین که حق وتو هم دارند روبرو شد.سفیر برزیل در این جلسه گفت: «سطح بی‌سابقه تراژدی انسانی که در غزه در حال وقوع است نیازمند اقدامی فوری است… و وظیفه ما برای پیشگیری از آن همچنان پابرجاست».
سفیر روسیه با انتقاد از وتو آمریکا گفت: «مبالغه نخواهد بود اگر بگوییم که امروز تاریک‌ترین روز برای خاورمیانه بود». سفیر روسیه ضمن مقصر دانستن آمریکا در تصمیمی که وی «سنگدلانه» خواند گفت که مخالفت با آتش‌بس به معنای صدور «حکم اعدام» فلسطینیان است. او خطاب به اعضای شورای امنیت گفت «ما نمی‌توانیم و نباید» سرنوشت غیرنظامیان را به «بازی‌های سیاسی در منطقه» واگذار کنیم.سفیر چین در جلسه شورای امنیت که یکی از تهیه‌کنندگان و ارایه‌کنندگان قطعنامه بود گفت: «تایید ادامه جنگ در حالی که دم از نگرانی و توجه به زندگی و ایمنی مردم و نیازهای انساندوستانه در غزه می‌زنیم، نشانی از نوعی خود-تعارضی دارد».
بریتانیا، متحد امریکا، که به قطعنامه  رای ممتنع داد هم گفته علت ممتنع ماندنش در این رای‌گیری «محکوم نکردن حماس» در پیش‌نویس قطعنامه بوده است. «اسرائیل باید قادر به اقدام در برابر تهدیدهای حماس باشد. اما همزمان اسرائیل باید به قوانین و معاهدات بین‌المللی هم متعهد بماند».

‌ اسرائیل برای جان فلسطینی‌ها ارزش قایل نیست
سفیر تشکیلات فلسطین که به عنوان عضو ناظردایمی در سازمان ملل حضو دارد آخرین سفیری بود که در جلسه اضطراری  شورای امنیت سخن گفت تصویب‌نشدن قطعنامه آتش‌بس در این شورا «یک نقطه عطف در تاریخ خواهد ماند. لحظه بروز حقیقت… اتفاقی که فراتر از انست که بتوان برایش تاسف خورد».
سفیر تشکیلات فلسطین ناتوانی در اجماع میان اعضای شورای امنیت را گواهی بر شکست این نهاد سازمان ملل در «انجام مسئولیت‌هایش» و در مواجهه با وضعیتی دانست که او «بحرانی عظیم» خواند.«جان میلیون‌ها فلسطینی در خطر و تعلیق میان مرگ و زندگی است. تک‌تک آنها در هراسی عمیق‌اند و لایق نجات یافتن از این وضعیت».او همچنین گفت که اسرائیل جنگ خود را «با توسل به قساوت» پیش گرفته ودر نتیجه آن «تا فردا در همین ساعت، صدها نفر دیگر کشته شده‌اند».
«کودکان کشته خواهند شد. یتیم خواهند شد. زخمی و برای مابقی عمر معلول خواهند شد. نه با اشتباه و سهوا، بلکه با طرح و برنامه، چرا که قاتلان هیچ ارزشی برای جان فلسطینیان قایل نیستند».حضور فلسطین به عنوان یک عضو ناظر دایمی در سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۲ و با رای اعضای سازمان ملل متحد ممکن شد.

 محمود عباس خواستار برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح شد
محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطینی خواستار برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح برای پایان دادن به جنگ در نوار غزه شد.
این سیاستمدار ۸۷ ساله  تصریح کرد: «علاوه بر آن، باید در چنین نشستی یک راه حل سیاسی قابل قبول که منجر به تشکیل کشور فلسطین شود نیز تدوین شود.»
عباس افزود: «ایالات متحده مسئولیت آنچه در نوار غزه رخ می‌دهد را بر عهده دارد. آمریکا به ما می‌گوید که از راه حل دو کشوری حمایت می‌کند و اسرائیل اجازه ندارد نوار غزه را اشغال کند، کنترل امنیتی بر نوار غزه اعمال کند و زمین‌های نوار غزه را مصادره کند. ولی ایالات متحده آمریکا، اسرائیل را مجبور به اجرای این امر نخواهد کرد.»
رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطینی همچنین اشاره کرد که قصد دارد “بر اساس برقراری یک توافق بین‌المللی، تشکیلات خودگردان فلسطینی را که ضعیف شده است، دوباره تقویت کند.”
او تاکید کرد که در این راستا “اصلاحات مورد انتظار، صورت خواهند گرفت و انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطینی و انتخابات پارلمانی برگزار خواهند شد.”
عباس در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود اینکه ممکن است در این صورت حماس مانند سال ۲۰۰۶ پیروز شود چنین انتخاباتی برگزار خواهد شد، گفت: «صرفنظر از این که چه کسی ببرد، مسئله اصلی این است که  انتخابات دمکراتیک خواهد بود.»

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=19962

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.