• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8

یادداشت شهردار رشت به مناسبت روز شورا ها

  • کد خبر : 3754
  • 09 اردیبهشت 1400 - 14:56
یادداشت شهردار رشت به مناسبت روز شورا ها

به گزارش انطباق به نقل از  واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت، متن این یادداشت به شرح ذیل است: سید محمد احمدی : اصلی ترین هدفی که ضرورت بنا نهادن شوراها بر آن استوار بوده و هست، بستر سازی برای مشارکت مردمی در اتفاقات پیرامون هر جامعه ای است. شور و […]

به گزارش انطباق به نقل از  واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت، متن این یادداشت به شرح ذیل است:

سید محمد احمدی : اصلی ترین هدفی که ضرورت بنا نهادن شوراها بر آن استوار بوده و هست، بستر سازی برای مشارکت مردمی در اتفاقات پیرامون هر جامعه ای است.

شور و مشورت یکی از مهمترین سفارشات دینی و اصول مدنی ما می باشد.

در اسلام شورا و مشاوره زمانی موضوعیت می‏یابد که حکم و قانونی وجود نداشته باشد. وقتی حکم خدا و قوانین و مقررات اسلام یا فرمان صریح پیامبر و معصومان وجود دارد، نمی‏توان مشاوره کرد و آن احکام و قوانین باید بدون هیچ‏گونه تردید و تأملی اجرا شود. قرآن در این زمینه می‏فرماید: «هیچ مرد و زن با ایمانی را در کاری که خدا و رسول حکم کنند، اراده و اختیاری نیست (که رأی خلافی اظهار کنند) و هر کس نافرمانی خدا و رسول کند، دانسته، به گمراهیِ سختی افتاده است».

با تکیه بر سفارشات دینی و قانون اساسی، هر فردی در جامعه حق دارد در سرنوشت اجتماعی خود شرکت داشته باشد و بر این اساس افرادی متخصص و اصلح در امور شهری را به عنوان نماینده خود در شورا انتخاب کند تا خالصانه و متعهدانه به همراه پاکدستی و بدون در نظر گرفتن منافع شخصی، جانب منفعت اجتماعی را بگیرد و در جهت توسعه پیرامونی قدم بردارد.

از این رو اقشار جامعه با حضور در پای صندوق های رای در سرنوشت اجتماعی خود نقش فعال و پویا خواهند داشت و مسئولیت اجتماعی خود را در جامعه ی مردم سالار دینی بر عهده گرفته و با انتخابی از روی آگاهی، به رکن اساسی توسعه اجتماعی می پردازند.

حاضرین در شورا، وام‌داران اعتماد مردمی هستند و در برابر این اعتماد اجتماعی مسئول هستند و‌ همانطور که قانون، شورا نشینان را موظف به رصد و بررسی عملکرد شهردار و شهرداری نموده است آنها نیز باید در پیشگاه خداوند، مردم، قانون و وجدان خود پاسخگو باشند.

بدین ترتیب با اطلاع از مسئولیت اجتماعی و قانونی خود، تمام تلاش خود را در برابر پیشبرد اهداف متعالی جامعه محوری و دوری از شخصی نگری، بکار می گیرند و در این زمان است که ما جامعه را رو به جلو و در مسیر توسعه می بینیم.

بلوغ جمعی حاصل نمی شود مگر با تعامل و تبادل نظر و همچنین ظرفیت‌مندی در انتقاد پذیری و پذیرش نظرات حتی مخالف اما به صلاح جمعی، بدور از حاشیه سازی و فقط و فقط در نظر گرفتن منافع عمومی

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=3754

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.