• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
3

غفلت دولت از گیلان، به عنوان دروازه شانگهای،تا کِی؟!

  • کد خبر : 20972
  • 15 بهمن 1402 - 11:40
غفلت دولت از گیلان، به عنوان دروازه شانگهای،تا کِی؟!
تراز تجاری به شدت منفی ایران با کشور‌های اوراسیا نشان‌دهنده ضعفی ریشه‌دار است که دولت و بهارستان در مجلس آتی باید در سریعترین زمان ممکن در صدد رفع آن بر آیند.

یادداشت- مهدی لطفی*: دولت سیزدهم، با شعارهایی روی کار آمد که متاسفانه هنوز به عمده آنها جامه عمل نپوشانده است و معدود حرکات مثبتش نیز ابتر مانده‌اند و چه بسا راه برون رفت از وضع موجود توجه بیشتر به استان گیلان باشد.
بعنوان مثال می توان گفت، عضویت در پیمان شانگهای می‌تواند جهت افزایش حجم و کیفیت تجارت ایران با کشورهای حوزه cis مثمر ثمر واقع شود؛ اما لازمه‌ی ورود به هر فضای جدیدی، عبور از دروازه‌ای است.
گیلان با توجه به نزدیکی جغرافیایی به cis ، داشتن شهر و شهرک‌های صنعتی متعدد، منطقه آزاد تجاری انزلی و بنادر مهمی همچون انزلی، آستارا و کاسپین، می‌تواند نقش همان دروازه فوق استراتژیک را برای ایران ایفا کند.

نظر به اینکه افزایش تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه و کاهش بیکاری همه از آورده‌های افزایش تجارت خارجی خواهند بود، لازم به نظر می‌رسد که تیم اقتصادی دولت در جهت بهینه‌سازی هرچه بیشتر نظام سیاستگذاری اقتصادی کشور، نگاه ویژه‌ای به گیلان داشته باشند.
می دانیم که افزایش GDP کشور، در سایه گسترش همکاری‌های اقتصادی با سایر ملل امکان‌پذیر خواهد بود که در شرایط تحریمی فعلی و اخیرا عضویت ج.ا.ا ایران در پیمان شانگهای، کشورهای همسایه CIS می‌توانند یکی از مناسب‌ترین موقعیت‌های تجاری برای ایران را فراهم آوردند که ایران با توجه بیشتر به دروازه ورودی به آن بازار بزرگ یعنی گیلان می تواند به خوبی از آن بهره برداری نماید.

در هفت ماه نخست سال جاری حجم تجاری ۴،۲ میلیارد دلاری با کشورهای اوراسیا ( ۵۳۲ میلیون دلار آن فقط با روسیه) ، نه تنها در مقیاس بین‌المللی در حد یک شوخی است، بلکه نسبت صادرات به واردات نیز چیزی در حدود یک سوم می‌باشد.

تراز تجاری به شدت منفی ایران با کشور‌های اوراسیا نشان‌دهنده ضعفی ریشه‌دار است که دولت و بهارستان در مجلس آتی باید در سریعترین زمان ممکن در صدد رفع آن بر آیند.

شایان ذکر است که با وجود تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، عدم استفاده از پتانسیل‌های تجاری کشورهای حوزه اوراسیا و سازمان شانگهای، چشم‌انداز روشنی برای بهبود وضعیت معیشتی کشور بویژه استان‌ مرزی گیلان قابل تصور نیست و لذا نمایندگان آتی گیلان در مجلس شورای اسلامی باید این مهم را در نظر داشته باشند و با هدف و اولویت هموار ساختن راه های استفاده بهینه از ظرفیت های تجاری گیلان بعنوان دروازه شانگهای و تجارت با کشور های عضو این سازمان قانونگذاری نمایند.

*دکترای علوم سیاسی؛سیاستگذاری عمومی

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=20972

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.