• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
18
همین قدر سهمگین و باورنکردنی وحشتناک و تکان‌دهنده

«کیومرث پوراحمد» از سر افسردگی، بی‌آیندگی و ناامیدی خودکشی كرد

  • کد خبر : 14706
  • 17 فروردین 1402 - 12:17
«کیومرث پوراحمد» از سر افسردگی، بی‌آیندگی و ناامیدی خودکشی كرد
یکی از آخرین اظهارنظرهای پور احمد در اینستاگرام را بخوانید: جشنواره فیلم فجر دیگر جشن سینمای ایران نیست جشن دو سه ارگان خاص است …با این همه داغی که بر دل داریم دیگر چه جشنواره ای؟

به گزارش انطباق، مجله «فیلم امروز» به سردبیری هوشنگ گلمکانی خبر داد که کیومرث پوراحمد خودکشی کرده است.
در متن خبر «فیلم‌امروز» آمده است:
«کیومرث پوراحمد خودکشی کرد
همین قدر سهمگین و باورنکردنی

وحشتناک و تکان‌دهنده
از سر افسردگی و ناامیدی
بی‌آیندگی و بیهودگی
فعلا همین»
پوراحمد جدا از فعالیت هایی سینمایی، در مطبوعات نیز دستی بر قلم داشت و سالهای بسیاری، به امر نقدنویسی می‌پرداخت.
این کارگردان مطرح سینما و تلویزیون ایران، به هنگام خودکشی ۷۴ سال سن داشت‌. فیلم‌های «شب یلدا»، «خواهران غریب»، «به خاطر هانیه» و سریال‌های «قصه‌های مجید» و «سرنخ» از آثار او بودند.

در این سال خونبار و دردناک جشنواره فیلم فجر هیچ ارزش و اهمیتی ندارد


یکی از آخرین اظهارنظرهای پور احمد در اینستاگرام را بخوانید: جشنواره فیلم فجر دیگر جشن سینمای ایران نیست جشن دو سه ارگان خاص است …با این همه داغی که بر دل داریم دیگر چه جشنواره ای؟

پوراحمد خود را حلق‌آویز کرد
خبرها حاکیست کارگردان سرشناس سینمای ایران خود را حلق‌آویز کرده است.

خودکشی کیومرث پوراحمد تایید شد
دادستان گیلان گفت: به محض دریافت گزارش، بازپرس ویژه قتل در محل حاضر شدند و با بررسی های اولیه نظر بر خودکشی این کارگردان سینما داشتند که واکاوی جزئیات، مستلزم رسیدگی دقیق قضایی است. کیومرث پوراحمد ساعت یک بامداد روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۲/۱/۱۶ در یکی از واحد‌های دهکده ساحلی انزلی فوت کرده است. درحال حاضر جسد به پزشکی قانونی انتقال داده شد تا علت تامه مرگ بررسی که خبر تکمیلی متعاقبا اطلاع رسانی می گردد.
اظهارات برادر
مهران پوراحمد، برادر او به خبرگزاری رکنا گفت: «شب گذشته کیومرث همراه دوستانش در بندر انزلی بود و در تماسی که شب گذشته با او داشتم، از وضعیت مناسبی برخوردار بود و هیچ‌گونه افسردگی نداشت و همه‌چیز خوب پیش می‌رفت. اینکه گفته می‌شود کیومرث خودکشی کرده، هنوز برای من مبهم است چرا که هیچ آثار افسردگی یا تفکری که بخواهد دست به چنین کاری بزند، در او وجود نداشت. باید به آنجا بروم تا از چگونگی فوت برادرم مطلع شوم.»
کیومرث پوراحمد را بسیاری از ایرانیان با سریال «قصه‌های مجید» می‌شناسند که با اقتباس از مجموعه‌ داستان‌هایی به همین نام اثر هوشنگ مرادی کرمانی ساخته شد؛ با این تفاوت که پوراحمد لهجه، فرهنگ، آداب و رسوم و بافت سنتی زادگاهش یعنی اصفهان را جایگزین حال‌وهوای کرمانی «قصه‌های مجید» مرادی‌کرمانی کرد و با بهره‌گیری از حضور پروین‌دخت یزدانیان، مادرش در نقش مادربزرگ مجید، جذابیت این داستان‌ها را تا چندین‌ برابر افزایش داد.
این نویسنده و کارگران فقید ایرانی آذرماه ۱۳۲۸ در اصفهان به دنیا آمد و در طول نزدیک به پنج دهه فعالیت حرفه‌ای سینمایی در مقام نویسنده، کارگران، تهیه‌کننده و تدوینگر، آثار زیادی خلق کرد که از آن‌ جمله می‌توان به سریال‌های تلویزیونی «آتش بدون دود»، «سرنخ» و «پرانتز باز» و فیلم‌های سینمایی «خواهران غریب»، «شب یلدا»، «اتوبوس شب»، «کفش‌هایم کو؟» و «به خاطر هانیه» اشاره کرد.
پوراحمد در کتابی به نام «کودکی نیمه‌تمام» زندگی‌اش را روایت کرد و فیلم سینمایی «شب یلدا» را نیز با الهام از زندگی خود ساخت. کیومرث پوراحمد در سال ۱۳۸۵ برای فیلم «اتوبوس شب»، از جشن خانه سینما، جشنواره فیلم آسیا پاسفیک، جشنواره بین‌المللی خروس طلایی و جشنواره فیلم فجر جوایز متعددی دریافت کرد.
آخرین اثر سینمایی 
آخرین اثر سینمایی کیومرث پوراحمد فیلم «پرونده باز است» به تهیه‌‎کنندگی علی قائم‌مقامی بود که بدون حضور نویسنده و کارگران در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرد.
در جریان اعتراضات اخیر، در حالی‌ که مقامات تلاش می‌کردند با هدف عادی نشان دادن شرایط، جشنواره‌های فجر را به روال سال‌های قبل برگزار کند، شماری از هنرمندان کنار مردم ایستادند و جشنواره‌ها را تحریم کردند. کیومرث پوراحمد نیز پس‌ از آنکه نام فیلم «پرونده باز است» در میان آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر دیده شد، در یادداشتی اینستاگرامی نوشت که در تصمیم‌گیری برای شرکت کردن یا نکردن این فیلم در جشنواره نقشی نداشته و تهیه‌کننده و مالک فیلم تصمیم‌گیرنده بوده است.
پوراحمد در این یادداشت که به‌ آخرین پست اینستاگرامی‌اش تبدیل شد، نوشته بود: «چند سال است که جشنواره فجر که جشن دو سه ارگان خاص است، برای من ارزش و اهمیتی نداشته، به‌خصوص در این سال خونبار و دردناک.» ‌او در ادامه افزود: «تهیه‌کننده و بعضى عوامل فيلم مايل بوده‌اند فیلم پرونده باز است در جشنواره باشد اما من، نويسنده و كارگردان… با اين همه داغى كه بر دل داريم، ديگر چه جشنى، چه جشنواره‌ای؟!» تحریم جشنواره فیلم فجر از سوی کیومرث پوراحمد خشم رسانه‌های حکومتی را در پی داشت و روزنامه جوان در یادداشتی به این موضوع واکنش نشان داد و پوراحمد را به «خودبرتربینی»! متهم کرد! این روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران خطاب به کارگران شناخته‌شده ایران نوشت: «چرا باید شما این‌قدر مهم باشی یا خود را مهم فرض کنی که یک جشنواره که متعلق به‌ کل مردم، کل سرزمین، کل حاکمیت و کل هنرمندان است، برای شما مهم باشد یا نباشد؟!» روزنامه جوان در ادامه ادعا کرد افرادی مانند کیومرث پوراحمد برای فرهنگ ایرانی اهمیت ندارند و آن‌ها باید این را درک کنند و از «تبختر و من‌من کردن» بپرهیزند. به‌رغم هجمه‌ حکومتی‌ها و رسانه‌هایشان، فیلم «پرونده باز است» بدون حضور کارگران و نویسنده به جشنواره فیلم فجر رفت و علی قائم‌مقامی، تهیه‌کننده این فیلم، در نشست خبری آن گفت: می‌توانم بگویم پوراحمد مریض بود و نیامد؛ اما همه می‌دانیم او چرا در این جشنواره حضور پیدا نکرد!

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=14706

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.