• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5
نقش آفرینی موثر منطقه آزاد انزلی در ابر پروژه «یک کمربند یک راه»؛

ترانزیت نخستین محموله كالای چین به عراق از مسیر مجتمع بندری کاسپین

  • کد خبر : 3223
  • 26 اسفند 1399 - 9:06
ترانزیت نخستین محموله كالای چین به عراق از مسیر مجتمع بندری کاسپین

به گزارش انطباق، عضو هیأت مدیره و معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با تاکید بر اینکه توسعه دیپلماسی تجاری و رشد اقتصاد دریامحور در تنها منطقه آزاد شمال کشور از راهبردهای مهم این سازمان است، اظهار داشت: نخستین محموله کالا مشتمل بر ۸۲ TEU کانتینر از مبداء کشور چین پس […]

به گزارش انطباق، عضو هیأت مدیره و معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با تاکید بر اینکه توسعه دیپلماسی تجاری و رشد اقتصاد دریامحور در تنها منطقه آزاد شمال کشور از راهبردهای مهم این سازمان است، اظهار داشت: نخستین محموله کالا مشتمل بر ۸۲ TEU کانتینر از مبداء کشور چین پس از ورود به بندرکاسپین به کشور عراق ترانزیت شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه ازاد انزلی مهندس امین افقی با اعلام خبر فعالسازی شاخه جدیدی از کریدور بین المللی”یک کمربند یک راه” که از کشور چین با ریل به بندرآکتائو قزاقستان و‌ با روش حمل و نقل ترکیبی به بندر کاسپین و سپس به کشورهای منطقه ترانزیت میشود، اعلام کرد: نخستین محموله متشکل از ۸۲ TEU کانتینر گردو به ارزش نیم میلیون دلار از مبداء کشور چین و از مسیر كریدور چین – قزاقستان – ایران وارد بندرکاسپین شده و از گمرک منطقه آزاد انزلی به عراق ترانزیت شد.
عضو هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: تاكنون با ۱۰۷ فروند كشتی تجاری که
در مسیر دریایی این كریدور تردد داشته و بالغ بر ۹۲۰۰ TEU كانتینر كالاهای مورد نیاز كشور را وارد و یا کالاهای ایرانی از این مسیر به كشور چین صادر گردیده است. وی با اشاره به ادامه روند ترانزیت کالا در کریدور چین – قزاقستان – ایران (بندرکاسپین) به کشور عراق افزود: با توجه به پیوستن کشور عراق به کنوانسیون TIR ، پیش بینی می شود حمل كالا از این کریدور ترانزیتی از مسیر منطقه آزاد انزلی به کشور سوریه و دریای مدیترانه توسعه یابد و‌ از سوی دیگر با توجه به حكم اخیر دیوان محترم عدالت اداری ، درخصوص عدم نیاز به ثبت سفارش كالاهای ترانزیتی از مناطق آزاد كشور می توان شاهد تكمیل زنجیره ترانزینتی كالا از مسیر مناطق آزاد كشور به خصوص منطقه آزاد انزلی باشیم.
معاون امور بندری و حوزه خزر با اشاره به اقدامات سازمان در خصوص اتصال راه آهن سراسری به منطقه آزاد انزلی و احداث اسکله رو رو بندرکاسپین در سال ۱۴۰۰ گفت: با توجه به تحولات بین المللی و تلاش رقبای منطقه ای برای ایجاد مسیرهای بین المللی جایگزین از طریق کشورهای آذربایجان و ترکیه، همانند كریدور ترانس كاسپین و یا كریدور لاجورد که با هدف دور زدن جمهوری اسلامی ایران و كمرنگ نمودن نقش ژئوپلیتیک ایران در ترانزیت كالا بین شرق و غرب فعال شده ، همکاری تمامی سازمانها و ادارات مرتبط با سازمان منطقه آزاد انزلی در تسهیل ترانزیت و تکمیل زیر ساختهای لجستیکی و ترانزیتی و نقش آفرینی كشورمان در فعال سازی كریدورهای بین المللی عبوری بسیار موثر است.
مهندس افقی با اشاره به توسعه زیرساختهای بندر كاسپین با سرمایه گذاری بخش خصوصی و این سازمان تصریح کرد: افزایش تنوع محموله های کالایی و مواد اولیه وارداتی از طریق دریای خزر در کنار افزایش میزان(حجمی و وزنی) کالاهای ورودی و خروجی در بنادر منطقه آزاد انزلی از رویکردهای اساسی سازمان منطقه آزاد انزلی در این مدت بوده، سیاستی که براساس آن موفق به تامین بخشی از مواد اولیه واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی مورد نیاز کشور شده است ، روندی که براساس اهداف ترسیم شده از سوی سازمان، مجتمع بندری کاسپین رابه کانون ترانزیت و مبادلات تجاری کشور در حوزه خزر تبدیل می کند.
وی با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی با هدف توسعه مبادلات کشورمان با کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا ایجاد شده تصریح کرد : وجود پسکرانه مناسب و آبخور بالا با امکان پهلوگیری کشتی های با ظرفیت حمل بالا در این بندرکاسپین ، استقرار شهرک صنعتی شماره دو و آغازاحداث شهرک صنعتی ناحیه سه در پسکرانه، بندر کاسپین را به یک بندر نسل سوم تبدیل کرده است که در کنار بندر با سابقه و مهم بندانزلی که هر دوبندر در محدوده این منطقه قرار دارند منطقه آزاد انزلی را به دروازه ورود ایران به اوراسیا تبدیل کرده است.


به گفته معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی راه ابریشم نوین که از آن با عنوان «یک کمربند- یک راه» نیز یاد می شود طرحی بزرگ است که بر اساس آن قاره‌های آسیا، آفریقا و اروپا بعنوان یك مدل حمل و نقل تركیبی و با مجموعه ای از شبکه‌های تجاری ریلی، زمینی و دریایی با یکدیگر مرتبط می‌شوند.
مهندس افقی با بیان اینكه کشورهای مسیر این كریدور بین المللی با همکاری چین در حال ساخت و اجرای طرح‌های زیربنایی مانند جاده و پل سازی، احداث خطوط آهن و بنادر و توسعه خطوط ارتباطی و مخابراتی هستند خاطرنشان كرد :ایران یکی از کوتاه‌ترین مسیرهای زمینی از سوی شرق به سمت اروپا و بالعکس و به عنوان بهترین مسیر دسترسی کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد به شمار می‌رود و اجرایی شدن کامل این ابر پروژه دولت چین، می تواند تغییرات شگرفی را در ساختار تجاری دنیا به وجود آورد به همین دلیل برخی از آن به عنوان پروژه قرن یاد کرده‌اند.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=3223

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.