• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5
یادداشتی از احمد میراحسان

انتخابات ، انقلاب و اصلاح

  • کد خبر : 21231
  • 26 بهمن 1402 - 12:17
انتخابات ، انقلاب و اصلاح
یکی از امراضی که باید سریعا درمان شود دایره ضعیف نامزدهاست. یک پزشک یا یک جانباز جنگ یا یک مقام امنیتی سابق درستکار یا یک معلم صالح درست پندار بخوری خود فردی نه صالح و نه ناصالح محسوب می شود .باید دید توانایی و عقل و تخصص او در کار خطیر قانونگذاری و دفاع از حقوق ملت و شجاعت مقاومت برابر موانع حق در سطح مسایل داخلی و جهانی چه میزان است

یادداشت انطباق -احمد میر احسان: برای ان که انتخابات بومی در ولایات و استان و شهرستان ها را درست درک کنیم باید مسایل کلان ملی و انتخابات ایران را درست درک کنیم‌انسان شناسی انتخابات بیش از هر چیز به نسبت انتخابات و فرهنگ ملت و انتخابات و سرشت قدرت مرتبط است . امروز در سطح جهان پیچیده شدن قدرت و ساختار دولت و تخصص عالی در مدیریت کلان دولتی چنان است که ماهیتا نیروی اداره دولت بر نمایندگان ملت می چربد و عموما هم در دموکراسی غربی هم در حکومت های متمرکز مدل چینی و هم در دیکتاتوری های پیرامونی اقتدار دولت بس وسیع است . تازه در کشورهایی که پیشینه تاریخی انتخابات دارند چنین است چه رسد به کشورهایی که تاریخ مردمسالاری شان به باد وصل است.

تبارشناسی انتخابات در ایران از منظر سنجش آگاهی و فرهنگ مردم و نیز پایبندی قدرت به ارزشهای مربوط به اختیار و نحوه تجلی آزاد آزاده ملت اهمیت تحقیقی دارد .
بیعت در اسلام اولین سازو کار انتخابات در زندگی مسلمانان است که متاسفانه با سقیفه و توطئه چینی و جراحی پشت پرده و گرد آمدن تعداد معدود از سران قبایل و غاصبان حقوق مزدم به اسم کل مسلمانان آن روز مسیر سلطه سلطنت اموی بجای نظام دینی را هموار کرد .استحاله نظام مدینه النبی به حکومت مستبد سلطنتی از دل انقلاب عظیم اسلام سر بر آورد .و با قدرت جائر نظامی بر گرده مسلمین سوار شد و بازگشت ارتجاعی به سلطنت رخ داد. در ۱۴۰۰ سال تنها دوران ۵ ساله حکومت علی امیرالمومنین علیه اسلام خلاف این روند ظالمانه و استبدادی شکل گرفت و مردم انبوه بر در خانه او گرد آمدند و مردم ولایات از مصر تا ایران و یمن خواهان حکمروایی او شدند که آن هم باز با جنگ و توطئه مسرفین و مارقین و قاسطین به رهبری معاویه منجر به شهادت علی و نفی بیعت با امام حسن علیهم السلام طی خرید رآی سران قبایل ومردم جاهل و حذف معصومان بزرگوار شد .
سپس قرنها و قرنها استبداد ادامه یافت تا دوره کوتاه مشروطه، انتخابات مشروطه و قانون خواهی مشروطه اتفاق افتاد که طی ۱۵ سال استعمار انگلیس بساط آن را برچید. و استبداد پهلوی با دیکته مستقیم فهرست نامها و انتصابی که شکل مسخره انتخاب داشت مستقر گردید.
این رخ داد با انقلاب عظیم اسلامی و انتخاباتی با حضور همه ملت حیات جدی یافت. اما حقیقتا راه دشواری برای نهادینه شدن انتخابات درست در پیش داریم.

***
انتخابات برای بسیاری صرفا یک انتخاب و عادتی معمولی است .در ایران انتخابات،ده معنای فوق العاده دارد .
۱_یکی آرمان انقلاب مشروطه است که بی درنگ با توطئه انگلیس و نظام استعماری و سلطه گر ،قرن گذشته به ناکامی کشیده شد و نظامی دیکتاتور و کودتایی انتخابات را به مضحکه بزرگ دوران پهلوی بدل کرد .کسانی که سنی از آن ها گذشته خوب می دانند که فقدان حق ملت در انتخاب و دادن فهرست نام هایی که باید از صندوق با تقلب بیرون آیند یعنی چه؟ برای ملتی که رآی می دهد و رآی او شمرده می شود با هر فیلتر که شده باشد، خود این محترم بودن رآی فرد برنده، یه طور واقعی بسیار مهم است.
۲_قبل از انقلاب ، مردم رعایای شاه محسوب می شدند و شخصیت حقوقی فرد صاحب رآی وجود نداشت .خود مردم هم این وضع را پذیرفته و خود را رعیت می پنداشتند .امروز مردم خود را صاحب نظر می دانند. حتی اعتراض شان سند صاحب رآی بودنشان است . این رشدی بزرگ است.
۳_انتخابات دستاورد انقلاب اسلامی است .امروز اعتراض و حتی نقد انتخابات همچون همین دستاورد موید ارزش انتخابات و حساسیت نسبت به حق شهروندی است . و این حساسیت هم رشد بزرگی بشمار می آید .
۴_ انتخابات مورد کین سلطه خواهان وحشی جهانی است.این امر افتخاری تاریخی برای انتخابات در جمهوری اسلامی است.
۵_ انتخابات با استقلال ایران و آزادی ایران از قید اجنبی گره خورده است
۶_انتخابات تنها ابزار ملت برای طرد رانتخواران و قشر ممتاز فاسدوبختکی است که از خون مردم تغذیه می کند .
۷_انتخابات دوگانه سازی دوقطبی کردن انقلاب و اصلاح را نفی می کند و از طریق ارزشهای انقلاب اسلامی ، راه اصلاح را هموار می نماید.تکلیف انقلاب اسلام امور است.
۸_انتخابات ابزار نفی عقب ماندگی های نامزدهای ناتوان است .نماینده ناتوان انتخاب نکنیم .افراد دانا و توانا و مسلط به مسائل ایران و راه توسعه عقلانی و مستقل را تشویق به نامزدی کنیم.
۹_ انتخابات امکان حضور مفید زنان در نهادهای اصلی اداره کشور است. به عنوان نماینده توانایی شان شکوفا و امکان گزینش در مسئولیت های اجرایی حتی ریاست جمهوری با پافشاری بر حقوق مشروع شان فراهم می آید.

۱۰_انتخابات ،بهترین ابزار نفی راه حل های جهالت بار و خشن حذفی، نفی عقب ماندگی جهان سومی و توطئه اجنبی برای شیوع اغتشاش و خشونت داخلی و راه های ویران کردن ایران است.
****
اما حکومت هم در قبال مجلس و انتخابات وظایفی دارد .ملت باید برای انجام دادن این تکالیف با مداومت از حقوقش دفاع کند:
۱_حفظ حق ملت و عدم خیانت به صندوق رآی و برگزاری انتخابات سالم.
۲_تلاش برای تآمین آزادی وسیع تر در نامزدی طیف وفا دار به قانون اساسی
۳_ مشارکت در ارتقای کیفیت نامزدها ،نفس کاندیداهایی که واقعا نشان دادند صالح نیستند و از قدرت سوء استفاده می کنند و دچار فساد مالی و بند و بست و انواع دام های نفحشای یروهای مفسد اقتصادی و سیاسی می شوند وظیفه حکومت است.
۴_تبدیل انتخابات به فرآیند بی گسست. این که موضوع انتخابات طی مدت کوتاه جمع کردن رآی مطرح نباشد و روند همیشگی فعالیت سیاسی و پرورش افراد لایق باشد و به متخصصان تقنین منجر گردد مهم است .
۵_تربیت نامزدهای شایسته برای نمایندگی طی سالیان بدون ساختار مناسب ممکن نیست .دولت در شکل گیری ساختارهای لازم پرورش نماینده معتبر و کارا باید وظیفه خود را انجام دهد.
۶_تبدیل مجلس به مرکز نخبگان متخصص امور کشور و صاحب رائ متقی و موثر در نظارت بر دولت وظیفه دولت واقعا اسلامی است.
۷_کنترل مجلس و مصون داشتنش از فساد نیز با عمل صالح نهادهای حکومت مرتبط است
۸_ممانعت از خرید و فروش آرا که آبروی جمهوری اسلامی را به خطر انداخته امری حیاتی است .مشارکت خریدنی ،حرام است. این بیماری تا امروز ادامه یافته است و از وظایف دولت جلوگیری از آن است.
۹مراقبت از استقلال قوه مقننه و تفکیک قوا.قوه مقننه نباید ابزار قوای دیگر شود و استقلال و شجاعت آن راز رشد جمهوری اسلامی است.
۱۰_جلوگیری از دخالت ‌نمایندگان در قوه مجریه و انتصابات دستوری خود ام الفساد است که باید جرم شناخته شود.
این نکته که در ایران انتخابات وجود دارد به معنی آن نیست که ما با هزار کار معقول برای نابودی جهالت گریبانگیر انتخابات روبرو نیستیم که معالجه آن نیازمند خرد ،تخصص ، اراده ، صدق و برنامه و پیگیری عملی است. یکی از امراضی که باید سریعا درمان شود دایره ضعیف نامزدهاست. یک پزشک یا یک جانباز جنگ یا یک مقام امنیتی سابق درستکار یا یک معلم صالح درست پندار بخوری خود فردی نه صالح و نه ناصالح محسوب می شود .باید دید توانایی و عقل و تخصص او در کار خطیر قانونگذاری و دفاع از حقوق ملت و شجاعت مقاومت برابر موانع حق در سطح مسایل داخلی و جهانی چه میزان است .
.****
هشدار بزرگ آن است که اگر انتخابات ایران به خود اصلاحی و رفع کاستی های تاریخی و استحکام تقوا و صدق و درستی اش بر نخیزد اگر راه ورود بهترین مومنان نخبه و متخصص به مجلس هموار نگردد و افراد عقب مانده بی آگاهی از کار مملکت و مسائل ایران با رانت و چینش به مجلس راه یابند و گوش بفرمان و جاهلانه عمل کنند کیان جمهوری اسلامی در خطر جدی قرار می گیرد .
باید نخبه ترین اهالی شهری مثل لاهیجان که از نظر ایمان ،تخصص ،دانش سیاسی ،جهان شناسی ،شناخت مسائل و مشکلات قانون برای تغییر ساختار بیمار میراث پهلوی از همه سر هستند نامزد شوند .حکمت باید دست و پای افراد مومن با انقلاب اسلامی و هوشمند و دانشور و اهل سیاست را ببوسد و با الحاح از آن ها بخواهد که وارد رقابت شوند .البته اگر سازو کار رقابت و ساختار پرورش سیاسی و مناسبات آزادی در قانون اساسی پدید آید سپس نیازی به این از خود گذشتگی و تمنا نخواهد بود..اما قبل از هر چیز این رفتار نفرت بار خرید آرا را پایان بخشید و به هیچکس اجازه این جرم ندهید .حکومتی که با خرید آرا باقی بماند با خرید آرا هم سرنگون می شود.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=21231

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.