• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
7
کامبیز مهدی زاده، فعال سیاسی در گفتگو با انطباق:

تندروها گاز و ترمز دولت را در دست گرفته اند/ با توصیه عمه و خاله کشور اداره نمی شود

  • کد خبر : 17385
  • 21 مرداد 1402 - 18:54
تندروها گاز و ترمز دولت را در دست گرفته اند/ با توصیه عمه و خاله کشور اداره نمی شود
عده ای فکر می کردند که با یکدست شدن نظام همه چیز گل و بلبل می شود در حالی که یکبار این تجربه تلخ را در زمان آقای احمدی نژاد امتحان کرده بودند و نتیجه واضح بود امروز وضع بدتر از آن زمان است

اختصاصی انطباق- سرویس رو در رو: جامعه ایرانی سال‌هاست روز خوش به خود ندیده است و ملت هر روز با دلهره چشم می‌گشاید و شب با غم چشم را می‌بندد تا شاید تنها در خواب از مصیبت‌ها در امان باشد. صاحب منصبان هر روز با یک تصمیم و بازی تندو بدن مردم را می‌لرزانند و اذهان را آشفته می‌کنند.

اعتراضات و انتقادات به حدی زیاد است که از کف خیابان تا بالاترین سطوح به شیوه حکمرانی این روزهای مسئولان گلایه می‌کنند ولی خبری از اصلاح امور نیست.

در میان اقشار مختلفی که به این رویه اعتراض دارند، جوانان و به ویژه نخبگان نیز در صدر منتقدان هستند چراکه نمی‌خواهند آینده‌شان برباد برود یا با مهاجرت کاشانه خود را رها کنند.

در این بین یکی از جوانانی که مدتی است با حضور در فضای‌مجازی به انتقادات مختلف و اساسی پرداخته‌، کامبیز مهدی‌زاده‌است.

فعالی سیاسی که در میان مطالب منتشر شده در فضای رسانه‌ای کشور نقش پررنگی دارد و می‌کوشد صدای مردمی باشد که دسترسی کمتری به فضای رسانه‌ای کشور دارند.

در همین زمینه با او به عنوان یک جوان منتقد به سیاست‌های اجرایی به گفتگو نشستیم که در ادامه متن کامل آن را مطالعه می‌کنید.

انطباق: شما معتقد هستید که دولت رییسی تک دوره‌ای می‌شود، آیا این اظهارات شما از روی داده و اطلاعات است یا تنها به تحلیل شخصی شما و انتقادات مردمی به دولت رییسی بر می گردد؟!

چه داده ای بالاتر از نرخ تورم، قیمت دلار، سکه و مرغ و گوشت کسی که قرار بود دلار را ۵ هزار تومن بکند به بیش از ۵۰ هزار تومان رسیده ، موقعیت بین المللی ایران را تضعیف کرده، نخبگان خانه نشین شده اند و همه چیز فیلتر شده به غیر از گوشی ایشان که در همه شبکه های اجتماعی و مجازی حضور پر رنگ  دارند. ایشان قطعا تک دوره ای هستند و بهتر است از امروز به فکر آماده سازی دفتر رئيس جمهور سابق باشند.

انطباق: دولت اقلیت که با لایه‌های قدرت یکدست شده می‌کوشد تا دستاوردسازی هایی را به نمایش بگذارد، به نظر شما این روند تاثیری بر ملاحظات عمومی نسبت به رییسی و تیم او دارد؟!

یکی از بزرگ ترین خدمات دکتر روحانی گسترش شبکه های مجازی بود امروز وقتی خبری آن سوی دنیا اتفاق می‌افتد در همان لحظه در ایران دیده می‌شود شاید دوستان برای خود هر روز دستاورد بسازند مثل کسی که درس نخوانده و می‌گوید به یاری خدا نمره بالایی می‌گیرم اما مردم گرانی را می‌بیند و آن را حس می‌کنند سفره های مردم کوچک تر شده، برای دیدن دستاورد این دولت باید سری به یخچال مردم بزنیم،دستاورد واقعی آنجاست.

انطباق: بارها شاهد تغییرات افرادی در تیم رییسی بودیم و برای مثال در این اواخر محسن‌رضایی که معاون اقتصادی رییس دولت محسوب می‌شد جابجا شد و رفت به نظر شما رضایی بخاطر مشکلات درونی با امثال خاندوزی و مخبر به جابجا شد یا برای گریز از بی‌آبرویی‌های ناشی از عدم کارآیی دولت و یا حتی شرکت در انتخابات مجلس ؟!

کسی که به فکر آینده سیاسی و کاری خود باشد بهتر است در این دولت مسئولیتی قبول نکند متاسفانه در این دولت افراد در جایگاه و تخصص خود قرار نگرفته اند و نخبگان فراموش شده اند و آقای رئیسی هم گویا آدرسی بهتر از دانشگاه امام صادق(ع)نمی‌شناسد یکبار در توییتی آدرس و شماره تلفن سایر  دانشگاه های کشور را برای ایشان ارسال کردم.

انطباق: به نظر شما شخص ابراهیم رییسی توان کنترل چند درصد دولت خود را دارد؟!

توان کنترل دولت را باید در  قیمت ها دید. امروز قیمت برنج و چای گوشت و مرغ یک نمایشگر بزرگ از توان دولت است در عرصه بین المللی هم برجام در طاقچه خاک می‌خورد روابط با عربستان را هم که دوستان روی آن مانور می‌دهند  و ادعا میکنند که ما حل کردیم ،خوب دوستان شما در دولت قبل سفارت نوردی می‌کردند و آن ها باعث این تیرگی رابطه شدند که مقام معظم رهبری هم این امر را سرزنش کردند  دنیا به سمت فضانوردی  و تسخیر فضا پیش رفته اما دوستان تندرو همچنان در سفارت نوردی مانده‌اند هر چقدر هم عکس و فیلم  دوستان در این قضایا بزرگتر افتاد سمت بالاتری گرفتند.

انطباق: فرمان اصلی اداره دولت دست اوست یا این ماجرا پشت صحنه‌ای دارد؟!

مهم فقط فرمان نیست ممکن است تندروها گاز و ترمز را در دست گرفته‌اند و نمی‌گذارند فرمان کار خود را درست انجام دهد و با گاز دادن و ترمز نابجا باعث خسارت به منافع ملی تا به امروز شده.اند.

انطباق: دولت ادعاهای بزرگ و عجیبی درباره مسائل اقتصادی مانند کاهش تورم بیان می‌کند به نظر شما اطلاعاتی که به سران دولت می‌رسد برای فریب آن‌هاست یا بیان این آمارها با هماهنگی آن‌هاست؟

نمی‌شود با دستور و وعده کشور را اداره کرد با توصیه عمه و خاله هم نمی‌شود. اداره کشور نیاز به یک برنامه اساسی و ارتباط  منسجم با دنیا دارد در سفر اخیر آقای رئیسی به آفریقا، کشورهایی انتخاب شد که خود مردم آن نان شب ندارند یا مردم به خاطر وضعیت بد معیشتی علیه حکومت آنجا به خیابان ریخته بودند خوب این کشورها چه کمکی می‌توانند به ما بکنند؟!باید تحریم های ظالمانه را با حفظ عزت و اقتدار ملی از بین برد این که ما بنشینیم و فکر کنیم دنیا به ما نیاز دارد تفکر اشتباهی است امروز همه کشورها به همدیگر نیاز دارند.

انطباق: اگر رقابت جدیدی بین روحانی و رییسی شکل بگیرد، بدون توجه به نسبت فامیلی که با آقای روحانی دارید شانس موفقیت کدام یک را بیشتر می‌دانید و چرا؟!

در  سال سوم دولت سیزدهم کاملا مشخص است امروز محبوبیت آقای رئیسی کمتر از ۲۰ درصد رسیده و این به تدریج کمتر هم خواهد شد. شاید ایشان در میان اقوام وفامیل های خود نیز در پایین ترین حد محبوبیت باشند . امروز وقتی دکتر روحانی در مراسمی صحبت می‌کند تمام خبرگزاری‌های داخلی و بین المللی صحبت های اورا مثل یک رئیس جمهور پوشش می‌دهند  و این نشان از جایگاه آقای روحانی است.آقای علم الهدی هر روز از دامادش تعریف و تمجید و دفاع می‌کند ما هم از پدر همسرمان دفاع میکنیم موقعی که ما از دکتر روحانی دفاع میکنیم برای آقایان در دولت اَخ می‌شود و ناراحت می‌شوند اما آن ها از دامادشان دفاع کنند همه چیز گل و بلبل است و بَه بَه است.

انطباق: چهره خندان این روزهای آقای روحانی را زیاد مشاهده می‌کنیم شما که از نزدیک با ایشان در ارتباط هستید، خبر دارید که روحانی از اثبات گفتارهایش درباره ارتباط با جهان و مذاکرات در این دولت احساس خرسندی دارد یا خیر؟!

در پس چهره خندان آقای روحانی غم بزرگی نهفته است ،غم فشار معیشتی بر مردم ، غم انزوای مجدد ایران، غم خانه نشین شدن نخبگان و زنان و غم بازگشت تحریم های ظالمانه ، متاسفانه عده ای فکر می‌کردند  که با یکدست شدن نظام همه چیز گل و بلبل می‌شود در حالی که یکبار این تجربه تلخ را زمان آقای احمدی نژاد امتحان کرده بودند و نتیجه واضح بود امروز وضع بدتر از آن زمان است.

انطباق: ماجرای اختصاص ندادن دفتر به رییس دولت دوازدهم توسط رییسی را چه کسی به گوش دفتر رهبری رساند؟!

آقای روحانی با مقام معظم رهبری مکاتبه کردند، ایشان در زمام مسئولیت دستور داده بودند حرمت و کرامت روسای جمهور سابق حفظ شود و با تکریم با آن‌ها رفتار شود حتی خرج سفر آقای احمدی نژاد و همراهان به ترکیه را ایشان دستور دادند پرداخت شود اما این دوستان نه تنها دفتری ندادند بلکه جوسازی و فضا سازی کردند، این دولت هیچ امکاناتی نه کامپیوتر، نه میز نه صندلی و حتی خودکار و…. به دفتر رئيس جمهور سابق تحویل نداد  و تا امروز مثل شعارهایی که در انتخابات داده و هیچکدام عملی نشده‌است. به دفتر رئيس جمهور سابق هم وعده دادن تجهیزات و امکانات بدهند اما بعد از گذشت دوسال هیچ اتفاقی نیفتاده‌است.

انطباق: اگر دولت رییسی بازهم تشکیل کابینه داد و موفق شد و تحلیل شما درست نبود، دلیل این رویداد را چه ارزیابی می‌کنید؟!

تنها با یک شرط آقای رئیسی دور دوم هم پیروز انتخابات می‌شود که کسی کاندیدای انتخابات نشود و چون آن فرض محال است ایشان بهتر است به فکر جمع  آوری عکس‌ها و نوشتن خاطرات خود باشد.

انطباق: نقش همسر ابراهیم رییسی را در وضعیت دولت چگونه ارزیابی می‌کنید؟!

نقش دادن به زنان در کابینه کار بسیار خوبی است و اقدام خوبی است که آقای رئیسی  به همسر خود احترام می‌گذارد  اما باید این مورد چهارچوب داشته باشد و شرح وظایف مشخص باشد اینجا حرف از منافع ملی است نه خانوادگی.

انطباق: دولت رییسی نسبت به دولت روحانی تا چه حد از حمایت مقام رهبری برخوردار است؟!

مقام معظم رهبری از همه دولت ها حمایت کرده اند اما این بسته به توان شخص رئیس دولت دارد که بتواند از این حمایت و پشتیبانی در جهت منافع ملی و منطقه ای بهره ببرد که دولت آقای رئیسی تا امروز نتوانسته با وجود حمایت رهبری در عرصه بین المللی موفقیتی کسب کند.

انطباق: به نظر شما اگر رویه موجود ادامه پیدا کند و رییسی همچنان ناتوان در بهبود وضعیت باشد، اهالی قدرت تا کجا خود را هزینه این فرد می‌کنند؟!

وضعیت امروز دولت مثل کشتی است که به گل نشسته و نیاز به ناخدایی دارد که این کشتی طوفان زده را نجات دهد چرا که ناخدای فعلی آن بی تجربه بوده و با جراحی اقتصادی  که انجام داد بادبان‌های این کشتی تکه تکه شده و این کشتی قدرت حرکت خود را از دست داده و هیچ بندرگاهی بدون به سر انجام رسیدن برجام حاضر به پهلو گرفتن این کشتی در آن کشور  نیست و خدمه این کشتی هم از تجربه کافی برخوردار نیستند و هر روز دریا زده می‌شوند و کس دیگری جایگزین آن ها می‌شود. آن‌هایی هم که از این دولت حمایت کرده بودند به دنبال قایق نجات رفته‌اند و از این کشتی فاصله گرفته‌اند.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=17385

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.