• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
تیم اقتصادی دولت یکدیگر را خنثی می کنند

یارانه به خاطر رای گرفتن از مردم در دوره های بعد است

  • کد خبر : 9058
  • 08 خرداد 1401 - 11:42
یارانه به خاطر رای گرفتن از مردم در دوره های بعد است

انطباق : بالاخره یارانه آری یا خیر؟ برخی می گویند پرداخت یارانه توسط دولت تاثیری ندارد و عده ای دیگر می گویند پول دولتی مردم را تنبل بار می آورد ، اما آیا یارانه رئیسی با این حجم از تورم و گرانی می تواند آنقدری در جیب مردم تاثیر گذار باشد که اثر آن تنبلی […]

انطباق : بالاخره یارانه آری یا خیر؟ برخی می گویند پرداخت یارانه توسط دولت تاثیری ندارد و عده ای دیگر می گویند پول دولتی مردم را تنبل بار می آورد ، اما آیا یارانه رئیسی با این حجم از تورم و گرانی می تواند آنقدری در جیب مردم تاثیر گذار باشد که اثر آن تنبلی باشد؟جلال جلالی زاده نماینده ادوار مجلس از جمله افرادی است که عقیده دارد یارانه مردم را تن پرور می کند، با او ابعاد بیشتری از دیدگاهی که در مورد یارانه دارد و شرایط پرداخت این پول دولتی را را بررسی کردیم که در ادامه می خوانید.

جلالی زاده در رابطه با نظام پرداخت یارانه از ابتدا تا به امروز اظهار کرد: من از ابتدا مخالف پرداخت یارانه تحت هر عنوانی بودم، متاسفانه بحث یارانه‌ها بیشتر بخاطر گرفتن رای از مردم در جریان انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد. این یارانه‌ها هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت اولا در تقسیم یارانه‌ها بی‌عدالتی بود و برخی گرفتند و برخی نگرفتند. و برخی در عین حال که از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار بودند؛ متاسفانه یارانه گرفته‌اند. وانگهی یارانه ۵۰ هزار تومانی چه دردی از اقشار محروم جامعه درمان می‌کند؟وی افزود: بسیاری این پول‌ها را خرج خرید گوشی و… کردند، به نظر من اگر این پول‌ها جمع می‌شد و با آن مشاغلی ایجاد می‌شد در اقتصاد کشور موثر واقع بود اما فرقی نمی‌کند حتی اگر یارانه بیشتر شود باز تاثیری ندارد. یارانه نمی‌تواند حلال مشکلات باشد بلکه مسکنی است و این مسکن نباید دائمی باشد و تزریق آن به صورت دائمی موجب بدحالی بیمار می‌شود. حال اقتصاد ما خوب نیست و این اقتصاد بیمار است و اجازه مداخله جراحان و کارشناسان و فعالان حوزه اقتصاد داده نمی‌شود تا بتوانند راهکار هایی را ارائه کنند. چون اقتصاد ما و همه چیز ما در ایران سیاسی است هیچگونه راه‌حل منطقی و متخصصانه‌ای درحال‌حاضر جوابگو نیست.

نماینده ادوار مجلس تاکید کرد: به هر صورت اگر قرار است دولت پولی را به عنوان یارانه بدهد باید همه جوانب لازم را در نظر بگیرد، هم تورم و هم مشکلات مردم و خانواده‌ها را در نظر بگیرد. تا بی‌عدالتی در جریان نباشد. کسی که ماهی دویست میلیون تومان درآمد دارد چرا باید یارانه بگیرد. امروز کشور ما به نوعی گدا پرور شده است و سازمان بهزیستی و کمیته امداد و سایر جاها کمک ارائه می‌کند و همین اقشاری از ملت را از فعالیت اقتصادی باز می‌دارد. بسیاری بوده‌اند و به این یارانه ناچیز قناعت کر ده‌اند و موجب شده این جماعت بزرگ سربار شوند و متاسفانه در مسائل سیاسی سو استفاده هایی صورت بگیرد. من عقیده دارم دولت به ریسک نیاز دارد و ریسک می‌تواند قطع کلی یارانه‌ها باشد.  هر روزی که از یارانه بگذرد به ضرر اقتصاد ایران و به ضرر مردم تمام می‌شود و موجب پرورش تن پروران زیادی در کشور خواهد شد و آینده‌ای نخواهد داشت و نوعی زندگی بخور و نمیر به دنبال دارد.

تیم اقتصادی دولت یکدیگر را خنثی می کنند
وی با تاکید بر عملکرد ضعیف تیم اقتصادی دولت گفت: متاسفانه تیم اقتصادی قدرتمندی در کنار آقای رئیسی نیست. بعلاوه کسانی که مدعی تخصص در علم اقتصاد و مسائل اقتصادی هستند به جای هم کاری و همدلی و هم فکری تنها هم دیگر را خنثی می‌کنند و این تکرار مکررات و عدم همکاری و فعالیت مسئولان مختلف و غیر هم راستا در حوزه اقتصاد موجب شده اقتصاد ما به چنین وضعیتی دچار شود. بنابراین یارانه‌ای که امروز پرداخت آن اعلام شده نمی‌تواند محافظی دائمی باشد و بتواند از گرانی‌ها جلوگیری کند و اعتراضات خانواده‌ها را کم کند و بنای زندگی بخور و نمیر را برای خانواده‌ها فراهم کند. از طرفی این یارانه می‌تواند باز موجب بی‌عدالتی باشد. دولت باید کمیته اقتصادی مستقلی از اقتصاددانان برجستهبدون توجه به وابستگی‌های سیاسی و جناحی تشکیل بدهد و این کمیته از اختیارات لازم برخوردار باشد. این جمع باید سود و زیان پرداخت یارانه را بررسی کنند و بتوانند  کاری صورت بدهند که کشور از این بحران خارج شود. باید مردم کشور بداند که عامل گرانی‌ها چیست ، نظارتی شدید و سختگیرانه در جریان باشد و مردم از این وضعیت نجات پیدا کنند.

جلالی زاده ادامه داد: برآوردی ساده لازم است وقتی کشور ما در بسیاری از کالا‌ها نیازمند کشور‌های دیگر است و بسیاری از وسایل و کالا‌ها و مواد مورد نیاز از خارج تامین می‌شود چطور می‌توان ادعا کرد که بدون برجام و بدون رفع تحریم می‌توانیم مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم. اگر کشور ما از هر نظر خود کفا بود و به خارج نیازی نداشت و از نظر محصولات صنعتی و کشاورزی و خدماتی نیاز‌های ملت و کشور را برآورده می‌کرد می‌شد چنین اظهار نظر هایی را درست دانست. اما امروز می‌بینیم تحریم موجب گرفتاری شده است. تفاوت نرخ ارز موجب شده کالا‌ها به قیمتی بالا وارد کشور بشود و هیمن مسئله بر گرانی اجناس تاثیر می‌گذارد و همینطور ارز بیشتری از کشور خارج می‌شود. در چنین وضعیتی تنها کاسبان تحریم هستند که سود می‌برند که به دلیل حضور و نفوذ در مراکز قدرت و نقش داشتن در تصمیم گیری‌ها و یا داشتن اطلاعات اولیه از نیازمندی‌های کشور توانسته‌اند با وارد کردن این کالا‌ها بیشترین سود را ببرند. اگر تحریم‌ها شکسته شود به نفع این‌ها نخواهد بود و چون این افراد متضرر می‌شوند اجازه نخواهند داد مذاکرات به سرانجامی برسد. از طرفی این افراد سرمایه و ارز کلانی از کشور خارج می‌کنند و در خارج از ایران بهترین زندگی را برای خود فراهم کرده‌اند.

وی در پایان گفت: اگر تیم اقتصادی دولت تا به امروز موفق بودند شاهد چنین نوسانات و چنین مشکلات و چنین بی‌بند و باری هایی در زمینه بازار نبودیم. این گرانی‌ها هر روز بیشتر یقیه مردم را می‌گیرد و موجب ایجاد مشکلات فراوان برای مردم می‌شود و موجب نارضایتی‌های زیادی برای مردم می‌شود و قطعا بخاطر عدم مدیریت درست اقتصادی است. اگر این دولت با شعار هایی که داد و وارد صحنه شد و با حذف رقبا پیروز شد، بر مبنای آن شعار‌ها عمل می‌کرد باید بعد از یک ماه از بر سر کار آمدن دولت کشور بهشت می‌شد ارزانی می‌آمد و کالاهای زیادی در بازار مشاهده می‌شد و اقشار جامعه اعتراض نمی‌کردند. متاسفانه امروز اجناس روز به روز گرانتر می‌شود و هیچ گشایشی در زمینه معاملات و داد و ستد خارجی انجام نشده است. مشخص است که در این مورد تیم اقتصاد دولت ضعیف عمل می‌کند و دولت موفق نشده است به وعده‌های خود عمل کند. اگر این شیوه مدیریت به همین صورت ادامه پیدا کند در ادامه نیز شاهد ناموفقیت و عدم کارآمدی دولت خواهیم بود.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=9058

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.