• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
2
زیر ذره بین؛

کلید خوردن پروژه حذف قالیباف توسط پایداری چی ها

  • کد خبر : 21290
  • 29 بهمن 1402 - 12:15
کلید خوردن پروژه حذف قالیباف توسط پایداری چی ها
«سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت» 4 مؤلفه‌ای است که پس از تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر رعایت آنها برای برگزاری انتخاباتی مطلوب و باشکوه دیگر فعالان سیاسی نیز در اظهارنظرهای خود این 4 مولفه‌ را مدنظر قرار می‌دهند.
انطباق: روزنو نوشت؛ «سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت» ۴ مؤلفه‌ای است که پس از تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر رعایت آنها برای برگزاری انتخاباتی مطلوب و باشکوه دیگر فعالان سیاسی نیز در اظهارنظرهای خود این ۴ مولفه‌ را مدنظر قرار می‌دهند.
مولفه‌هایی که هر کدام در جای خود قابل بحث و بررسی است. اما اگر اجمالا بخواهیم بدان‌ها بپردازیم می‌توان گفت که این مولفه‌ها به‌هم پیوستگی دارند. به عبارت دیگر نبود یک مولفه سایر مولفه‌ها را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. لذا نبود این مولفه‌ها از سطح و ارزش یکسانی برخوردارند و نبود هر یک می‌تواند کل فرایند را با اختلال مواجه سازد. این در حالی است که با وجود انتظاراتی مبنی بر تلاش همه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی و نظارتی در جهت تحقق بهتر و بیشتر این مولفه‌ها حداقل از ۲ مورد چندان شاهد توفیق این دستگاه‌ها نبوده‌ایم. در حوزه رقابت که پس از ردصلاحیت‌ها از سوی هیأت‌های اجرایی و نظارتی شرایط به نحوی فراهم آمده که صرفا یک جریان به طور مطلوب می‌تواند در انتخابات نقش‌آفرینی کند و کنش سیاسی داشته باشد و سایر جریانات اساسا آن‌طور که باید و شاید مجالی برای بروز و ظهور پیدا نکرده‌اند. لذا اگر بگوییم که انتخابات پیش‌رو رقابتی درون گروهی میان گروه‌ها و مجموعه‌های اصولگرایی است سخنی به گزافه نرفته است. جایی‌که دیگر شاهد هماوردی اصولگرایانی این بار از جنس‌های مختلفی مثل شورای ائتلاف با همراهی قالیباف و حداد عادل، جبهه پایداری با همراهی محصولی و آقاتهرانی و در نهایت شریان با حمایت حمید رسایی و مهرداد بذرپاش هستیم. هر چند هستند کسانی‌که جسته و گریخته صحبت از ارائه لیست می‌کنند. چهره‌‌هایی مثل علی‌اکبر رائفی‌پور سخنران اصولگرا که این روزها در قامت یک فعال سیاسی ظاهر شده و سخنرانی می‌کند. اما در این بین برخی مجموعه‌ها نیز درصدد نوعی تسویه حساب درون جریانی هستند و در این مسیر نیز از هیچ کوششی برای زدن طرف مقابل در جهت عدم راه‌یافتن به مجلس مضایقه نمی‌کنند. شاهد مثال بارز این موضوع را نیز می‌توان مقابله علنی و آشکار جبهه پایداری با محمدباقر قالیباف دانست. جایی‌که اخیرا نیز تلاش‌های رسانه‌ای مشخصی برای تخریب چهره وی آغاز شده و به‌نظر می‌رسد تا رسیدن به روز برگزاری انتخابات ادامه داشته باشد. آنچه مسلم است اصولگرایان دست کم با ۲ یا ۳ لیست وارد انتخابات خواهند شد، اما بیشتر از هر چیزی این تقابل‌های درون جریانی است که باعث اختلاف و انشقاق شده است و هر مجموعه‌ای تلاش دارد تا به هر نحو ممکن کاندیداهای مدنظر خود را به مجلس بفرستد. حال اینکه باید منتظر ماند و دید در این وزن‌کشی اصولگرایی کفه ترازو به سمت کدام گروه سنگینی می‌کند.

*اختلافات اصولگرایان تشدید می‌شود

یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص اختلافات درون جریانی اصولگرایان اظهار داشت: ضرب‌المثلی وجود دارد که آرایشگرها وقتی بیکار می‌شوند سر همدیگر را می‌تراشند و الان این اتفاق در مورد جریان اصولگرا افتاده که یکدیگر را تخریب می‌کنند. دلیلش نیز این است که جریانی که خالص‌سازی را می‌خواهد در اوج خود اجرا کند به‌دنبال حذف هر کسی است که جزء خودش نباشد. حال چه اصلاح‌طلب باشند چه اعتدالگرا و چه جریان آقای قالیباف. از این‌رو است که دنبال حذف جریان آقای قالیباف هم هستند. محمد مهاجری به «آرمان ملی» گفت: از طرفی این باز می‌گردد به ذات کار سیاسی که وقتی جای جناح رقیب شما خالی باشد خود به خود دعوا بین خودی‌ها شروع می‌شود و دیگر اینکه ناتوانی‌ها و ناکارآمدی‌های اقتصادی دولت بعد از گذشت ۳۰ ماه از قدرت به جایی رسیده که خود اصولگرایان هم در دفاع از دولت دچار تردید شدند و حتی در بعضی از جاها دیگر حاضر نیستندکه دولت آقای رئیسی را گردن بگیرند. به همین دلیل است که این اختلافات میان جریان اصولگرا تشدید می‌شود. مهاجری در خصوص زیان اصولگرایان از لیست‌های متعدد عنوان کرد: در حال به ضررشان نیست به خاطر اینکه هر کدام فکر می‌کنند که در حال وزن‌کشی هستند و سهم خود را در قدرت می‌سنجند و ارزیابی می‌کنند. از این جهت به نظرم خودشان احساس این را ندارند که اختلافاتشان موجب ایجاد زیان و ضرر برای آنها شود.

 

*نان خالص‌سازان در تنور مشارکت پایین مردم پخته می‌شود

یک فعال سیاسی اصولگرا در این خصوص که احساس رقابت انتخابات بین مردم کمرنگ شده، اظهار داشت: اینکه من بخواهم نامزدهای مورد نظر خود را به هر قیمت بفرستم مجلس و مجلس را از آن خود کنم که متاسفانه دوره دهم و یازدهم همین اتفاق افتاد و این دوره هم برخی با همین فرمان جلو می‌روند و با سرلیستی یک چهره کاملا شناخته‌شده از مردم می‌‌خواهند به لیست آنها رای بدهند و تنها افراد لیست خود را برای رفتن به مجلس اصلح یا صالح‌تر معرفی می‌کنند و دیگران را نه در آن حد و اندازه که این یعنی دعوت مردم به خود و رویگردانی از دیگران! ابوالقاسم رئوفیان در خصوص عملکرد خالص‌سازان و تهدید سلامت انتخابات در جهت ورود کاندیداهای‌شان به مجلس گفت: متاسفانه ما همچنان با این پدیده مواجه هستیم که این‌ها نان‌شان در تنور مشارکت پایین‌ مردم پخته می‌شود که این ناشی از نوع تفکری است که منافع ملی و مصالح کشور و اقتدار نظام را به چالش می‌کشد و عرصه را برای جولان بدخواهان نظام و مردم فراهم می‌کند، زیرا مشارکت پایین مردم پای صندوق‌های رای به تشکیل یک مجلس ضعیف و در نتیجه عملکرد ضعیف می‌انجامد و تنها عامل بازدارنده از شکل‌گیری چنین مجلسی حضور هرچه بیشتر، باشکوه‌تر و پررنگ‌تر مردم در روز ۱۱ اسفند پای صندوق‌های رای و انتخاب افراد متخصص کارآمد، مردمی و خوشنام است تا مجلس دوازدهم از عهده انجام رسالت خطیری که برعهده دارد به درستی برآید و بتواند با شجاعت و جسارت و در کمال هوشمندی بر مشکلات غلبه کند و امید را به جامعه بازگرداند. دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین در خصوص که وزارت کشور به‌عنوان بازوی اجرایی انتخابات وظیفه فراهم‌سازی شرایط مشارکت بالا را دارد نه پیش‌بینی میزان مشارکت و ورود به نظرسنجی‌های مشارکتی بیان کرد: دخالت دولت و به طور مشخص وزارت کشور که متولی برگزاری انتخابات است را در این امور خارج از حیطه مسئولیت مسئولان دولتی و به خطر افتادن سلامت انتخابات و به وجود آورنده ذهنیت منفی مردم نسبت به حاکمیت می‌دانم که شائبه شکل‌گیری مجلس آتی منطبق بر خواست یک جناح سیاسی خاص را در افکار عمومی تقویت می‌کند. وی در ارزیابی قرارگیری غلامرضا معاون پیشین وزیر کشور در کنار جبهه پایداری افزود: اینها همه از موارد شائبه‌برانگیز است، نزدیکی غلامرضا به پایداری نوعی انتقام از قالیباف را در اذهان تقویت می‌کند که آن روز رئیس مجلس در برکناری غلامرضا از معاونت سیاسی وزارت کشور به مثابه اهرم فشاری عمل کرد و حالا امروز روز انتقام فرا رسیده و پایداری می‌خواهد ظرفیت‌های متعددی از جمله حضور غلامرضا از رونمایی لیست شورای ائتلاف به سرلیستی قالیباف جلوگیری کند؛ چنین مواردی نه تنها نمی‌تواند به سود کشور و برگزاری یک انتخابات سالم باشد بلکه سلامت انتخابات را به چالش خواهد انداخت.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=21290

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.