• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
9
خبرهای تأیید نشده ای درباره استعفای شویگو منتشر شده است

کرملین: پرونده جنایی پریگوژین بسته شد؛ او به بلاروس می‌رود| وزیر دفاع روسیه استعفا کرد؟

  • کد خبر : 16582
  • 04 تیر 1402 - 11:40
کرملین: پرونده جنایی پریگوژین بسته شد؛ او به بلاروس می‌رود| وزیر دفاع روسیه استعفا کرد؟
سخنگوی کرملین از مختومه شدن پرونده جنایی فرمانده واگنر خبر داد و گفت که او با ضمانت شخص ولادیمیر پوتین، به بلاروس می‌رود.

انطباق: دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که پرونده جنایی علیه یوگنی پریگوژین، بنیانگذار گروه نظامی خصوصی واگنر خاتمه یافته و او تحت تضمین‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به بلاروس می‌رود.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک،  پسکوف به خبرنگاران گفت: پرونده جنایی علیه پریگوژین مختومه خواهد شد و او به بلاروس می‌رود. اگر بپرسید که چه تضمینی وجود دارد که پریگوژین بتواند روسیه را به مقصد بلاروس ترک کند، باید بگویم که این حرف رئیس‌جمهوری روسیه است.

 این سخنگو افزود که اعضای گروه واگنر که در رویداد‌های امروز دست داشتند، با توجه به خدمات برجسته خود در طول عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تحت پیگرد قانونی قرار نخواهند گرفت.

 روز جمعه، سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) یک پرونده جنایی را به اتهام تحریک به شورش مسلحانه علیه پریگوژین آغاز کرد. این سازمان اطلاعاتی اعلام کرد که خطر تشدید تنش‌ها در خاک روسیه وجود داشته است.

اگرچه پوتین پیشتر گفته بود کسانی را که در این شورش شرکت کرده‌اند مجازات خواهد کرد، اما به گفته پسکوف، این توافق با پریگوژین برای اجتناب از رویارویی و خونریزی حاصل شده است.

به گزارش خبرگزاری نوووستی، پریگوژین و همه جنگجویانش مقر نظامی خود را در جنوب شهر روستوف-نا-دونو که قبلاً تصرف کرده بودند، تخلیه کرده‌اند.

سخنگوی کرملین همچنین گفت: احتمالاً از من خواهید پرسید که چرا به طور خاص رئیس جمهوری لوکاشنکو میانجی‌گری کرد. واقعیت این است که الکساندر گریگوریویچ (لوکاشنکو) شخصاً برای مدت طولانی با پریگوژین حدود ۲۰ سال آشنا بوده و این پیشنهاد شخصی او بود که با رئیس جمهور پوتین درباره آن توافق شد.

خبرهای تأیید نشده درباره استعفای شویگو

برخی منابع خبری می‌گویند یوگنی پریگوژین فرمانده گروه نظامی خصوصی واگنر که پیشتر سرگئی شویکو وزیر دفاع روسیه را به «خیانت» به دلیل خودداری از تأمین سلاح برای واگنر در باخموت متهم کرده بود، اکنون در چارچوب توافق با رئیس جمهور بلاروس برای توقف شورش در روسیه، استعفای شویگو را خواستار شد.

گفته می‌شود که فرمانده واگنر در جریان مذاکرات با الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس برای توقف شورش در روسیه، همچنین خواستار استعفای والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه شد.

ریاست جمهوری بلاروس اعلام کرد که یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر پیشنهاد الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس برای توقف پیشروی نیروهایش به سمت مسکو را پذیرفت.

همزمان رئیس گروه واگنر در یک پیام صوتی اعلام کرد که به منظور جلوگیری از ریخته شدن خون، نیروهای خود را به پایگاه‌هایش باز می‌گرداند.

وی افزود: در حالی که در ۲۰۰ کیلومتری مسکو بودیم، تصمیم گرفتیم برای جلوگیری از خونریزی در روسیه، نیروهای واگنر را به اردوگاه های خود برگردانیم.

منابع خبری روسیه گزارش دادند که خودروهای زرهی ونفربرهای وابسته گروه واگنر در حال ترک خیابان‌های روستوف هستند.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=16582

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.