• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1
سخنگوی حزب اعتدال:

کاندیدایی برای ائتلاف یا لیست دادن نداریم/ صداوسیما و دولت رقابت انتخاباتی را فقط بین اصولگرایان دنبال می کنند

  • کد خبر : 20760
  • 02 بهمن 1402 - 12:03
کاندیدایی برای ائتلاف یا لیست دادن نداریم/ صداوسیما و دولت رقابت انتخاباتی را فقط بین اصولگرایان دنبال می کنند
سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت: در حال حاضر شرایط به نحوی است که گروه‌هایی قرار است با حزب اعتدال و توسعه ائتلاف کنند، اصلاً کاندیدایی ندارند که بخواهند به ما اضافه شوند و ما عملاً به علت نداشتن بازیکن نمی‌توانیم در زمین بازی، بازی کنیم.

انطباق: جواد هروی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه به ائتلاف حزب اعتدال و توسعه با سایر گروه‌ها پرداخت و گفت که از میان گروه‌ها و جریان‌های مدنظر حزب برای ائتلاف هیچ کدام کاندیدایی ندارند.

وی این را هم گفت که؛«این که اصلا در چه شهرهایی لیست داشته باشیم یا خیر، باز هم به عملکرد شورای نگهبان مربوط است و لذا اگر قرار باشد لیست بدهیم لیست کامل خواهیم داد وگرنه لیست نخواهیم داد.»

به گزارش خبرآنلاین بخش هایی از گفت و گوی هروی را در ادامه می خوانید:

دستگاه دیپلماسی خارجی باید به گونه‌ای عمل کند که در این روزهای نزدیک به انتخابات به جای تشویش اذهان عمومی، آرامش عمومی ایجاد شود و نه تنها نگرانی افزوده نشود بلکه بسیاری از نگرانی‌ها در امور روزمره و معیشتی مردم و دیگر مسائل داخلی و در منازعات منطقه‌ای و خارجی کاهش پیدا کند، لذا حزب اعتدال و توسعه در این زمینه نگرانی خود را اعلام می‌کند.

موضوع دومی که در دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه به بحث و تصمیم‌گیری گذاشته شد مباحث مربوط به انتخابات بود. در حال حاضر حزب باز هم نگرانی خود را از مباحث انتخابات با توجه به رد صلاحیت‌های گسترده‌ای که صورت گرفته در قبال روند منتج به انتخابات اسفند ۱۴۰۲ اعلام می‌کند.

نگرانی حزب اعتدال و توسعه از این جهت است که شهرهای بزرگی مانند تهران تا اندازه زیادی از مشارکت دور شده‌اند و کاملا روشن است که مشارکت در این شهرها سرد شده، تا جایی که موضوعی برای ارائه لیست در تهران و شهرستان‌ها مطرح نیست و بیشتر نگرانی از این است که ما احزاب موجود نتوانیم شرایط لازم را برای دعوت مردم به انتخابات فراهم کنیم.

در حقیقت رد صلاحیت‌های گسترده مانع از این شده که ما کاندیداهایی را برای فعالیت‌های سیاسی-انتخاباتی داشته باشیم و ائتلاف با گروه‌های دیگر هم منوط به این است که احزابِ دیگر که نگرش‌های معتدل‌تری دارند کاندیداهای لازم برای حضور در انتخابات را داشته باشند، لذا ما هم‌چنان منتظر وضعیت بررسی صلاحیت‌ها از جانب شورای نگهبان و رهنمودهای مقام معظم رهبری هستیم.

ما در حزب اعتدال و توسعه به این نتیجه رسیده‌ایم که تحول در کشور که همیشه خواسته رهبری بوده، نیازمند مشارکت بالای مردم در مسائل کشور و حضور کاندیداها از طیف‌های مختلف سیاسی است و ما نیاز داریم که مردم در انتخابات حضور گسترده داشته باشند، تا بتوانیم مجلسِ تحول‌خواه ایجاد کنیم.

متاسفانه تا امروز مجلس یازدهم نتوانسته خواسته‌های عمومی مردم را مرتفع کند. از طرفی حزب اعتدال و توسعه هم نمی‌خواهد مانند مجلس یازدهم هرکسی وارد مجلس شود و کسانی را می‌خواهد که دغدغه‌مند هستند و تجربه امور سیاسی و اقتصادی دارند، بنابراین مسئله مشارکت یک امر شعاری نیست بلکه امری واقعی است که می‌تواند امنیت کشور را در شرایط کنونی تضمین کند.

گمانه‌زنی‌های مختلفی از جانب افراد و گروه‌های مختلف اعلام شده که هیچ‌کدام برای ما موثق نیست. آنچه برای ما موثق و مستند است و در تصمیم‌گیری‌های حزب برای ارائه لیست در شهرهایی مانند تهران و مراکز استان‌ها یا شهرستان‌های دور موثر واقع خواهد شد، حضور کاندیداها است.

متاسفانه تا این لحظه شرایط به گونه‌ای بوده‌است که ما از حدود ۲۰۰ نفر کاندیدا در کل کشور به حدود ۴۰ نفر رسیده‌ایم که این ایراد از ما نبوده بلکه ایراد هیئت اجرایی و نظارت بوده است که امکان تنوع کاندیداهای ما و شکل‌گیری یک فضای رقابتی را از احزابی مثل حزب اعتدال و توسعه گرفته است.

همه موارد در گرو تایید صلاحیت‌ها است. حضور ما و اعلام لیست در شهرهای بزرگ و کوچک منوط به ابراز نظر صریح و شفاف و رسمی شورای نگهبان است، لذا اگر زمانی حزب اعتدال و توسعه نتواند در تهران و دیگر استان‌ها لیست ارائه کند، از همین حالا اعلام می‌کنیم که مقصر حزب اعتدال و توسعه نیست و ما تلاشمان را کردیم تا بتوانیم فضای رقابتی برای مشارکت بالا ایجاد کنیم، اما زمانی‌که رقابت از ما گرفته شده، نباید انتظار مشارکت داشت.

متاسفانه بعضی دستگاه‌ها مانند صدا و سیما و دولت نشان دادند که رقابت را فقط مابین اصول‌گرایان دنبال و تعقیب می‌کنند و آن چیزی که در احزاب دیگر وجود دارد بیشتر پیکاری است که می‌تواند تنور رقابت اصولگرایان را گرم کند، با این وجود ما به اصل انتخابات و صندوق رای اذعان داریم اما به شرطِ داشتن کاندیدای پذیرفته شده چراکه اگر کاندیداهای لازم را در شهری مانند تهران داشته باشیم، امکان اینکه لیستی در تهران ارائه نکنیم، وجود دارد.

شورای مرکزی و دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه درباره سرلیستی تصمیم می‌گیرد. به عبارت دیگر شورای مرکزی حزب مشخص می‌کند که بعد از تایید صلاحیت‌ها ورود کرده و لیست خود را در تهران و جاهای دیگر مشخص کند. این که اصلا در چه شهرهایی لیست داشته باشیم یا خیر، باز هم به عملکرد شورای نگهبان مربوط است و لذا اگر قرار باشد لیست بدهیم لیست کامل خواهیم داد وگرنه لیست نخواهیم داد.

در حال حاضر شرایط به نحوی است که گروه‌هایی قرار است با حزب اعتدال و توسعه ائتلاف کنند، اصلاً کاندیدایی ندارند که بخواهند به ما اضافه شوند و ما عملاً در وضعیتی قرار داریم که به علت نداشتن بازیکن نمی‌توانیم در زمین بازی، بازی کنیم نه به دلیل تحریم کردن انتخابات.

بنده رسماً اعلام می‌کنم که حزب اعتدال و توسعه می‌خواهد کاملاً در فضای سیاسی نقش آفرین باشد اما مشروط بر اینکه کاندیدای لازم برای فعالیت و حتی ائتلاف با دیگر اعضا را داشته باشد.

در شرایط فعلی بسیاری ازنمایندگانِ ادوار که حتی از هواخواهان آقای لاریجانی بوده‌اند، هم متاسفانه رد صلاحیت شده‌اند. در واقع ما در حزب اعتدال و توسعه نیم‌نگاهی به نمایندگان ادوار و یاران دکتر لاریجانی هم داشته‌ایم اما صلاحیت بسیاری از آنها رد شده و متاسفانه چه در طیف اصولگرا و چه در طیف اصلاح‌طلب فاقد نیرو در کلان‌شهرها هستیم.

ما با برخی از طیف‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا رایزنی‌هایی داشته‌ایم اما متاسفانه کسانی که نگرش‌های هم‌سو با حزب اعتدال و توسعه داشتند امروز در زمین بازی دیده نمی‌شوند که بتوانیم با آن‌ها ائتلاف کنیم

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=20760

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.