• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
9
بزرگترین سازمان اقتصادی استان گیلان آبستن زد وبندهای سیاسی!

کالبدشکافی سهم خواهی در منطقه آزاد انزلی

  • کد خبر : 3438
  • 20 فروردین 1400 - 23:12
کالبدشکافی سهم خواهی در منطقه آزاد انزلی
با اتمام دوره مدیریت روزبهان و پس از ناکامی در تغییر نام منطقه آزاد انزلی و ایجاد فضای تیره و تار و فشار تیم خانوادگی مدیریت سابق سازمان منطقه آزاد از یک سو، پروژه جدیدی توسط پدرخوانده گیلان برای برکناری سیدمهدی نقوی رقم خورد. بی تردید بهره برداری یکی از نمایندگان رشت از این فضا نشانه ای است برای آغاز دوباره پروژه تغییر نام منطقه آزاد انزلی به منطقه آزاد گیلان

به گزارش انطباق، بندرانزلی از دیر باز بندری مهم در تاریخ این سرزمین بوده است. بندری که دروازه اتصال ایرانیان به اروپا بوده و بسیاری از مراودات تجاری و فرهنگی ما با جهان مدرن از این بندر صورت گرفته است.
از اوایل دهه هفتاد شمسی به تاسی از تجربه موفق مناطق آزاد در بعضی کشورها سه بندر کشور بنادر آزاد اعلام شدند و یک دهه بعد به واسطه موقعیت خاص راهبردی، بندرانزلی نیز منطقه آزاد اعلام شد. از همان ابتدا علیرغم بسیاری از مشکلات، سرمایه گذاری گسترده ای برای احداث زیر ساخت ها انجام گرفت. امروزه منطقه آزاد انزلی به واسطه مجتمع های تجاری و شهرک های صنعتی خود به قطب گردشگری و تجاری در استان تبدیل شده است و امید می رود به این روند ادامه دهد. منطقه آزاد بندرانزلی عملا می تواند محل اتصال مسیر تجاری کشور در جغرافیای رو به رشد اوراسیا باشد که به باور بسیاری قرن آینده قرن این کشورهاست.
منطقه آزاد انزلی چندین مدیرعامل را از ابتدای تشکیل به خود دیده است که همه این عزیزان بر اساس توانایی های خود چه کم یا زیاد نقشی در پیشرفت این منطقه داشته اند. ولی تجربه بسیاری از شهروندان استان این بوده که مدیرانی که از بدنه سازمان منطقه آزاد بوده اند توانسته اند اثرات پایدار و سریعتری را در توسعه و رشد منطقه ایجاد کنند. به نظر بسیاری، اکنون زمان آن است که به مدیری از خود بدنه منطقه آزاد انزلی است این فرصت داده شود که زمام کار را بدست بگیرد که حتما بیشتر از هر مدیری در طی این سالها شاهد روند توسعه منطقه آزاد انزلی بوده و مشکلات هر روزه را لمس کرده و برای رفع آنها تلاش کرده است.
از همین رو با توجه به کارنامه روزبهان در سازمان چای کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان، در ماه های پایانی سال۹۹ بی اعتمادی نسبت به مدیریت وی در سازمان منطقه آزاد انزلی تشدید یافت و با مطالعه عملکرد حدود ۱۵ ماهه و حذف قطعی او، ادامه حیات مدیریتی سازمان به سید مهدی نقوی سپرده شد. انتصابی که بدون جناح بازی و براساس اقدامات گذشته و تجربیات وی اتفاق افتاد.
وی با حکم سرپرستی سازمان با توجه به تجربه های خود روند احیاگرانه را در مدت کوتاه آغاز کرد و خطر پس افتادگی، رکود و تضییع فرصت ها را کنترل نمود و افکار و اعتماد عمومی را به دست آورد.
سید مهدی نقوی وقتی بر کرسی سرپرستی سازمان منطقه آزاد انزلی تکیه زد که بر همگان ثابت شد روزبهان قادر نیست از توان و دانش مدیریتی خود بهره گیرد.
با اتمام دوره مدیریت روزبهان و پس از ناکامی در تغییر نام منطقه آزاد انزلی و ایجاد فضای تیره و تار و فشار تیم خانوادگی مدیریت سابق سازمان منطقه آزاد از یک سو، پروژه جدیدی توسط پدرخوانده گیلان برای برکناری سیدمهدی نقوی رقم خورد. بی تردید بهره برداری یکی از نمایندگان رشت از این فضا نشانه ای است برای آغاز دوباره پروژه تغییر نام منطقه آزاد انزلی به منطقه آزاد گیلان. بی گمان در این دوئل سیاسی سید مهدی نقوی به خاطر تسلطش بر امور منطقه و همراهی اش با مردم انزلی باید برکنار شود و برای هموار شدن مسیر تغییر نام، یکی از نیروهای نماینده مذکور که از قضا از مدیران ارشد استانداری گیلان نیز هست، بر صدر بنشیند.
در کنار آنچه گفته شد سرعت عمل سرپرست فعلی در به اجرا در آوردن پروژه های سرمایه گذاری و گسترش مراودات با مناطق آزاد و بنادر کشورهای حوزه دریای خزر و اوراسیا، الگوهای جدید همکاری به منظور ایجاد ظرفیت های جدید توسعه مناسبات اقتصادی شاهراهی بوده است که سرپرست فعلی در این مسیر پر سنگلاخ نقش ایفا نموده است و دانش و تجربه ی خود را تمام و کمال در اختیار مردم و منطقه برای پیشرفت قرار داده و همچون مدیریت خانوادگی سابق منفعلانه عمل نکرده است.
سید مهدی نقوی به دلیل حضور موثر در منطقه آزاد ماکو نسبت به مسائل مناطق آزاد اشراف داشته و بیراه نیست اگر او را نیرویی هم طراز با نیروهای بومی و شاید به واسطه تجربیاتی که کسب کرده پیش قدم تر از آنان بدانیم.
وی بدون جناح بازی در هشت سال از هر مدیر بومی گیلانی نگاه توسعه گرایانه تری به انزلی داشت و با جدیت در مقابل حذف اسم انزلی ایستاد. بر کسی پوشیده نیست وجود امکانات مالی و انسانی برای توسعه کافی نیست و اگر در مقابل و رأس این دو، مدیریت صحیح نباشد هر دو محکوم به فنا هستند و از موارد تاثیرگذاری که در مدیریت صحیح سید مهدی نقوی می توان نام برد؛ دانش، تجربه، بینش صحیح، آینده نگری، ریسک­ پذیری، برنامه­ ریزی، داشتن هدف و تعامل با فعالان اقتصادی است که ثمره تلاش او از سال ۹۲ در رده های مختلف مدیریتی از جمله هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی بوده است.
بنابراین روشن است که بایستی کارآمدی مدیر را در نظر بگیریم و مدیریت بومی را صرفا به دلیل بومی بودن نپذیریم.
در این میان با التفات به اینکه پس از انتصاب سید مهدی نقوی همه دغدغه های نماینده مردم بندرانزلی مرتفع شد و با همدلی و همراهی تمام قد وی با نماینده مذکور، معاونت بومی عزل شده را در ساعات نخستین انتصاب خود، به جایگاهش برگرداند و همچنین حمایت از باشگاه ملوان و تقدیر از کادر درمان شهرستان و اقدامات قابل توجه دیگر که نشان از این دارد که بیش از پیش به شهر انزلی تفقد و اعتنا داشته، در این گردباد سیاسی با سکوت نماینده انزلی مواجه شده است./خط اول

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=3438

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.