• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
10
میراث غیر بومی گزینی سالاری در دستان زارع!؟

کادر سازی از استان بوشهر به گیلان تا چه اندازه ای به واقعیت نزدیک است؟!

  • کد خبر : 2654
  • 25 بهمن 1399 - 12:03
کادر سازی از استان بوشهر به گیلان تا چه اندازه ای به واقعیت نزدیک است؟!
نکته مهم صحبت از آسیب‌هایی است که مدیران غیربومی متوجه استان گیلان خواهند کرد. عدم شناخت ظرفیت‌ها درزمینه های مختلف و زمان‌بر بودن آشنایی این‌گونه افراد از منطقه، بارزترین آسیب به این استان است. بالاخص دو جایگاه مهم اقتصادی و سیاسی منطقه آزاد انزلی و معاونت سیاسی امنیتی استانداری گیلان که در این شرایط و نزدیک بودن دولت به پایان ماموریتش، باید حضور فردی بومی و کارآمد را به خود ببیند.

اختصاصی انطباق- سرویس سیاسی : دوم مهر ۱۳۹۶ چه روزی بود برای گیلان؛ محمدعلی نجفی بعد از حدود پنج سال، استانداری گیلان را ترک کرد و طی فعل و انفعالاتی بسیار غریب و ناباورانه، مصطفی سالاری استاندار بوشهر، زعامت استانداری گیلان را عهده دار شد و درست از همان روز بوی جنوبی های خونگرم هر روز بیشتر از دیروز در شمال به مشام می رسید.
سالاری که می دانست دوام زیادی در گیلان نخواهد داشت، خیلی زود کادرسازی در گیلان را آغاز کرد و در موردی مهم، ارسلان زارع فرماندار خود در یکی از شهرهای بوشهر را به شمال آورد و به عنوان معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان برگزید.
همانگونه که پیش بینی می شد، سالاری هنوز به دو سال نرسیده رخت استانداری گیلان را از تن در آورده و قبای گشاد ریاست سازمان تامین اجتماعی کشور را پوشید و پیش از ترک گیلان به هر آسمانی ریسمان انداخت تا رشته های وی در گیلان پنبه نشود، از همین رو ارسلان زارع، یار غار وی توانست ششم شهریور ۹۸ با حمایت های ویژه وی بر صندلی استانداری گیلان تکیه زند.
شاید زارع در کادرسازی به خوبی سالاری نباشد، ولی رفت و آمدهای متنفذین بوشهر به گیلان نه تنها کم نشد، بلکه هر روز بیشتر و بیشتر می شود.
شاهد مثالمان را به گذشته دور گره نمی زنیم، اگر به تاریخ یک ماهه اخیر درگیلان تورقی کنید، می بینید ابراهیم رضایی یکی از نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی مهمان و سخنران جشنواره ابوذر که ۲۲ دی ماه جاری در منطقه آزاد انزلی برگزار شد، بود و آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری نیز سخنران جشن انقلاب در ۲۲ بهمن امسال در رشت بوده است.
شاید ریز و درشت های دیگری از بوشهر در کمی دورتر نیز به گیلان آمده اند که از حوصله این مقال خارج است،اما نکته مهم شخصیت هایی است که در آینده بناست به گیلان بیایند.
این روزها دو صندلی مهم در گیلان روزهای پر التهابی را می گذرانند و هر آن، امکان جابه جایی در آن می رود، یکی جایگاه مدیرعاملی منطقه آزاد انزلی است و دیگری موقعیت استراتژیک معاونت سیاسی امنیتی استانداری گیلان.
در منطقه آزاد انزلی اگرچه سید مهدی نقوی معاون توسعه مدیریت، همزمان عهده دار سرپرستی سازمان نیز شده است اما در شورای عالی مناطق آزاد کشور افرادی هستند که برای این جایگاه دندان تیز کرده اند که می توانند مورد حمایت برخی نمایندگان مجلس نیز باشند. از این رو حضور یکی از نمایندگان استان بوشهر در یک جشنواره رسانه ای در منطقه آزاد انزلی بی ربط به نظر نمی رسد. وی عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی است و حضور او بعنوان سخنران یک مراسم فرهنگی از استان بوشهر جای بسی ابهام دارد!

از طرفی از استانداری گیلان خبر می رسد، عملکرد ضعیف محمود قاسم نژاد معاون سیاسی امنیتی استانداری در انتصابات استانی و ضعف در چیدمان سیاسی و رتق و فتق امور، در میان برخی نمایندگاه استان اعتراضاتی را به همراه داشته است وشنیده ها حاکی از آنست که ارسلان زارع در پی فشارهای مکرر ،جهت التیام خواسته آنها با نمایندگان ابراز همدردی کرده و به نیت تغییر این معاونت مهم، یکی از مدیران استانداری بوشهر را پیشنهاد داده است، و مجمع نمایندگان هم پس از این واکنش سریع ،دندان روی جگر گذاشته و اندکی صدای اعتراض خود را پایین آورده تا قائله به نحو مطلوب فی ما بین پایان پذیرد.
در این نوشتار قصد آن را نداریم که به بحث شایستگی یا عدم شایستگی مدیران غیربومی بپردازیم،اما نکته مهم صحبت از آسیب‌هایی است که مدیران غیربومی متوجه استان گیلان خواهند کرد. عدم شناخت ظرفیت‌ها درزمینه های مختلف و زمان‌بر بودن آشنایی این‌گونه افراد از منطقه، بارزترین آسیب به این استان است. بالاخص دو جایگاه مهم اقتصادی و سیاسی منطقه آزاد انزلی و معاونت سیاسی امنیتی استانداری گیلان که در این شرایط و نزدیک بودن دولت به پایان ماموریتش، باید حضور فردی بومی و کارآمد را به خود ببیند. اگر واقعاً اعتقادداریم که عقب‌ماندگی‌های انباشته استان گیلان نیازمند کار پرشتاب است، انتصابات افراد غیر بومی باعث کند شدن حرکت توسعه‌ای استان می گردد.

اگرچه این روزها صدای حضور شخصیت های بوشهری به گیلان کمی آرام شده است اما چندان بعید نیست که این آرامش قبل از طوفان باشد.

از طرفی نکته قابل توجه دیگر ارتباط همه بوشهری های حاضر در گیلان با شهرستان های دیر و دشستان است؛ استان بوشهر دارای ده شهرستان است ولی مهمانان دایمی و موقتی گیلان اغلب از دو شهرستان دیر و دشتستان می باشند؛ مصطفی سالاری متولد دشتستان است و ارسلان زارع فرماندار دیر و دشتستان بود و ابراهیم رضایی فردی که در جشنواره ابوذر منطقه آزاد انزلی سخنرانی کرد، نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی است و آیت الله حسینی بوشهری نماینده بوشهر در مجلس خبرگان رهبری نیز اهل دیر است .

انشالله که همه اینها اتفاقی باشد؛ اما فقط یک سوال باقی می ماند و آن اینکه رسانه ها و مردم فهیم و خونگرم بوشهر اینگونه رفت و آمدهای گیلانی ها به استان خود را برمی تافتند؟!

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=2654

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 1
  1. بی عرضه ترین و بیخیال ترین استاندار تاریخ گیلان
    که خیلی از جوانان گیلانی را سوزاند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.