• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
46
صداوسیما دیرهنگام به سراغ منتقدان رفت!

ژست «گفت‌وگومدارانه» دولت رئیسی با معترضان | استقبال چپ و راست از ایده «گفت‌وگوی ملی»

  • کد خبر : 11964
  • 05 آبان 1401 - 12:34
ژست «گفت‌وگومدارانه» دولت رئیسی با معترضان | استقبال چپ و راست از ایده «گفت‌وگوی ملی»
در روزهایی که تجمعات اعتراضی در گوشه و کنار ایران در حال برگزاری است تحلیلگران و جامعه‌شناسان از ضرورت گفت‌وگو سخن می‌گویند.

به گزارش انطباق ، چهل روز بعد از درگذشت مهسا امینی، دختر ۲۲ساله اهل سقز کردستان در زمان بازداشت توسط گشت ارشاد، واکنش‌ها به این اتفاق همچنان ادامه دارد. آنچنان که با بالاگرفتن اعتراضات و تجمعات در ایران، طرح گفت‌وگوی ملی بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد و حتی رئیس قوه قضائیه‌ نیز با اعلام یک فراخوان گفت: «خطاب به همه جریان‌ها، گروه‌ها، جناح‌های سیاسی، دسته‌جات و افرادی از عموم مردم که دارای ابهام، سؤال، انتقاد و اعتراض هستند، اعلام می‌کنم که آمادگی استماع نقطه‌نظرات، پیشنهادات و انتقادات آنها از طریق گفت‌وگو را دارم و قطعاً چنانچه اشتباه و ضعفی از ناحیه ما وجود داشته باشد از نقطه‌نظرات ارائه‌شده در راستای رفع آنها استفاده می‌کنیم و هیچ ابایی از اصلاح و رفع ضعف نداریم.»

استقبال اهالی چپ و راست از ایده گفت‌وگو

سیاسیون، تحلیلگران و جامعه‌شناسان چپ و راست نیز در کنار تحلیل‌ها از اعتراضات اخیر، از ایده گفت‌وگو حمایت کرده و از ضرورت آن سخن می‌گویند، آنقدر که حتی اصول‌گرایان میانه‌رو مانند علی لاریجانی به استقبال ایده گفت‌وگو با منتقدان و معترضان رفته‌اند.

علی لاریجانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید؛ «حتماً گفت‌وگو لازم است. این گفت‌وگو باید عمیق‌تر باشد. باید بسترهای طبیعی اعتراض فراهم باشد و افراد سازمانی داشته باشند که با آن امکان گفت‌وگو باشد. همین کار در غرب هم شده است. از آن طرف هم باید مراقب بود که اعتراض به خشونت کشیده نشود، این باعث آشفتگی کشور می‌شود. وقتی اعتراضات امنیتی شود، همه مسئول‌اند از امنیت کشور دفاع کنند.»

علی‌اکبر گرجی، حقوقدان نیز در گفت‌وگو با قرن نو، با اعلام آمادگی برای گفت‌وگو با چهره‌هایی چون محسنی اژه‌ای، گفت: «پیشنهاد خوبی است؛ اما سال‌هاست معلمان حقوق و امثال بنده که دستی در دانشگاه و رسانه دارند، مقامات جمهوری اسلامی دعوت به گفت‌وگو می‌کنند. حتی زمانی که پروانه وکالت اینجانب توسط عوامل مستقیم رئیس قبلی قوه قضائیه باطل شد، باز هم کسی از قوه قضائیه سراغی از ما برای گفت‌وگو نگرفت. بنابراین، در حال حاضر و در این موقعیت وقتی دعوت به گفت‌وگو می‌کنند، من می‌گویم ارزشمند است؛ اما آدم شک می‌کند که نکند مصلحت‌جویانه و برای آرام‌کردن فضا بوده باشد.»

وی ادامه داد:« نظر دوم هم این است که بعد از گفت‌وگو چه اقداماتی را می‌خواهید انجام دهید. من هنوز هم مطالباتم کوچک و فروتنانه است که در سطح بازنگری قانون اساسی، تقویت حاکمیت مردم و حقوق و آزادی‌های آنان را تقلیل دادم. به همین دلیل، قشر جوان خیلی با مطالبات من میانه خوشی ندارند. منظورم این است که مقامات قوه قضائیه، واقعاً آمادگی این را دارند که نقدهای امثال بنده را حتی در رسانه‌ها بشنوند و توجه کنند؟ آیا این نهادهای قضایی توانایی آن را دارند که نقدهای ما را که بیشتر مورد توجه ضابطین قضایی است، بشنوند؟ عمده مشکلات کشور، ناشی از حاکمیت دیدگاه‌های امنیتی بر جمهوری اسلامی است. آیا دوستان قضائیه این توانایی را دارند که اصلاحاتی در این نوع نگاه امنیتی ایجاد کنند؟ نگاه امنیتی باید اصلاح شود.»

سیدحسن خمینی نیز با بیان آنکه وظیفه امروز ما گفت‌وگوست، تأکید دارد؛ «ما به‌عنوان عالمان مذاهب اسلامی ـ چه عالمان دین و چه حوزه‌های دیگر ـ تنها راهمان، گفت‌وگو با یکدیگر است و اگر این نشست را بسیار ارزشمند می‌دانیم به‌دلیل بسترسازی آن برای گفت‌وگوست.»

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام، هم در جلسۀ مشترک اعضای شورای مرکزی و دبیران استانی این تشکل اصلاح‌طلب گفت: «مسیر ما مشخص است، چاره‌ای جز گفت‌وگوی جدی و هدفمند در چهارچوب مسائل کشور و منافع ملی نداریم؛ وقتی از گفت‌وگو صحبت می‌شود، یعنی همه آماده شنیدن حرف دیگری باشند، ولو اینکه سخن او تلخ باشد.»

حرکت دیرهنگام صداوسیما

در این میان، صداوسیما با برگزاری مناظرات و برنامه‌های گفت‌وگومحور، از اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان دعوت کرد تا نظرات خود را درباره تجمعات و اعتراضات بیان کنند. غلامحسین کرباسچی، احمد زیدآبادی و مجید تفرشی از جمله کسانی بودند که انتقادات صریح و بی‌سابقه‌ای را از عملکرد صداوسیما و برخی دیگر از نهادهای حاکمیتی در جریان اعتراضات اخیر مطرح کردند.

با این حال، به‌دلیل همراهی گاه‌وبیگاه مجری با منتقدان اعتراضات و دیرهنگام برگزارشدن مناظرات، با دید مثبت به این اقدام نگاه نمی‌شود.

دولت تغییر استراتژی داد؟

ابراهیم رئیسی هم که دولتش این روزها در آزمون سختی گرفتار شده است، می‌گوید: «گفت‌وگو در جهت رفع شبهات و در جهت پیشرفت امور بسیار مؤثر است. مقام معظم رهبری سال‌های قبل بارها فرموده‌اند بر کرسی‌های آزاداندیشی و حتماً کرسی‌های گفت‌وگو در مجامع علمی و فرهنگی کشور فعال شود؛ زیرا در جهت توسعه فرهنگی نقش‌آفرین خواهد بود. با همکاری همه دستگاه‌ها این محقق می‌شود بنده مجری هستم و همه باید به همه کمک کنیم تا این اتفاق‌ها در ساختار توسعه فرهنگی صورت بگیرد. ما باید بتوانیم حداکثر در هر فصلی ارزیابی داشته باشید با شاخص‌های مشخص و ببینیم به اهداف رسیدیم یا نه و ایراد کار در کجا بوده است و در این راستا باید تقسیم مسئولیت شود و با حساسیت دنبال شود.»

در چند روز اخیر، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز به میان دانشجویان رفت، تا با آنان گفت‌وگو کند؛ هرچند این حضور با حواشی متعددی روبه‌رو بود و هم دانشجویان علامه طباطبایی و هم دانشجویان خواجه نصیر شعارهای تندی را سر دادند؛ اما با این حال، سخنگوی دولت گفت که باز هم دانشگاه‌ها خواهد رفت. حال باید دید که مردم و دانشجویان، ژست جدید دولت را می‌پذیرند یا خیر؟/قرن نو

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=11964

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.