• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
53
مدیرعامل آب منطقه ای گیلان؛

چهار پروژه بزرگ برای رفع تنش آبی در گیلان به ارزش یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به ثمر نشست

  • کد خبر : 13876
  • 20 بهمن 1401 - 14:57
چهار پروژه بزرگ برای رفع تنش آبی در گیلان به ارزش یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به ثمر نشست
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان از به ثمر نشستن چهار پروژه بزرگ شامل ۲ سد لاستیکی و فاز اضطراری تصفیه خانه طول لات رودسر و مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی آستانه اشرفیه با اعتباری به ارزش بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش انطباق، وحید خرمی در گفت و گو با بخش ویژه خبری شبکه باران با اشاره به اینکه چهار سد لاستیکی در استان طی سال‌های گذشته به بهره برداری رسیدند، افزود: دو سد لاستیکی دیگر هم اینک به سرانجام و به مرحله آبگیری رسیده اند.

وی اظهار داشت: فاز اضطراری تصفیه خانه طرح طول لات رودسر نیز آماده بهره برداری است و بهره برداری کامل آن در زمان تکمیل سد پلرود است.

خرمی با بیان اینکه برای تکمیل این پروژه‌ها بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: ارزش کنونی این پروژه‌ها بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه تکمیل سه سد لاستیکی دیگر نیز با پیشرفت فیزیکی خوبی در برنامه و دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: با تزریق اعتبارات بموقع، این سدها نیز وارد مدار بهره برداری خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان در خصوص لایروبی آب بندانهای استان اظهار داشت: فاز اولیه ۵۰۰ هکتار از آب بندان‌های استان بر اساس بند ز تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار دارد و عملیات اجرایی آن را شروع کردیم که لایروبی آب بندان‌ها با استفاده از ارزش خاک موجود در آب بندانها بدون تکیه به اعتبارات دولتی در استان انجام شود.

خرمی با یاد آوری سد آیت اله بهجت شهر بیجار به عنوان سازه مهمی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته و به بهره برداری رسیده است، اظهار داشت: سد آیت الله بهجت شهر بیجار و تاسیسات خط انتقال از این سد به تصفیه خانه و تصفیه خانه بزرگ رشت و خطوط انتقال آن به سایر شهرهای استان از مهم‌ترین پروژه‌های تأمین آب با کیفیت برای بخش بزرگی از جمعیت استان گیلان بوده است که پس انقلاب اسلامی ساخته و به بهره برداری رسیده اند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به ساخت ۳ طرح نیمه تمام و مهم تامین منابع آب استان در شرق و غرب و جنوب استان گیلان گفت: سد پلرود با پیشرفت بیش از ۸۰ درصدی در شرق استان و سد شفارود با پیشرفت بیش از ۵۰ درصدی در غرب استان و سد دیورش نیز با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۵ درصد در حال ساخت هستند که برنامه ریزی شده‌اند تا ۲ سال آتی در جهت تامین آب پایدار در بخش‌های مختلف (آب شرب و کشاورزی و…) وارد مدار بهره برداری شوند.

وی در خصوص احیاء و حفاظت از تالاب انزلی گفت: وظیفه شرکت آب منطقه‌ای گیلان تعیین حد بستر این تالاب بوده که در سنوات گذشته انجام شد و اصلاحاتی نیز که در جهت رعایت حقوق مجاورین باید انجام میشد به سرانجام رسید.

خرمی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین مطالعات انجام شده حقابه تالاب انزلی ۳۰۰ میلیون متر مکعب است، افزود: در حال حاضر حدود ۲ میلیارد متر مکعب آب در سال وارد تالاب می‌شود و از آنجا به دریا می‌ریزد.

وی اظهار داشت: هم اکنون هیچ سازه و سدی در محدوده ورودی تالاب انزلی ساخته نشده و تمام ۲ میلیارد متر مکعب آب در سال وارد این تالاب می‌شود.

خرمی با اعلام اینکه اگر هر سازه و سدی در محدوده ورودی تالاب ساخته شود باید مجوزات لازم و حقابه زیست محیطی آن رعایت شود، گفت: پیشنهاد ما در جهت احیاء و حفظ تالاب انزلی ساخت سد‌هایی در محدوده بالادست با رعایت حقابه زیست محیطی بخصوص در فصول گرم سال است تا هم آب کشاورزی شالیزارها و هم آب تالاب انزلی در فصل گرما تأمین شود.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=13876

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.