• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
10
دو روز پس از بازدید مجلس از مجتمع شهید احمدی روشن

چرا خبری از «گاندو» در نطنز نبود؟/ ۵ عملیات خرابکارانه اسرائیل در نطنز طی ده سال

  • کد خبر : 3496
  • 24 فروردین 1400 - 12:55
چرا خبری از «گاندو» در نطنز نبود؟/ ۵ عملیات خرابکارانه اسرائیل در نطنز طی ده سال
نکته حائز اهمیتی که کمالوندی به آن اشاره کرد عدم نگرانی از آلودگی منطقه بود. مطلبی که سعید خطیب زاده هم با اشاره به آن گفت: "خوشحالم هیچ آسیب انسانی یا محیط زیستی نداشته ولی می‌توانست به فاجعه‌ای بینجامد که جنایت علیه بشریت است که از ذات گردنکش رژیم دور نبوده است."

 به گزارش انطباق، چند ماه پس از آنکه مسئولان از حمله به سایت هسته ای نطنز خبر داده بودند حالا رسانه های اسرائیلی بار دیگر ادعا کرده اند که حمله بامداد روز یکشنبه به سایت نطنز کار موساد بود.

آن هم دقیقا دو روز پس از بازید ۱۲ نماینده مجلس یازدهم از سایت هسته ای نطنز  در اصفهان. ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در رابطه با همین موضوع به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته بود: “در بازدید از مجتمع شهید احمدی روشن در نطنز مشاهده شد که در اجرای ماده ۳ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم، هزار سانتریفیوژ IR۲m اخیرا در این سایت نصب شده است. همچنین یک زنجیره ۱۶۴ تایی از سانتریفوژهای نسل ۶ در مهلت ۳ ماهه قانونی، در سایت نطنز نصب شده است.”

وی همچنین ادامه داد: “کارشناسان پرتلاش سازمان انرژی اتمی کشورمان در سایت نطنز، به منظور افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده مورد نیاز کشور، ۲ زنجیره از سانتریفیوژهای IR۴ را در سایت نطنز در تولید اورنیوم غنی شده مورد بهره برداری قرار داده اند.”

 «مجتمع شهید احمدی روشن در نطنز» همان سایت هسته ای که بهروز کمالوندی روز گذشته در ارتباط با همین موضوع به خبرنگار صداوسیما گفت که خوشبختانه این حادثه صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته است.

وی با اشاره به رخداد واقع شده در تأسیسات هسته‌ای نطنز افزود: در بخشی از قسمت‌های برق مجتمع شهید احمدی روشن، قطع برق رخ داده و حادثه‌ای اتفاق افتاده است که این امر در دست بررسی است. هنوز علت قطعی برق مشخص نشده است و باید بررسی کنیم اما خوشبختانه هیچ تلفات و مشکل خاصی رخ نداده است.
ادعای که کمی بعدتر سخنگوی صنعت برق کشور آنرا تکذیب کرد و به یک خبرگزاری وابسته به صداوسیما گفت: “حادثه نطنز ربطی به توزیع شبکه برق کشور ندارد و برق تمامی شهرهای اطراف وصل است “

اما نکته حائز اهمیتی که کمالوندی به آن اشاره کرد عدم نگرانی از آلودگی منطقه بود. مطلبی که سعید خطیب زاده هم با اشاره به آن گفت: “خوشحالم هیچ آسیب انسانی یا محیط زیستی نداشته ولی می‌توانست به فاجعه‌ای بینجامد که جنایت علیه بشریت است که از ذات گردنکش رژیم دور نبوده است.”

همه اینها در حالی است که نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از مقامات اطلاعاتی که مشخص نیست از کدام کشورند، مدعی شد: انفجار بزرگ در سایت هسته ای نطنز باعث انهدام کامل سیستم مستقل داخلی برق – و تحت حفاظت شدید – شده است که سانتریفیوژهای زیرزمینی غنی سازی اورانیوم را تأمین می‌کند.

این مقامات که خواستند نامشان فاش نشود برای توصیف یک عملیات طبقه بندی شده اسرائیل گفتند که این انفجار ضربه شدیدی به توانایی ایران در غنی‌سازی اورانیوم وارد کرده است و بازیابی تولید نطنز ممکن است حداقل ۹ ماه طول بکشد.

نیویورک تایمز در حالی این ادعای خود را مطرح کرد که همزمان با آن رسانه ها خبر دادند که: “بهروز کمالوندی روز یکشنبه حین بازدید از مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن از ارتفاع ۷-۶ متری سقوط کرده و دچار شکستی‌های سطحی از ناحیه پا و سر است. وی پس از بروز حادثه به یکی از بیمارستان‌های کاشان منتقل شده و تحت مراقبت و درمان قرار گرفته است.”

این حادثه در حالی رخ می دهد که سریال گاندو دو طی روزهای گذشته حواشی بسیاری را به دنبال داشت. این سریال که با واکنش دولتی ها مواجه شد توسط بسیاری از منتقدان دولت با استقبال شدید مواجه شده بود و با اشاره به موضوع نفوذ در دولت مدعی شدند که دستگاه امنیتی ایران حتا تا جزئی ترین موضوعات اشراف دارد.

نکته ای که اتفاقاً منتقدان این سریال بر روی آن دست گذاشته و می گویند چگونه است که این اشراف شامل حوادثی نظیر سایت هسته ای نطنز و یا ترور اخیر شهید محسن فخری زاده نمی شود.

روزنامه اسرائیلی اورشلیم پست پس از وقوع حادثه در تاسیسات هسته‌ای شهید احمدی روشن تقویم عملیات‌های خرابکار انه در تاسیسات نطنز را طی گزارشی تحت عنوان* «بیش از یک دهه‌ جنگ اسرائیل علیه سانتریفیوژ‌های ایران در نطنز» منتشر کرد و نوشت:

سال ۲۰۰۲ 

گروه شورای ملّی مقاومت ایرانیان (مجاهدین خلق) یک کنفرانس خبری برگزار کردند و خبر از وجود یک کارخانه غنی‌سازی اورانیوم زیرزمینی در نطنز دادند. ساخت تاسیسات نطنز بصورت یک دژ مستحکم در زیر زمین نشان داد که ایرانی‌ها از اشتباهات عراقی‌های آموخته‌اند. تاسیسات اتمی اوزیراک عراق بر روزی زمین قرار گرفته بود و در سال ۱۹۸۱ توسط اسرائیل نابود شد.

سال ۲۰۰۷

 منابع تغذیه مورد استفاده برای تنظیم ولتاژ در تاسیسات هسته‌ای نطنز منفجر شد و ده‌ها سانتریفیوژ را نابود کرد.

سال ۲۰۱۰

ویروس استاکس نت که مشترکاً توسط آمریکا و اسرائیل ساخته شده بود، به تاسیسات نطنز نفوذ کرد و توانست بیش از ۱۰۰۰ سانتریفیوژ را نابود کند. اورشلیم پست مدعی است که این عملیات خرابکاری موجب تاخیر قابل ملاحظه‌ای در برنامه هسته‌ای ایران شد. این درحالی است که ایران در سال ۲۰۱۵ که با غرب بر سر مسائل هسته‌ای به توافق رسید، بیش از ۲۰ هزار سانتریفیوژ فعال داشت.

گفتنی است ویروس استاکس نت اوّلین و بزرگترین حمله سایبری تاریخ جهان بود که مشترکاً توسط آمریکا و اسرائیل صورت گرفت. ادوارد اسنودن از این واقعه به عنوان پیچیده‌ترین عملیات سایبری که می‌شود تصور کرد، نام برد.

ویروس استاکس نت باعث شد که سرعت موتور‌های سانتریفیوژ‌های IR-۱ بالا و پایین برود. ایران معمولاً موتور‌های سانتریفیوژ را روی عدد ۱۰۰۷ دور در ثانیه نتظیم ‌می‌کرد تا بدین وسیله از آسیب آنان جلوگیری کند. به نظر می‌رسید که استاکس نت سرعت موتور سانتریفیوژ‌ها را به ۱۰۶۴ دور در ثانیه افزایش داد و موجب شد که موتور‌ها منفجر شوند.

سال ۲۰۲۰

کارخانه ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز طی یک انفجار در مرداد ۱۳۹۹ تخریب شد. اورشلیم پست در ادامه نوشت: هدف این انفجار ارسال یک پیام بدون ابهام به ایران بود که پیشرفت هسته‌ای آن فراتر از خط قرمزهای اسرائیل تحمل نخواهد شد!

سال ۲۰۲۱

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران غنی‌سازی اورانیوم را در تاسیسات هسته‌ای نطنز با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-۴ آغاز کرد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از وقوع یک حادثه‌ در یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز خبر داد و گفت این حادثه تلفات جانی نداشته است.

بهروز کمالوندی – سخنگوی سازمان انرژی اتمی در روز یکشنبه از وقوع یک حادثه‌ای در شبکه توزیع برق تاسیسات هسته‌ای نطنز خبر داد. اورشلیم پست مدعی شد: بر اساس گزارش‌ها و منابع اطلاعاتی غربی به نظر می‎‌رسد، آنچه از آن به عنوان حادثه یاد می‌شود، ناشی از یک حمله سایبری توسط احتمالاً اسرائیل بوده است. 

منبع: دیده بان ایران

* ترجمه شده توسط SNN

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=3496

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.