• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
282
رشتوندان در انتظار انتخابی کارآمد و قانع کننده؛

چرا آقای سرپرست، نه؟!

  • کد خبر : 11058
  • 15 شهریور 1401 - 13:57
چرا آقای سرپرست، نه؟!
مردم رشت به امید رفع مشکلات شهری و توسعه و پیشرفت این شهر با مشارکت در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی، ۱۱ نفر را راهی پارلمان شهری کردند تا در کنار یکدیگر با همراهی یار به اصطلاح دوزادهم شورا یعنی " شهردار" به دور از مسایل حاشیه‌ای برای آبادانی شهر تلاش کنند و انتظار می رود این بار برای تعیین شهردار وفاق و همدلی بیشتری میان اعضا صورت پذیرد...

اختصاصی انطباق – سرویس استانی : محمد حسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت می گوید؛ بعد از فراخوانی که برای انتخاب شهردار توسط شورا داده شد، ۲۹ نفر از جمله یک خانم رزومه خود را به دبیرخانه شورا ارسال کرده اند، اینطور که شایعه شده است جز یکی دو گزینه قوی و باتجربه و البته شاید برخی مسئله دار!، مابقی گزینه ها چنگی به دل نمی زنند. اینها اغلب گیلانی هایی هستند که در شهرداری های مناطق مختلف پایتخت یا سایر استانها سمت های مدیریتی داشته اند و اکنون به این یقین رسیده اند می توانند شهر بزرگ رشت را مدیریت کنند، و یا افرادی غیر بومی که حال و هوای گیلان ،حس خدمتگذاری آنها را تحریک کرده است !اگر واقعا بناست چنین افرادی با چنین رزومه ای سکان هدایت شهر باران را برعهده بگیرند، بنظر می رسد سید مجتبی خدمت بین دانا که سالها موی خود را در جای جای شهرداری رشت سپید کرده است و سابقه مدیریتی نیز دارد گزینه مناسبی برای اعتماد شورای ششم برای کرسی شهردار رشت باشد تا تجربیات لمس کرده خود از محیط واقعی را به اجرا بگذارد؟ این سئوالی است که شورانشینان باید پاسخ قانع کننده ای برای آن داشته باشند.

رییس شورای شهر رشت با تاکید به اینکه تعهد، تخصص، پاکدستی از جمله موارد مورد توجه شورا برای انتخاب شهردار است، بیان کرد: شورای ششم رشت در تلاش است تا با انتخاب فردی اصلح و توانمند بتواند شهر را در مسیر توسعه و تحقق اهدافی بزرگ به منظور رفاه حال بیشتر شهروندان هدایت کند و خوشبختانه طی مدت زمان کوتاه حضور سرپرست شهرداری رشت، اقدامات خوبی انجام شده است و اینگونه در کلام عنوان کرد که نظر منفی نسبت به سرپرست فعلی شهرداری رشت وجود ندارد تا سه ساله باقیمانده عمر شورای ششم را به ایشان بسپارند.
به هر حال رشت در کنار تمامی مشکلات و دغدغه های عمیق و انباشته شده، این روزها بیش از خدمت، گرفتار کشمکش های درونی و حاشیه های داخلی است، کیست که نداند پیشرفت شهری نتیجه انتخاب مناسب و ثبات مدیریتی است امری که متاسفانه مدیریت شهری رشت نه تنها از آن بی بهره است بلکه عمر کوتاه شهرداران از تکرار سریال بحران مدیریتی حکایت دارد.

اکثر مهم ترین و توسعه یافته ترین شهرهای دنیا امروزه مسئولانی دارند که شاید بیش از یک دهه در کسوت خود پایدار مانده اند. زیرا به دلیل پویا بودن شهرها و گسترش نیازهای روزانه به خدمات در حوزه های مختلف، بیش از هر چیزی به ثبات مدیریتی نیاز دارند تا برنامه های اعلامی خود را که عموماً زمانبر هستند را پیاده سازی کنند.
اما شهر رشت طی چند دهه اخیر یا حداقل یک دهه گذشته، از چنین اکوسیستمی بی بهره بوده است که به طور حتم یکی از دلایل اصلی انباشت مشکلات از پسماند گرفته تا خدمات عمومی نامناسب را میتوان ناشی از همین بی ثباتی مدیریتی و محرومیت از زیست مدیریتی پایدار دانست. تغییرات پی در پی و در کمترین زمان شهرداران، کشمکش شورا و شهرداری، تزریق سِرُم وار نیروهای جدید و انباشت نیروی انسانی مازاد، ناپایداری برنامه های خدماتی و توسعه ای و همچنین سردرگمی شبکه خدمات شهری در نسیم های مکرر تغییرات را میتوان در همین بی ثباتی مدیریتی دانست.
فقط نگاهی به تردد شهرداران به عمارت شهرداری رشت نشان میدهد، کم و بیش از دهه ۸۰ تا به امروز شهردارانی که با رای مستقیم اعضای شورای اسلامی رشت مشغول به کار شدند، بیشتر از یک سال نتوانستند کلید شهرداری را در دستان خود حفظ کنند و هر بار به دلایل مختلف با طرح سوال، قانع نشدن از پاسخ‌ها و در نهایت استیضاح از سوی شورایی برکنار شدند که خود شهرداران را انتخاب کردند.
حال نیز شرایط شهرداری مستثنی نیست و البته از زمان تاسیس نهاد شورای اسلامی شهر در سال ۱۳۷۷، با وضعیتی مشابه مواجه هستیم. فارغ از کارکرد مناسب یا ناموفق شهردار اخیر، اینکه طی سالهای گذشته شهرداران از سوی شوراهای متعدد حتی فرصت برنامه ریزی نیز پیدا نکردند، موضوعی قابل تامل است. زیرا از زمان تشکیل شورا، عمر شهرداران در رشت به متوسط هشت ماه کشیده است درحالیکه پیش از وجود شورا عمر مدیریتی شهرداران در رشت ۳۸ ماه نیز بوده است.
در دهه اخیر محمدابراهیم خلیلی، محمدعلی ثابت قدم و ناصر حاج محمدی از جمله شهرداران رشت بودند که با استیضاح برکنار شدند، ضمن اینکه در این مدت مسعود نصرتی و سیدمحمد احمدی از پست شهرداری رشت استعفا دادند که البته طبق اظهارات رسمی و غیر رسمی آنها نیز در لبه تیغ استیضاح قرار گرفته بودن اما با اقدامی پیش دستانه خود را کنار کشیدند.
همه اینها در حالی است که جملگی می دانیم ثبات مدیریت مهمترین موضوع برای توسعه و رشد هر سازمان است، ولی از شروع شورای پنجم تقریبا ثبات شهردار را در شهر رشت نداشتیم و همه آنها به طور میانگین زیر یک سال فعالیت داشتند و بیشتر هم با سرپرست بودند.
سرپرست شهرداری هم که اجازه انجام پروژه‌های جدید را ندارد، صرفا باید با طرح‌های قبلی سرگرم باشد و پرداخت حقوق را انجام دهد، سرپرست نمی‌تواند در انجام وظیفه خود نوآوری، خلاقیت و پروژه‌های جدید را برای توسعه شهری داشته باشد. از همین رو مشاهده می‌شود عدم ثبات مدیریت شهری طی چند سال اخیر رشت را از نظر المان‌ها و مبلمان شهری و پروژه‌هایی که می توانست از آسیب‌های شهری از جمله ” رودخانه های زرجوب و گوهررود” جلوگیری کند، بی‌نصیب گذاشت.

مردم رشت به امید رفع مشکلات شهری و توسعه و پیشرفت این شهر با مشارکت در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی، ۱۱ نفر را راهی پارلمان شهری کردند تا در کنار یکدیگر با همراهی یار به اصطلاح دوزادهم شورا یعنی ” شهردار” به دور از مسایل حاشیه‌ای برای آبادانی شهر تلاش کنند و انتظار می رود این بار برای تعیین شهردار وفاق و همدلی بیشتری میان اعضا صورت پذیرد و شهر رشت با جمعیت تقریبی ۷۰۰ هزار نفر که جمعیت آن گاها در طول روز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هم می رسد با تمام زیبایی‌ها ظاهری و پتانسیل های زیر بنایی غرق در انبوه مشکلات نباشد .
مشکلاتی که اینبار شورا می تواند به جای گماردن یک فرد جدید و نا آگاه با چالش های شهری در جایگاه شهرداری رشت؛ با استفاده از تجارب سرپرست فعلی و انتخاب وی به عنوان شهردار گام بزرگی در مسیر ثبات شهری بردارد و سبقت جانانه ای از باقی گزینه های نا آشنا بگیرند.مجتبی خدمت بین دانا از مدیران با تجربه شهرداری رشت بوده و کسی است که در حوزه های مختلف شهرداری،منجمله سرپرستی شهرداری رشت، معاونت خدمات شهری، شهرداری منطقه ۵، مدیریت مالی، مدیریت درآمد و…شناخت و تجربه کافی و وافی دارد.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=11058

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.