• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
4
نیم نگاه؛

پروسه هاشمی‌زدایی با چاشنی تخریب

  • کد خبر : 20551
  • 21 دی 1402 - 11:29
پروسه هاشمی‌زدایی با چاشنی تخریب
گویا 7 سال پس از رحلت آیت‌ا...؛ نه تنها هاشمی‌زدایی ادامه دارد بلکه هنوز تخریب و هجمه به آن مرحوم نیز روند خود را طی کرده و متوقف نشده و رسانه‌های دلواپس از اسم هاشمی و تاثیر آن در جامعه نیز ترس و واهمه دارند

انطباق: سه‌شنبه ۱۹ دیماه هفتمین سالگرد رحلت غم‌انگیز مرحوم آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی بود که به حق می‌توان ایشان را امیرکبیر ایران لقب داد.

روز نو نوشت؛ اما این روز به نحوی سپری شد که گویی برخی رسانه‌ها با عدم پرداختن عمدی به این روز خواستند کینه دیرینه خود را با آیت‌ا… بیش از پیش آشکار سازند. لذا صرفا بخشی از رسانه‌ها و مطبوعات آن هم رسانه‌های معتدل و اصلاح‌طلب به این روز و مرحوم آیت‌ا… پرداختند و در طرف مقابل رسانه‌های اصولگرا و صدا و سیما طبق روال و رویکرد سابق خود هاشمی‌زدایی را در دستور کار قرار دادند و پرداختی به این موضوع نداشتند. چه اینکه به نظر می‌رسد نام و یاد هاشمی رفسنجانی بیش از حضورش فیزیکی‌اش تاثیر‌گذار بوده و برخی جریانات و رسانه‌ها نهایت تلاش خود را برای نادیده‌گیری و حذف این چهره از تاریخ سیاسی ایران به کار گرفتند. با این حال نمی‌شود از مجلس خبرگان گفت و از هاشمی رفسنجانی سخنی به میان نیاورد. از مجلس و ریاست جمهوری صحبت کرد و اشاره‌ای به آیت‌ا… و خدماتش نداشت. حتی نام مجمع تشخیص نیز همگان را یاد مرحوم هاشمی می‌اندازد. اما اینکه با این همه برخی جریانات و رسانه‌ها تلاش دارند که یار دیرین امام و رهبری را از خاطر مردم محو کنند جای تعجب دارد.

* هاشمی‌زدایی رسانه‌ای

گویا ۷ سال پس از رحلت آیت‌ا…؛ نه تنها هاشمی‌زدایی ادامه دارد بلکه هنوز تخریب و هجمه به آن مرحوم نیز روند خود را طی کرده و متوقف نشده و رسانه‌های دلواپس از اسم هاشمی و تاثیر آن در جامعه نیز ترس و واهمه دارند. انگار نه انگار که ایشان اکثر قریب به اتفاق مناصب در نظام را از فرماندهی جنگ و ریاست مجلس تا ریاست جمهوری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام تجربه کرده و از بزرگان و دلسوزان نظام بوده است. لذا به نظر می‌رسد که این عناد با آیت‌ا… هاشمی ریشه در گذشته و تفکر دلواپسان و رسانه‌هایشان داشته باشد که نگاه توسعه‌محور، عقلانی و آزاداندیش آیت‌ا… هاشمی را برنمی‌تابند. اگر نه دلیلی ندارد که آنها با اعلام به موضوع عمدا هاشمی‌زدایی کنند و لب به تخریب بگشایند. قدر مسلم نگاه، نظر و عملکرد مرحوم هاشمی نیز در آمار موجود است و عملکرد و آراء و نظرات دولت و مجلس مطبوع دلواپسان نیز موجود و با یک مقایسه ساده می‌توان به نتیجه رسید که کدام اندیشه، رویکرد و عملکرد مطلوب‌تر و مورد پذیرش جامعه بوده است. اینکه تفکر میانه‌روی و اعتدال در جامعه پیش می‌برد و طرفدار دارد یا تفکر تندروی؟ نگاه مرحوم هاشمی جامعه‌محور، در راستای توسعه کشور و ایجاد رفاه برای مردم بود؛ اما با گذشت چند دولت به طور کامل مشخص شد که جامعه چگونه نگرشی به رویکردهای مسئولان در حوزه‌های مختلف دارند. کما اینکه شاید بتوان انتخابات مجلس خبرگان پنجم در اسفند ۱۳۹۴ را معیار منطقی و درستی برای این مهم در نظر گرفت که مرحوم آیت‌ا… هاشمی با بیش از ۲ میلیون رای آن هم برای مجلس خبرگان که در نوع خود بی‌نظیر و تکرار ناشدنی است به‌عنوان نفر اول به این مجلس راه یافتند و نه تنها ایشان بلکه لیست خبرگان مردم به طور کامل به خبرگان راه یافت. چنانکه آن میزان رای نشان‌دهنده این بود که مردم به چه نوع نگاه و رویکردی علاقه دارند و اعتماد می‌کنند. لذا به نظر می‌رسد تخریب و حمله جریانات و رسانه‌های حداقلی و دلواپس به مرحوم هاشمی به جهت میزان تاثیر‌گذاری آیت‌ا… در جامعه، آزاداندیشی، رویکرد اعتدالی و نگاه توسعه و رفاه مردم ایشان بوده و تلاش برای از بین بردن این نگاه از همین جهت است.

* تخریب هدفمند هاشمی

در سالگرد آیت‌ا… هاشمی، فرزند ارشد ایشان محسن هاشمی در مطلبی نوشت: «در نگاه آیت‌ا… هاشمی و همفکران ایشان، بزرگ‌ترین نیاز جامعه رفاه مردم بود و از این‌رو مهم‌ترین آرمان و هدف را ایجاد رفاه برای جامعه اسلامی و مردم ایران می‌دانستند، هاشمی بزرگ‌ترین دشمن ایران را فقر و از بین رفتن طبقه متوسط می‌دانست و با اتکا به مبانی اسلامی که معیشت عمومی را لازمه رستگاری و دینداری مردم می‌داند، هیچ اولویتی را بالاتر از رفاه عمومی جامعه و مبارزه با فقر و رقم‌زدن توسعه‌ای پایدار برای کشور نمی‌دانست سخن هاشمی با آنان که نگران اسلام و انقلاب و از دست رفتن آن‌ها در جامعه هستند، این بود که: معیشت عمومی و توسعه کشور را مختل نکنید که اگر فقر در جامعه‌ای وارد شود، دین از آن خارج می‌شود.» گفته‌‌هایی که کاملا درست و به جا بود؛ اما چندان به مذاق رسانه‌های دلواپس خوش نیامد و به‌خصوص کیهان‌نشینان به این موضوع واکش نشان دادند. جایی که کیهان می‌نویسد: «اجرای نسخه مدنظر مرحوم هاشمی و برخی گروه‌های مدعی اعتدال و اصلاحات موجب شد هم برنامه هسته‌ای که چند ۱۰ سال برای آن زحمت کشیده شده بود، تا مرز تعطیلی پیش برود، هم تحریم‌ها در اثر گستاخ شدن دشمن هم ضریب جینی روند صعودی بگیرد و هم بالاترین نرخ تورم به میزان ۶۰ درصد ثبت شود.» به‌نظر می‌رسد اگر صدها بار هم به دلواپسان و رسانه‌هایشان در خصوص برجام و مسائل پیرامونی آن توضیح داده شود باز هم حرف خود را خواهند زد. کما اینکه در زمان حیات مرحوم هاشمی نیز به تخریب وی و رویکردش می‌پرداختند و پس از رحلتش نیز تاکنون حسن روحانی و مردانش را مورد هجمه و تخریب قرار داده و می‌دهند اما چیزی از دولت‌های مورد نظرشان نمی‌گویند که وضع معیشتی و اقتصادی مردم بسیار بغرنج‌تر از دولت گذشته شد. نکته جالب این است که رسانه‌های دلواپس از آنجا که چیزی برای دفاع از دولت‌های مورد حمایت خود ندارند طی یک طرح نخ‌نما شده به تخریب چهره‌های بزرگ و تاثیر‌گذار نظام می‌پردازند و دولت‌های گذشته را هدف می‌گیرند. اقتصاد مشکل همیشگی کشور بوده و همه دولت‌ها با آن دست به گریبان؛ اما در هیچ دولتی نارضایتی از همان سال اول بروز و ظهور نکرده است. این مساله هم که بحث قدرت نظامی و مذاکره را نیز دستاویز تخریب هاشمی کنند باید اذعان داشت که آیت‌ا… با هوشمندی مثال‌زدنی خود در فرماندهی جنگ که از سوی امام(ره) منصوب شده بود سرآمد روزگار قدرت نظامی بود و قطعا اگر امروز هم در قید حیات بود با مشورت‌‌های راهکارهای خوبی برای قدرت نظامی مطرح می‌کرد. در حوزه دیپلماسی نیز هاشمی از معدود کسانی بود که با نبوغ خود باب گفت‌وگو و مذاکره را با عربستان سعودی را باز کرد و همواره نیز با درایت، منطق و آزاداندیشی حامی مذاکره و گفت‌وگو بود. لذا شاید بتوان او را از معدود چهره‌هایی دانست که در میدان و دیپلماسی بی‌همتا بودند. با این حال اینکه دلواپسان با علم به جایگاه و هوش و درایت آیت‌ا… همچنان ۷ سال پس از رحلت نیز به تخریب می‌پردازند جای تامل بسیار دارد.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=20551

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.