• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
1
انتقاد علنی از رئیس‌جمهور در حلقه خودی‌ها، باب جدیدی در عرصه سیاست داخلی است

پایان رانت حمایتی انقلابیون از دولت رییسی

  • کد خبر : 22086
  • 21 فروردین 1403 - 19:30
پایان رانت حمایتی انقلابیون از دولت رییسی
شرایط برای مردم در سال جدید با افزایش افسارگسیخته قیمت دلار و نابسامانی بازار، بسیار سخت و نگران‌کننده شده است. هرچند دولت سیزدهم تلاش می‌کند با گفتاردرمانی و آمارسازی، اوضاع را تحت کنترل نشان دهد

انطباق: دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب و گلایه صریح و شفاف از عملکرد دولت که با تشویق حضار همراه شد و واکنش‌های بسیار منفی پس از جلسه مشترک دولت و مجلس از سوی برخی نمایندگان، نشان داد که بیان انتقادات از دولت در بالاترین سطوح و به صورت علنی باب جدیدی است که در عرصه سیاست داخلی باز شده است.

دانشجویان انقلابی؛ از گلایه‌های صریح تا طعنه معنادار به دولتمردان

جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در بیست‌وهفتمین روز از ماه رمضان با مقام رهبری دیدار کردند. این نشست فرصتی بود تا دانشجویان انقلابی هم به صورت صریح و هم با طعنه و کنایه انتقاداتی را متوجه دولت سیزدهم بکنند.

حسین قنواتی، نماینده اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، اقدامات مهم و تصمیمات حیاتی را منوط به ترمیم شکاف‌های اجتماعی دانست و گفت: «هراقدام مهم و تصمیم حیاتی در اقتصاد و سیاست کشور بدون ترمیم شکاف‌های اجتماعی ممکن نیست. اگرچه مسئله اقتصادی و مشارکت مردمی لازمه دیگری هم دارد و آن ثبات و پایداری اقتصادی است که به مردم اطمینان مشارکت دهد. این مهم با تغییر روزانه قیمت‌ها عملاً وجود ندارد.»

او در ادامه طعنه و کنایه‌ای به برخی از وزرای دولت زد و تاکید کرد: «جامعه ایرانی در سپهر سیاسی چهره‌های نو نمی‌بیند. عدم تحزّب و سیاست‌ورزی تشکیلاتی، انتقال نسلی در امر سیاسی را با ابتذال مواجه کرده؛ تا آنجا که سخنران درجه چندم بحث‌های فرعی، به مصاف واقعیت‌های سیاسی می‌رود. و یک عضو کابینه، با بستن فهرست، برای آینده سیاسی خود بذرپاشی می‌کند!»

صریح‌ترین واکنش را حامد عبدالحسینی، نماینده مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی داشت که انتقادات او با تشویق حضار هم همراه شد. وی در این دیدار با خطاب قرار دادن سیدابراهیم رئیسی گفت: «جناب رئیس‌جمهور در محضر حضرت آقا خدمت شما عرض می‌کنم با دلار ۶۵ هزار تومانی، پراید ۳۰۰ میلیون تومانی، سکه ۴۵ میلیونی و قیمت نجومی مسکن سفره‌ها کوچک شده است.»

نشست مشترک مجلس و دولت؛ دیداری برای هیچ

نمایندگان مجلس و دولت در روزهای پرالتهاب اقتصاد کشور دیداری مشترک را برگزار کردند که در آن بجز حرف‌های کلیشه‌ای و جملات به ظاهر انگیزشی خروجی دیگر نداشت. حتی اشاره مستقیمی هم به وضعیت نابسامان بازارهای مالی در این جلسه صورت نگرفت تا شاید به ظاهر با نگرانی مردم همراهی شود.

همین مساله منجر شد که تعدادی از نمایندگان در اولین جلسه علنی مجلس پس از این دیدار مشترک به انتقاد از عملکرد دولت و برگزاری چنین نشست‌هایی بپردازند.

انتقادات صریح از دولت در روزهایی که واقعیت بنیه ضعیف اقتصاد ایران، در کنار نابلدی و ناکارآمدی مسئولان بیش از هر زمانی مردم را آزار می‌دهد، سکه رایج انقلابیونی شده که برای فرار از فشار افکار عمومی راه چاره را در تخریب دولت متبوعشان جستجو می‌کنند و به نظر می‌رسد کوپن‌های این رانت و حمایت جناحی رو به پایان است، چراکه دوستان دیروز هم به صف منتقدان پیوسته‌اند

عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این جلسه علنی گفت: «اگر ما تورم را کنترل نکنیم تورم ما را کنترل می‌کند. بنابراین نیاز است برای این موضوع چاره‌اندیشی شود تا وضعیت اقتصادی مردم بدتر نشود.»

سید محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از وضعیت گرانی‌ها تصریح کرد: «ما در این زمینه پاسخی برای مردم نداریم؛ امروز کنترل تورم به عنوان یک دستورالعمل اصلی است اما چرا حاصل نمی‌شود و باید عوامل این موضوع خشکانده شود. نیاز است برای این موضوع چاره‌اندیشی شود تا وضعیت اقتصادی مردم بدتر نشود.»

جواد نیک بین، نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی نیز موضوع سوال و یا استیضاح رئیس‌جمهور به دلیل افزایش قیمت ارز را پیش کشید و تاکید کرد که از روزی که جلسه مشترک دولت و مجلس برگزار شد تا به امروز نرخ ارز هزار تومان نیز افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: «سال قبل وقتی قیمت دلار از ۳۰ هزار تومان نیز تجاوز کرد بنده و دوستان تاکید داشتیم که باید رئیس‌جمهور به مجلس آمده و طرح سوالی از وی مطرح شود و حتی تاکید می‌شد که رئیس‌جمهور باید استیضاح شود اما امروز قیمت دلار از مرز ۶۰ هزار تومان و همچنین سکه از ۴۵ میلیون تومان گذشته است.»

حسینعلی حاجی دلیگانی نیز در تذکری با انتقاد از وضعیت نرخ ارز و سکه در کشور گفت: «این وضعیت، همه زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده و قیمت‌ها، ترمز بریده‌اند.»

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس در ادامه تصریح کرد: «ما نمی‌دانیم در جلسه سران قوا چه مباحثی در این خصوص مطرح شده اما در هر صورت مردم از مجلس سوال می‌کنند که چرا بلافاصله بعد از برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم این اتفاقات افتاده است از این رو خواهشمندم حداقل یک جلسه در اولین فرصت برای ارائه توضیحات از سوی دولت گذاشته شده و رئیس بانک مرکزی نیز به مجلس فراخوانده شود.»

دولت ابراهیم رئیسی در حالی به سال پایانی خود ورود می‌کند که هرگز تصور نمی‌کرد نتایج عملکرد سه ساله‌اش اینهمه نابسامانی و بهم‌ریختگی اقتصادی و سیاسی را در جامعه رقم بزند. دولتی که تا دیروز نسبت به مشکلات تنها راه فرافکنی و انداختن توپ به زمین دولت‌های قبلی را بلد بود، امروز از سوی حامیانش هم گردن گرفته نمی‌شود تا شاهد «ضعیف‌ترین دولت تاریخ ایران» باشیم

حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز که سخت به دنبال اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و مهریه است، اعتراض خود را با مقایسه وضعیت حقوقی نمایندگان و قدرت خرید سکه انجام داد و گفت: «چهارسال پیش با حقوق یک نماینده می‌شد در ماه سه سکه خرید، اما امروز با حقوق ما نمایندگان نمی‌توانیم حتی نصف یک سکه را بخریم.»

نوروزی به انتقاد از جلسه دولت و مجلس پرداخت و گفت: «نشست مشترک مجلس شورای اسلامی و دولت برگزار شد،‌ اما هیچ صحبتی از وضعیت دلار و سکه و ارز نشد فقط از هم تعریف کردیم و بعد خداحافظی کردیم.»

سیدکاظم دلخوش نیز نوک پیکان را به سمت بانک مرکزی نشانه گرفت و گفت: «حوادثی که در مورد ارز و سکه دوباره تکرار می‌شود مربوط به حواشی و مسائل و درگیری‌های منطقه‌اینیست بلکه به نظر من مربوط به سیاست‌های دولت است که برنامه‌ریزی بانک مرکزی با آن‌ها هیچ هماهنگی ندارد.»

این نماینده مجلس گفت: «مسلم است با این روشی که بانک مرکزی در پیش گرفته باید انتظار داشت که قیمت ارز و سکه بالاتر از این هم برود، قطعا زمانی که نرخ ارز و سکه بالا می‌رود بر کالا‌های دیگر هم اثرگذار است.»

پایان دوپینگ حمایتی از دولت؟

انتقادات صریح از دولت در روزهایی که واقعیت بنیه ضعیف اقتصاد ایران، در کنار نابلدی و ناکارآمدی مسئولان بیش از هر زمانی مردم را آزار می‌دهد، سکه رایج انقلابیونی شده که برای فرار از فشار افکار عمومی راه چاره را در تخریب دولت متبوعشان جستجو می‌کنند.

صادق زیباکلام، تحلیلگر سیاسی معتقد است که «اگر رئیس این دولت به‌جای آقای رئیسی، فرضاً آقای روحانی یا شخصیتی نزدیک به اصلاح‌طلب‌ها و غیر از اصولگرا‌های تندرو بود، با این وضعیت کشور، آن شخص را دم خورشید کباب می‌کردند.» با این حال به نظر می‌رسد کوپن‌های این رانت و حمایت جناحی رو به پایان است و دوستان دیروز هم به صف منتقدان پیوسته‌اند.

دولت ابراهیم رئیسی در حالی به سال پایانی خود ورود می‌کند که هرگز تصور نمی‌کرد نتایج عملکرد سه ساله‌اش اینهمه نابسامانی و بهم‌ریختگی اقتصادی و سیاسی را در جامعه رقم بزند. دولتی که تا دیروز نسبت به مشکلات تنها راه فرافکنی و انداختن توپ به زمین دولت‌های قبلی را بلد بود، امروز از سوی حامیانش هم گردن گرفته نمی‌شود تا به قول محمد مهاجری شاهد «ضعیف‌ترین دولت تاریخ ایران» باشیم.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=22086

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.