• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 2 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
6
رییس اتاق بازرگانی گیلان:

وزارت خارجه باید دست رایزنان اقتصادی را باز بگذارد

  • کد خبر : 17490
  • 24 مرداد 1402 - 23:04
وزارت خارجه باید دست رایزنان اقتصادی را باز بگذارد
رضائیان گفت: آمارها نشان می‌دهد سهم ما از این بازار یک و یک دهم درصد است و در این بخش چندان موفق نبوده‌ایم

به گزارش انطباق، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی  گیلان در نشست وبیناری معرفی ظرفیت‌های صادراتی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان‌های شمالی کشور (گیلان _مازندران_گلستان) در سالن ملل منطقه آزاد انزلی گفت : رونق تولید موتور اشتغال را به حرکت وا می دارد که در رونق معیشت مردم تاثیر بسزایی دارد و این امر در افزایش سطح رضایت مندی مردم هم بسیار تاثیر گذار است.

قاسم رضائیان نوع تجارت کشور را عرضه محور دانست و افزود: تجارت ما باید تقاضا محور باشد که ابتدا بازار هدف را شناسایی کرده و مطابق بازار هدف تولید داشته باشد.

وی خواستار همکاری رایزنان بازرگانی در شناخت بازارهای هدف شد و افزود: رایزنان باید نیازها و خواسته های بازارهای هدف را مشخص کنند. وزارت خارجه هم باید دست رایزنان اقتصادی را باز بگذارد و در حوزه برگزاری نمایشگاه‌ها نیز برنامه‌ریزی مناسب‌ و هدفمندی انجام شود،و این مهم زمانی میسر خواهد بود که ما شناخت مناسبی از بازار هدف داشته باشیم.

رضائیان مشکلاتی مانند کمبود ناوگان حمل و نقل دریایی، کاهش تراز آب دریای خزر و مشکلات گمرکی را بین کشورهای حاشیه خزر مشترک اعلام کرد و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد بازرگانان ما در کشورهای هدف بی پناه هستند چنانچه در این بازار برای آنها مشکلاتی پیش بیاید از حمایت و پشتیبانی لازم برخوردار نیستند؛ رایزنان ایرانی نیز باید فعالیت گسترده‌ای داشته باشند و به تداوم فعالیت اقتصادی کمک کنند.

رضائیان با مطرح کردن این پرسش که گیلان بعنوان استان معین در کشور چقدر توانسته است از بازار بزرگ ۳۰۰ میلیاردی روسیه سود ببرد؟ گفت: آمارها نشان می‌دهد سهم ما از این بازار یک و یک دهم درصد است و در این بخش چندان موفق نبوده‌ایم لذا باید با پرهیز از شعار زدگی درک کنیم در چه نقطه ای قرار داریم و نقاط ضعف را پوشش دهیم. چراکه با توجه به مسائل تحریمی صادرات نفت ایران صادرات غیر نفتی برای ما بسیار حائز اهمیت است.

این نشست با حضور ۲۰ رایزن کشورهای مختلف دنیا علاقمند به تبادلات تجاری با ایران برگزار شد , ظرفیت های استان مانند وجود سه بندر و سه گمرک و زیرساخت های در حال ساخت بندری به رایزنان معرفی و از آنان دعوت شد از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های صادراتی استان در قالب اعزام تور تجاری و پذیرش تور تجاری بازدید داشته باشند ؛طبق آخرین آمار اعلام شده از گمرکات گیلان سال گذشته ۷۵۰ میلیون دلار صادرات از این استان انجام شد.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=17490

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.