• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
11
در جلسه شورای مدیریت حفاظت آب استان گیلان عنوان شد:

وحید خرّمی: ذخیره سد سفیدرود بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت

  • کد خبر : 14668
  • 16 فروردین 1402 - 12:18
وحید خرّمی: ذخیره سد سفیدرود بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه ذخیره سد سفیدرود امسال نسبت به سال قبل در این زمان که دشوارترین سال آبی را در این حوضه داشتیم،باز هم کاهش دارد، گفت: ذخیره کنونی این سد نسبت به دوره بلند مدت ۲۰ ساله بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

  به گزارش انطباق نقل از روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان، وحید خرّمی روز دوشنبه در جلسه شورای مدیریت حفاظت آب استان گیلان گفت: در حال حاضر ذخیره سد سفیدرود ۴۹۳ میلیون متر مکعب است که این میزان در سال گذشته ۶۱۶ میلیون متر مکعب و در سال قبل از آن یک میلیارد و ۸۰ میلیون متر مکعب و سد سرریز شده بود.

وی با بیان اینکه به طور معمول هرساله سیلاب هایی را از اسفندماه تا خردادماه در استان داشتیم، اظهار کرد: در سال جاری چنین سیلاب هایی را تاکنون نداشتیم و به نظر می رسد با توجه به وضعیت بارش ها امسال دشوارترین سالی باشد که تجربه می نمائیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به تجربه موفق مدیریت آب استان بواسطه تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت آب استان در سال آبی گذشته ابراز امیدواری کرد که همچون سال قبل با همکاری دستگاه ها و کشاورزان سال زراعی خوبی را پشت سر بگذرانیم.

گفتنی است؛ سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تأمین می‌نماید.

این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

گیلان نیز بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌ است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=14668

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.