• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
4
افشای فسادی دیگر؛

واردات دو میلیون تن برنج با ارز دولتی !

  • کد خبر : 20039
  • 21 آذر 1402 - 12:55
واردات دو میلیون تن برنج با ارز دولتی !
جبار کوچکی نژاد در مورد فساد چای دبش گفت: سال‌هاست که درگیر مافیای واردات و ارز دولتی ۴۲۰۰ و 28500 هزارتومانی، هستیم. در اوایل مجلس یازدهم تحقیقاتی از بانک مرکزی انجام دادیم اما تا امروز مافیا اجازه ندادند تحقیقات ما به نتیجه برسد

انطباق: سال گذشته قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان بود. دولت برای تنظیم بازار و کاهش قیمت برنج، ارز دولتی ۴۲۰۰ و ۲۸۵۰۰ هزارتومانی برای واردات برنج از پاکستان، هند و … اختصاص داد. این اتفاق باعث شده تا سال گذشته و امسال برنج تولید داخل روی دست برنج کاران بماند. البته معلوم نیست ارزها به چه کسانی داده شده است. به گفته نماینده رشت وقتی نمایندگان خواستند درباره مافیای برنج تحقیق و تفحص کنند به در بسته برخورد کردند. در حال حاضر قیمت برنج خارجی افزایش‌یافته و به قیمت برنج داخلی نزدیک شده و سود آن به جیب واردکنندگان می رود. واردات زمانی منطقی است که تولید داخلی وجود نداشته باشد. وقتی تولید داخلی وجود دارد چرا بیش از نیاز سالانه مصرف کشور که هر سال برآورد می شود ۸۵۰ هزار تن است دو میلیون تن برنج آن هم با ارز دولتی وارد شده است. آیا چنین اقداماتی در راستای شعار سال که «رشد تولید و مهار تورم» است ارزیابی می شود یا ضد آن؟ نماینده رشت به این موضوه ورود پیدا کرده و گفته : این میزان واردات کمر کشاورزان را شکسته و آن ها را به خاک سیاه نشانده است.در ادامه گزیده نظرات وی به نقل از جماران می‌آید.

مجوز واردات ۲ میلیون تن برنج را چه کسی داده است؟

جبار کوچکی نژاد، نماینده رشت گفت: اگر به شمال کشور بروید برنج آن‌ها روی دستشان مانده است. آنها نه می‌توانند شهریه فرزندان خود را بدهند، نه می‌توانند خانه بسازند و نه کاری انجام دهند! بحث ما این است که واردات ۲ میلیون تن برنج را چه کسی مجوز داده است؟ آیا نیاز کشور ما ۲ میلیون تن برنج است؟ شما می‌دانید که برنج اگر یک‌ساله بماند فاسد می‌شود یا کشاورزان مجبورند برنج خود را در دریا بریزند که ماهی‌ها بخورند.
عضو گروه برنامه و بودجه مجلس گفت: معتقدم دولت باید کمک کند که ما این تحقیق و تفحص را انجام دهیم و فساد را که کام مردم را تلخ و نگران کرده ریشه‌یابی کنند. من در مجلس دهم تحقیق و تفحص در مورد فرهنگیان انجام دادم و هزاران میلیارد تومان پول بیت‌المال به فرهنگیان بازگشت. در اینجا نیز باید تحقیق و تفحص انجام گیرد تا تخصیص ارز نیمایی ۴۲۰۰ و ۲۸۵۰۰ تومانی که به افراد داده می‌شود، شفاف شود.

مافیا برنج مانع تحقیق و تفحص مجلس شد

جبار کوچکی نژاد در مورد فساد چای دبش گفت: سال‌هاست که درگیر مافیای واردات و ارز دولتی ۴۲۰۰ و ۲۸۵۰۰ هزارتومانی، هستیم. در اوایل مجلس یازدهم تحقیقاتی از بانک مرکزی انجام دادیم اما تا امروز مافیا اجازه ندادند تحقیقات ما به نتیجه برسد. به قالیباف نامه نوشتم که «ارز ۴۲۰۰ تومانی بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و دارو و… از بانک مرکزی خارج‌شده است و توسط وزارت بهداشت، کشاورزی، صمت به افرادی داده‌شده است که مایحتاج مردم را وارد کنند تا مردم زندگی خود را اداره کنند؛ اما شما زندگی مردم را می‌بینید که تا چه اندازه به سختی می‌گذرد». درحالی‌که تحقیق و تفحص یک حق است و تعداد زیادی از نمایندگان این را امضاء کردند اما تا به امروز نگذاشتند به این موضوع ورود کنیم.

بانک مرکزی مجرم است

کوچکی نژاد گفت: طبق قانون هرکسی که با تحقیق و تفحص ممانعت می‌کند باید مجازات شود، چراکه جرم بوده و کسی که با نماینده مجلس و ورود این تحقیق و تفحص ممانعت کند مرتکب جرم شده است. اما متأسفانه نه مجلس و نه دولت برخورد نکرده است. جلساتی با مدیرعامل سابق بانک مرکزی برگزار کردیم که افراد طفره رفتند و درنهایت گفتند، یک ساختمان بیرون بانک بگیرید، زیرا در داخل بانک مرکزی نمی‌توانیم شما را استقرار دهیم در مقابل گفتیم، نمی‌توانیم اسناد سری نظام را از بانک مرکزی به عنوان نماینده مجلس خارج کنیم و این تحقیق و تفحص را انجام دهیم! یکی از راه‌ها تحقیق و تفحص از ارز ۴۲۰۰ تومانی است، اما نمی‌گذارند این تحقیق و تفحص انجام بگیرد! من دو بار به قالیباف تذکر دادم و سه بار کتباً نامه نوشتم. طبق قانون، بانک مرکزی مجرم است و باید مسیر را باز کند و به ما اتاق بدهد که در آنجا متمرکز شویم، اما دو سال است که این کار انجام نگرفته است.

فساد چای دبش چای‌کاران را نابود کرد

نماینده رشت با اشاره به وضعیت بد کشاورزان، گفت: فسادی که در مورد چای پیش آمد فقط فساد فرد یا گروه نبود، بلکه کشاورزان ما را نابود کردند. کشاورزان روزی ۴۰ الی ۵۰ هزار تن چای خشک تولید می‌کردند، اما امروز به علت مافیا ۲۸ هزار تن تولید می‌کنند درحالی‌که مصرف نزدیک به ۱۰۰ هزار تن است. مافیا رحم نمی‌کند که چای تولید داخل را از این منابع تأمین کند!

نشاندن کشاورزان بر خاک و ذلت

وی با اشاره به «مافیای برنج» گفت: مافیای برنج ۲ میلیون تن برنج با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ۴۲۰۰ تومانی وارد کرد و کسب‌وکار کشاورزان شمال را نابود کرد. چرا مسئله ۲ میلیون تن برنج را پیگیری نمی‌کنند؟ رئیسی امروز کار اجرایی را مبارزه با فساد می‌داند. لذا هرکسی که این ۲ میلیون تن برنج را وارد کشور کرده است باید مجازات شود. رئیس‌جمهور، وزیر کشاورزی و وزرای سابق باید پاسخگو باشند. مستضعفین، کشاورزان، چای‌کاران و برنج کاران را ببینید که چگونه به خاک و ذلت نشانده‌اند! این خلاف قانون اساسی است. اصل ۳ قانون اساسی می‌گوید که ما کشاورزی را خودکفا کنیم، اما وقتی تولید تا سمت ۳ میلیون تن برنج می‌رود ناگهان ۲ الی ۳ میلیون تن برنج وارد می‌کنند که این رقم را پایین بیاورند.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=20039

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.