• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
6
بیست‌ و سومین روز جنگ حماس و اسرائیل؛ غارت انبارهای کمک‌رسانی در غزه

هشدار دبیرکل سازمان ملل متحد درمورد وخیم‌تر شدن وضعیت غزه

  • کد خبر : 19079
  • 07 آبان 1402 - 17:05
هشدار دبیرکل سازمان ملل متحد درمورد وخیم‌تر شدن وضعیت غزه
جنگ حماس و اسرائیل روز یکشنبه، ۷ آبان‌ماه (۲۹ اکتبر ۲۰۲۳)، درحالی وارد بیست‌وسومین روز شد که حملات هوایی و عملیات‌های نظامی محدود زمینی اسرائیل در نوار غزه ادامه دارد
انطباق: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز یکشنبه هشدار داد که وضعیت در غزه به سرعت در حال وخیم‌تر شدن است. گوترش در جریان دیدار از کاتماندو، پایتخت نپال، با ابراز تاسف از اینکه «اسرائیل به جای وقفه بشردوستانه مورد حمایت جامعه جهانی، عملیات نظامی خود را تشدید کرده» تعداد غیرنظامیان کشته و مجروح شده در اثر حملات اسرائیل را «ناپذیرفتنی» خواند و گفت: «جهان شاهد فاجعه انسانی است که در برابر چشمان ما رخ می‌دهد.» به گفته دبیر‌کل سازمان ملل، «بیش از دو میلیون نفر بدون داشتن جایی امن، و محروم از ضروریات زندگی، از جمله غذا، آب، سرپناه و مراقبت‌های پزشکی زیر بمباران بی‌وقفه [نیروهای اسرائیلی] قرار دارند». او خواسته پیشین خود در پایان دادن به درگیر‌ی‌ها در غزه را یادآور شد و گفت: «بار دیگر درخواست خود را برای آتش‌بس فوری بشردوستانه، آزادی بدون قید و شرط همه گروگان‌ها و ارائه کمک‌های بشردوستانه مداوم و در مقیاس مورد نیاز مردم غزه تکرار می‌کنم.» به گفته وزارت بهداشت فلسطین با گذشته بیش از سه هفته از شروع بمباران غزه، بیش از هشت هزار تن جان خود را از دست داده‌اند. این درحالی است که با ورود تانک‌ها و و پیاده نظام اسرائیل به غزه، مقام‌های نظامی ارتش اسرائیل می‌گویند «مرحله دوم» عملیات نظامی علیه حماس به تازگی آغاز شده است.
براساس گزارش‌ها راکت‌پرانی حماس به شهرهای اسرائیل روز شنبه نیز ادامه داشته است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، عصر شنبه به وقت اسرائیل در نشستی خبری گفت که جنگ در غزه سخت و طولانی است و از زمین و دریا و هوا ادامه خواهد یافت. او گفت که شروع عملیات زمینی ارتش اسرائیل در نوار غزه «مرحله دوم» این جنگ است.
تنش‌های نظامی در حالی کماکان ادامه دارد که اسرائیل روز شنبه در یک اقدام دیپلماتیک اعلام کرد دیپلمات‌هایش را از ترکیه فرامی‌خواند. وزیر خارجه اسرائیل گفت که این کشور قصد بازبینی در مناسباتش با کشور ترکیه را دارد. کمی پیش از این تصمیم اسرائیل، رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه در تجمع بزرگ حامیان فلسطینی‌ها در استانبول گفته بود که «حماس یک سازمان تروریستی نیست» و اسرائیل را «اشغالگر» خواند. جنگی که حالا در چهارمین هفته آن قرار داریم، از بامداد شنبه، هفتم اکتبر (۱۵ مهر) با حمله غافلگیرکننده گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی گروه فلسطینی حماس، به اسرائیل آغاز شد. نیروهای حماس در حمله به اسرائیل دست‌کم ۱۴۰۰ نفر را کشته و ۲۲۹ نفر را گروگان گرفته‌اند. بنابر اعلام وزارت بهداشت غزه تاکنون بیش‌از ۸هزار فلسطینی نیز در حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

ادامه حملات راکتی از غزه 
حملات راکتی از غزه روز یکشنبه ۷ آبان، همزمان با بیست و سومین روز از جنگ حماس و اسرائیل، متوجه شهرهای مرکزی اسرائیل شد.
در تل‌آویو که بزرگ‌ترین شهر تجاری و ساحلی اسرائیل است و شهرهای اطراف آن، مانند ریشون‌لتصیون، هشارون و مناطق اطراف، مردم برای دقایقی در ظهر یکشنبه به پناهگاه رفتند. پلیس اسرائیل اعلام کرد ترکش‌هایی از راکت‌هایی که توسط سامانه گنبد آهنین در هوا شکار شد، بر شهر ریشون‌لتصیون ریخت. یک راکت نیز در این روز به زمین باز در فاصله میان دو دهکده فلسطینی‌نشین در کرانه باختری اصابت کرده است. مرکز اطلاعات و ضدترور اسرائیل اعلام کرده که از بیش از ۷ هزار راکتی که در جنگ از غزه شلیک شده، ۱۰ درصد در خود غزه فرود آمده است.

یکی از فرماندهان بلندپایه جهاد اسلامی کشته شد
جهاد اسلامی فلسطین، امروز یکشنبه ۷ آبان اعلام کرد که یکی از فرماندهان بلندپایه آن، در عملیات ارتش اسرائیل در بخش رفح در جنوب باریکه غزه کشته شده است. براساس بیانیه جهاد اسلامی فلسطین، خانواده تیسیر الغوطی نیز همراه با او کشته شدند. تیسیر الغوطی همراه با زیاد نخاله، که اکنون دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین است، از پایه‌گذاران و فعالان ارشد این سازمان بود. براساس بیانیه وزارت بهداشت غزه، شمار کشته‌ها در غزه در بیست و سومین روز از جنگ به ۸ هزار و ۵ تن و تعداد زخمی‌ها به حدود ۲۰ هزار نفر رسید.

برنامه جهانی غذا: برای تامین نیاز دو میلیون نفر باید روزانه ۱۰۰ کامیون کمک‌های ضروری وارد غزه شود
برنامه جهانی غذا اعلام کرد که برای تامین نیاز نزدیک به دو میلیون نفر افراد ساکن غزه که نزدیک به نیمی از آن‌ها در اثر حملات هوایی و زمینی اسرائیل به شمال غزه آواره شده‌اند، باید روزانه دست‌کم ۱۰۰ کامیون فقط حامل مواد غذایی و مایحتاج اولیه، و نه سوخت، وارد غزه شود.
سی‌ان‌ان به نقل از سامر عبدالجابر، نماینده برنامه جهانی غذا در سرزمین‌های فلسطینی، نوشت که قطعی ارتباطات مخابراتی آخر هفته، این نهاد سازمان ملل متحد را با «چالش بزرگی» روبه‌رو کرده است. با وخیم‌تر شدن اوضاع انسانی در غزه، انتظار می‌رود برای تامین نیازهای تنها یک‌میلیون آواره فلسطینی دست‌کم ۴۰ کامیون روز یکشنبه وارد نوار غزه شود. هم‌زمان خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام رسمی وزارت دفاع اسرائیل نوشت کابینه جنگ این کشور در حال برنامه‌ریزی برای ورود کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی بیشتر از گذرگاه رفح در مرز مصر به نوار غزه است.

نظامیان اسرائیلی سه فلسطینی دیگر را در کرانه باختری کشتند
وزارت بهداشت فلسطین از کشته‌شدن سه فلسطینی دیگر به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی در کرانه باختری رود اردن خبر داد.
در ادامه خشونت‌ها در کرانه باختری، وزارت بهداشت فلسطین می‌گوید این سه نفر روز یکشنبه در سه مکان مختلف، بیت ریما در شمال غربی رام‌الله، اردوگاه آوارگان عسکر نابلس، و طوبس، شهری در شمال این سرزمین، کشته شده‌اند. از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در هفتم اکتبر، بیش از ۱۱۰ فلسطینی و یک اسرائیلی در کرانه باختری کشته شده‌اند. به گفته ارتش اسرائیل از آن زمان تاکنون بیش از ۱۰۳۰ «مظنون به تروریسم» در کرانه باختری دستگیر شده‌اند. اسرائیل می‌گوید ۷۰۰ تن از آنها «وابسته به حماس» بوده‌اند. اسرائیل کرانه باختری رود اردن را در جریان جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ اشغال کرد و از آن زمان تاکنون بین نیروهای اسرائيلی و فلسطینان تنش‌هایی درمی‌گیرد.

اتصال اینترنت در نوار غزه درحال بازگشت به وضعیت عادی است
نت بلاکس، یک سازمان ناظر بر امنیت سایبری و اینترنت در جهان، گزارش داد که اتصال اینترنت در نوار غزه در حال بازیابی است.
از شامگاه جمعه تقریبا تمامی ارتباطات اینترنتی و تلفنی در نوار غزه قطع شده بود. هلال احمر فلسطین اعلام کرد که این قطعی تماس‌های اضطراری را ناممکن و خدمات ضروری آمبولانس‌ها را مختل کرده است. نهادهای امدادرسان بین‌المللی نیز روز شنبه از قطع کامل ارتباط خود با کارکنانشان در غزه خبر داده بودند.

حماس می‌گوید در نقاطی از غزه درگیری‌هایی با نظامیان اسرائيلی داشته است
گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، روز یکشنبه در پیام‌رسان تلگرام از درگیری‌های مسلحانه با نیروهای نظامی و خودروهای زرهی ارتش اسرائیل در غزه خبر داد. شاخه نظامی حماس دیروز هم گزارش‌های مشابهی در مورد نبرد با نیروهای اسرائیل در شمال‌غربی غزه منتشر کرده بود. با ورود تانک‌های اسرائیل به نوار غزه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر آن کشور، روز شنبه گفت که فرماندهان نیروهای زمینی ارتش در نقاط مختلف نوار غزه مستقر شده‌اند و عملیات نظامی علیه حماس وارد مرحله تازه‌ای شده است.

اسرائیل خواستار تخلیه فوری بیمارستان قدس در غزه شد
هلال احمر فلسطین اعلام کرد که از نیروهای اسرائیل «تهدیدی جدی» دریافت کرده‌اند و از آن‌ها خواسته شده است به دلیل تهدید جدی بمباران «فورا بیمارستان قدس را تخلیه کنند». در پیامی که هلال احمر فلسطین در شبکه اکس منتشر کرده آمده است: «از بامداد امروز، اطراف بیمارستان قدس شاهد حملات مداومی بوده که منجر به تخریب کامل آن شده است.» این بیمارستان در منطقه تل‌الحوا شهر غزه واقع شده است.

غارت انبارهای کمک‌رسانی در غزه
نهاد امدادرسانی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (اونروا)، اعلام کرد هزاران نفر در حمله به انبارها و مراکز توزیع این نهاد در نوار غزه، اقلام اساسی زندگی، مانند آرد گندم، را غارت کردند. اونروا (UNRWA) در بیانیه ای اعلام کرد که یکی از انبارهای غارت‌شده این نهاد سازمان ملل متحد در دیرالبلاح واقع شده است، جایی که کالاهای کاروان‌های بشردوستانه‌ای را که از مصر می‌رسد در آن ذخیره می‌‌کنند.
توماس وایت، مدیر آژانس امدادرسانی و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی، این رویداد در غزه محاصره‌شده پس از سه هفته جنگ را نشانه‌ای نگران‌کننده از آغاز فروپاشی نظم مدنی می‌داند. آوارگان گریخته از حملات هوایی و زمینی گسترده اسرائیل به شمال غزه در اوج ناامیدی از وضعیت پیش‌ رو با هراسی بی‌پایان و استیصالی توصیف‌ناپذیر روبه‌رو شده‌اند. قطعی ارتباطات تلفن و اینترنت و بی‌خبری از وضعیت نزدیکانشان در روزهای گذشته نیز اضطراب و تنش‌های روحی و روانی آن‌ها را تشدید کرده است. این نهاد بین‌المللی با اشاره به کافی‌نبودن کمک‌های بشردوستانه‌ای که از مصر به نوار غزه می‌رسد، خواستار جریان منظم و مداوم این کمک‌ها به غزه شد.

انتقادها به نتانیاهو درپی تقصیرکار خواندن مقام‌های امنیتی
انتقادها در اسرائیل به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر آن کشور، به‌دلیل پیامی که شنبه‌شب در شبکه اجتماعی اکس منتشر و پس از مدت کوتاهی حذفش کرد، بالا گرفته است. به گزارش هاآرتص، نتانیاهو در این پیام نوشته بود او هیچ هشداری در مورد قصد حماس برای تحرکات نظامی دریافت نکرده بود. او همچنین دستگاه امنیتی اسرائیل را در حمله غافلگیرکننده هفتم اکتبر حماس مقصر شناخته و نوشته بود: «تمام سرویس‌های امنیتی از جمله رئيس اطلاعات نظامی و رئیس شین‌بت بر این عقیده بودند که حماس منصرف شده است و می‌خواهد به توافق برسد». در پی آن، بنی گانتز، رهبر اتحاد ملی و عضو کابینه جنگ، و همچنین یائیر لاپید، رهبر حزب مخالف، به نتانیاهو تاختند.
یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون، اقدام نتانیاهو در مقصر دانستن سرویس‌های ‌امنیتی در این ماجرا را «عبور از خط قرمز» خواند و نوشت: «در حالی که سربازان و فرماندهان ارتش اسرائیل شجاعانه علیه حماس و حزب‌الله می‌جنگند، او [نتانیاهو] سعی می‌کند به جای حمایتشان، آن‌ها را سرزنش کند.» رهبر اپوزیسیون اسرائیل افزود:‌ «این گونه تلاش‌ها برای فرار از مسئولیت و مقصر دانستن نهادهای امنیتی، ارتش اسرائیل را در حالی که با دشمنان اسرائیل می‌جنگد، تضعیف می‌کند.» ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی و رهبر راست افراطی، هم به جمع منتقدان نتانیاهو پیوست و نوشت: «مشکل هشدارهای خاص نیست، بلکه کل مفهوم اشتباه است.» او افزود: «ریشه مشکل در سیاست مهار، بازدارندگی خیالی و آرامش موقت به بهای گزاف است.» بن گویر تاکید کرد که حالا وقت چنین بحثی نیست و زمان زیادی برای حساب‌رسی در این زمینه وجود دارد. اشاره او احتمالا به دوران پس از فروکش‌کردن بحران غزه، برای راه‌انداختن کارزار اساسی علیه نتانیاهو است.

اسرائیل از حمله هوایی به ۴۵۰ هدف مربوط به حماس طی شبانه‌روز گذشته خبر داد 
ارتش اسرائیل اعلام کرد جنگنده‌هایش در ۲۴ ساعت گذشته به ۴۵۰ هدف مربوط به حماس در نوار غزه حمله کرده‌اند. بنابر اعلام ارتش اسرائیل، این اهداف شامل مراکز فرماندهی حماس، مراکز دیده‌بانی و پایگاه‌های پرتاب موشک‌های هدایت شونده ضد تانک بود. هم‌زمان با تشدید حملات هوایی، ارتش اسرائیل شب گذشته عملیات زمینی را نیز در نوار غزه با وارد کردن نیروهای بیشتر به میدان نبرد گسترش داده است.

بمباران مناطق اطراف بزرگ‌ترین بیمارستان غزه  
‌شاهدان عینی می‌گویند اسرائیل در حمله هوایی مناطقی در نزدیکی بزرگ‌ترین بیمارستان غزه را بمباران کرده که پناهگاه اصلی فلسطینان فراری از حملات هوایی آن کشور بوده است. به گزارش گاردین، ارتش اسرائیل در روزهای اخیر بار دیگر حماس را متهم به استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی کرد و ادعاهای پیشین خود مبنی بر ساخت سنگرهای زیرزمینی در زیر بیمارستان شفا به‌دست حماس را تکرار کرد. اسرائیل تاکنون هیچ مدرکی شاهد بر این مدعا ارائه نکرده و حماس هم این ادعاها را رد می‌کند. به گفته یکی از شاهدان عینی که در بیمارستان پناه گرفته بود، «رسیدن به بیمارستان شفا به مراتب دشوارتر از گذشته شده است». او افزود: «به نظر می‌رسد اسرائیل می‌خواهد منطقه را کاملا نابود کند.»

اسرائیل حملات هوایی و زمینی به غزه را سنگین‌تر کرد
‌درحالی‌که سازمان‌های امدادرسانی و بشردوستانه سازمان ملل متحد بارها در مورد فاجعه انسانی در غزه هشدار داده و خواستار برقراری آتش‌بس فوری در این منطقه شده‌اند، اسرائیل از بامداد یکشنبه آتش حملات هوایی و زمینی خود به غزه را سنگین‌تر کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، جت‌های جنگنده اسرائیل با پخش اعلامیه‌هایی بر فراز شهر غزه به ساکنان هشدار دادند که این منطقه اکنون «میدان نبرد» است، پناهگاه‌های شمال غزه امن نیستند و باید «فورا تخلیه شوند». اسرائیل از غیرنظامیان ساکن غزه خواسته‌ که به جنوب این سرزمین بگریزند، جایی که وعده داده است اجازه دهد کمک‌های بشردوستانه از گذرگاه رفح در مرز مصر با نوار غزه به دست آوارگان فلسطینی برسد. بخش‌های زیادی از شمال غزه با خاک یکسان شده و اسرائیل اعلام کرده که جنگ وارد دومین مرحله خود شده است. این در حالی است که صلیب سرخ جهانی از سطح رنج و درد مردم غزه را «تحمل‌ناپذیر» خوانده و در مورد کشته‌شدن هزاران غیر نظامی دیگر در این سرزمین ابراز نگرانی کرده است.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=19079

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.