• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
10
امیرعبداللهیان : ایران نمی‌تواند نسبت به این وضع تماشاچی باشد

هشدار ایران به اسرائیل برای عملیات زمینی در غزه

  • کد خبر : 18745
  • 23 مهر 1402 - 18:50
هشدار ایران به اسرائیل برای عملیات زمینی در غزه
همزمان نشریه اکسیوس در آمریکا به نقل از دو منبع آگاه دیپلماتیک گزارش داد که  ایران در پیامی برای اسرائیل گفت که «نمی‌خواهد شاهد اوج گیری بیشتر تنش در جنگ حماس و اسرائیل باشد، اما اگر عملیات اسرائیل در غزه ادامه یابد، مجبور به مداخله خواهد بود.»

انطباق: درحالی که ارتش اسرائیل یک هفته بعد از حمله خونین حماس به جنوب این کشور خود را برای یک تهاجم «زمینی، هوایی و دریایی» به غزه آماده می‌کند، نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد هشدار داد که «وضعیت ممکن است از کنترل خارج شود.» همزمان گزارش می‌شود که ایران از طریق سازمان ملل پیامی برای اسرائیل فرستاده است.
نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در پستی در شبکه اجتماعی «اکس» (توییتر) نوشت «اگر جنایات جنگی و نسل‌کشی اسرائیل فورا متوقف نشود، وضعیت ممکن است از کنترل خارج شود و پیامدهای وسیعی داشته باشد.»این نمایندگی  نوشت که اگر این اتفاق بیافتد «مسئولیت آن به عهده سازمان ملل، شورای امنیت و کشورهایی است که شورا را به سوی یک بن‌بست هدایت می‌کنند.»
همزمان نشریه اکسیوس در آمریکا به نقل از دو منبع آگاه دیپلماتیک گزارش داد که  ایران در پیامی برای اسرائیل گفت که «نمی‌خواهد شاهد اوج گیری بیشتر تنش در جنگ حماس و اسرائیل باشد، اما اگر عملیات اسرائیل در غزه ادامه یابد، مجبور به مداخله خواهد بود.»اکسیوس می‌گوید که این پیام از طریق یک مقام سازمان ملل برای اسرائیل ارسال شده است.
این درحالی است که آمریکا سعی دارد ایران و حزب الله را از پیوستن به جنگ منصرف کند. آمریکا از اعزام دومین ناو هواپیمابر و گروه پشتیبانی آن را به منطقه خبر داد.
دو منبع دیپلماتیک به اکسیوس گفتند که، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران،  در بیروت با تور ونسلاند فرستاده سازمان ملل در خاورمیانه دیدار کرد.
براساس این گزارش ونِسلاند ، حسین امیرعبداللهیان را ترغیب کرد مانع گسترش مناقشه به سایر نواحی خارج از غزه و اسرائیل شود.
امیرعبداللهیان پاسخ داد که «ایران نمی‌خواهد این مناقشه به یک جنگ منطقه‌ای بدل شود و می‌خواهد سعی کند به آزادی غیرنظامیانی که توسط حماس در غزه گروگان گرفته شده‌اند کمک کند.»
در این گزارش آمده است: «با این حال به گفته منابع مطلع، امیرعبداللهیان تاکید کرد که ایران خطوط قرمزی دارد. او گفت که اگر عملیات ارتش اسرائیل ادامه پیدا کند – و به خصوص اگر اسرائیل به قول خود برای یک تهاجم زمینی در غزه عمل کند – ایران مجبور است واکنش نشان دهد.»این منابع گفتند که ونسلاند در تماسی با تساحی هانِگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، و سایر مقام‌ها پیام ایران را منتقل کرد.دفتر ونسلاند دیدار با امیرعبداللهیان را تایید کرد و گفت که آنها درباره «تلاش‌های دیپلماتیک برای آزادی گروگان‌ها، کاهش تنش و جلوگیری از گسترش مناقشه به منطقه وسیعتر صحبت کردند.»
پیشتر گزارش شد که  امیرعبداللهیان در نشست خبری خود در لبنان در هشداری به اسرائیل گفت: «بر اساس درکم از واقعیت‌های مقاومت به جنایتکاران جنگی و حامیان آنها در منطقه هشدار می‌دهم تا دیر نشده جنایت‌های جنگی خود را متوقف کنند و شاید تا ساعات دیگر دیر شود.»او شنبه شب در دوحه، قطر، با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس دیدار کرد.
براساس بیانیه حماس – که خبرگزاری رویترز آن را نقل کرده – امیرعبداللهیان در این دیدار با ادامه همکاری با حماس برای «رسیدن به اهدافش» موافقت کرده است.
اسرائیل، ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا و چند کشور دیگر جهان گروه حماس یا شاخه نظامی آن را تروریستی می‌دانند و هدف تحریم قرار داده‌اند. براساس منشور این گروه هدف اصلی آن نابودی کشور اسرائیل است.
امیرعبداللهیان در جریان این دیدار در دوحه که تصاویری ویدئویی هم از آن منتشر شده حمله یک هفته پیش حماس به اسرائیل را به عنوان یک «پیروزی تاریخی» ستود.
همچنین وزیر امور خارجه  نسبت به گسترش جبهه‌های درگیری در صورت عدم متوقف‌شدن‌ تجاوزهای نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه هشدار داد.
امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که اگر توقف تجاوزهای رژیم صهیونیستی به نوار غزه انجام نشود، گسترش جبهه‌های جنگ بعید نخواهد بود و احتمال این امر هر لحظه بیشتر می‌شود.امیرعبداللهیان همچنین گفت: به رژیم صهیونیستی از طریق حامیانش اعلام کردیم که اگر جنایت‌هایش در غزه متوقف نشود، فردا دیر خواهد بود.او گفت: امیدواریم که تلاش‌های سیاسی مانع گسترش دایره جنگ شود در غیر این صورت هیچ‌کس نمی‌داند که در ساعت آتی چه اتفاقی رخ خواهد داد.
این دیپلمات همچنین هشدار داد: ایران نمی‌تواند نسبت به این وضع تماشاچی باشد.وزیر خارجه  درباره دیدار و رایزنی با دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز گفت: در جریان دیدارم با «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان مطلع شدم که تمام سناریوها مطرح است.او خاطرنشان کرد که اگر آمریکا و رژیم صهیونیستی این سیاست‌ها را متوقف نکنند، دایره جنگ متوقف نخواهد شد و اگر دایره جنگ گسترش یابد آمریکا نیز خسارت‌های سنگینی متحمل خواهد شد.امیرعبداللهیان افزود: تداوم تجاوزها و نبود راه‌حل سیاسی به مثابه ریختن هیزم روی آتش است و باعث می‌شود که امور از کنترل خارج شود.وزیر امور خارجه  همچنین با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه تاکید کرد که منطقه و طرف‌های فعال در آن تماشاچی نخواهند ماند.
امیرعبداللهیان گفت: موضوع اسرای غزه خط قرمز مقاومت است اما مقاومت مسئله اسرای غیرنظامی را بررسی می‌کند.او تاکید کرد: حزب‌الله تمام خطوط قرمز را مشخص کرد و اقدامات مناسب در هر مرحله را اتخاذ خواهد کرد.
بحث در باره اینکه آیا ایران در حملات غاقلگیرکننده اخیر حماس به خاک اسرائیل که موجب آغاز جنگ بین دو طرف شده است، نقش داشته یا نه،‌ موضوعی است که بسیاری از رسانه‌ها درباره آن صحبت می‌کنند.ایران نقش داشتن در این حملات را تکذیب کرده است و آمریکا هم گفته است شواهدی مبنی بر حمایت ایران از این حملات در دست نیست.
از سوی دیگر وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، گفت که این کشور که درحال اعزام دومین ناو هواپیمابر خود به منطقه «برای جلوگیری از اقدامات خصمانه علیه اسرائیل» است.
ناو آیزنهاور به همراهی یک گروه از رزم‌ناوها برای پشتیبانی از ناو جرالد فورد به شرق مدیترانه اعزام می‌شود.براساس بیانیه‌ای که دولت آمریکا منتشر کرده جو بایدن، رئیس جمهور این کشور  در تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، درباره تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از گسترده‌تر شدن مناقشه و نیاز به حفظ ثبات در کرانه باختری تاکید کرده است.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=18745

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.