• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
92
کنعانی در نشست خبری:

هرگونه تعرض به سپاه، تعرض به امنیت ملت ایران است/ در برابر اروپا اقدام متقابل نشان خواهیم داد

  • کد خبر : 13484
  • 03 بهمن 1401 - 12:11
هرگونه تعرض به سپاه، تعرض به امنیت ملت ایران است/ در برابر اروپا اقدام متقابل نشان خواهیم داد
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مجلس شورای اسلامی پیش‌نویس مصوبه دو فوریتی خود را آماده کرده و نسبت به اقدام نسنجیده اروپا اقدام قانونی انجام خواهد داد و ما در برابر آن‌ها اقدام متقابل نشان خواهیم داد.

به گزارش انطباق نقل از خبرنگار ایلنا، ناصر کنعانی در نشست خبری صبح امروز ضمن تبریک حلول ماه رجب و میلاد امام محمد باقر (ع) و پس از ارائه گاهشمار دستگاه دیپلماسی، در پاسخ به این سوال که با توجه به بدعهدی دولت سئول در پرداخت مطالبات ایران و با توجه به اظهارات ضدایرانی مقامات این کشور واکنش ایران چه خواهد بود و آیا ایران می‌خواهد از کره بابت مطالبات خود شکایت کند، گفت: همانطور که قبلاً تاکید کردیم مطالبات مالی ایران از کره جنوبی حق قانونی ملت ایران است. موضوع این مطالبات و لزوم آن مرتبط با هیچ موضوع دیگری نیست و دولت کره موظف است حقوق ملت ایران را بدون هیچ پیش شرطی پرداخت کند. گفتگو با دولت کره انجام شده و همچنان ادامه دارد، اما همکاری دولت کره رضایت‌بخش نبوده و حتی در موضوعات غیرتحریمی هم دولت کره اقدامات شایسته‌ای را انجام نداده، اما کمک جزئی در پرداخت بخشی از التزامات مالی مربوط به حق عضویت ایران در سازمان ملل متحد را از همان منابع پرداخت کرده، اما انتظارات ایران همچنان در این حوزه باقی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که با توجه به سخنان وزیر امور خارجه آخرین تحولات مرتبط با موضوع هسته‌ای چیست و اخیرا خبر دیدار نماینده ایران در سازمان ملل با رای مالی منتشر شده، آیا چنین دیداری برگزار شده است، گفت: همانطور که قبلاً عرض کردیم تبادل پیام‌ها از کانال‌های مختلف ادامه دارد و به قوت خودش باقی است. موضوع هسته‌ای صرفا موضوع ایران نیست و آقای بوررل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تعامل با طرف ایرانی و طرف آمریکایی است و در چارچوب کانال‌های دیپلماتیک دیگر هم تبادل پیام ادامه دارد. عدم برگزاری نشست به معنی عدم تعامل و تبادل پیام نیست. موضوع هسته‌ای موضوعی است که اگر منافع ملت ایران در آن است، منافع آمریکا و طرف‌های دیگر نیز در آن وجود دارد و در احیای آن اهتمام دارند. باید ببینیم تا چه میزان با اقدام عملی اعضای دیگر روبرو خواهیم بود.

وی گفت: در خصوص خبر مرتبط با دیدار در نیویورک هم آقای ایروانی پاسخ دادند و خبر را تکذیب کردند.

تروریستی قلمداد کردن یک نهاد حاکمیتی هیچ مبنایی در حقوق بین‌الملل ندارد

کنعانی در پاسخ به این سوال که با توجه به سخنان وزیر امور خارجه، خروج از NPT چقدر جدی است، گفت: صحبت آقای امیرعبداللهیان به اندازه کافی روشن بوده است و پاسخ ایشان در چارچوب سوالی که از ایشان پرسیده شد قابل ارزیابی است. در خصوص اقدام پارلمان اروپا که با صدور قطعنامه از شورای اروپا خواسته تا سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد. هرچند قطعنامه پارلمان اروپا غیر الزام‌آور است و جنبه توصیه‌ای دارد، اما ایران در این زمینه اقدامات لازم را صورت داده است و این اقدام را غیرمسئولانه می‌داند. در همین راستا گفت‌وگوی وزیر امور خارجه با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه سوئد با عنوان رئیس دوره‌ای شورای اروپا نیز درهمین راستا صورت گرفته است. تروریستی قلمداد کردن یک نهاد حاکمیتی هیچ مبنایی در حقوق بین‌الملل ندارد. سپاه پاسداران یک نهاد حاکمیتی برآمده از قانون اساسی ایران است.

 هرگونه تعرض به سپاه به عنوان تعرض به امنیت ملت ایران است

وی ادامه داد: هرگونه تعرض به سپاه به عنوان تعرض به امنیت ملت ایران است و تبعات آن متوجه تعرض‌کننده خواهد بود. سپاه نیروی قدرتمندی است، اما اقدام اتحادیه اروپا به معنای این است که می‌خواهد دست یک نیروی ضدتروریسم را ببندد و دست تروریست‌های منطقه را باز بگذارد. می‌خواهیم به افکار عمومی غرب بگوییم امنیت کنونی اروپا مرهون مبارزه سپاه پاسداران با نیرو‌های تروریستی است. کسی نمی‌تواند نقش تعیین کننده سپاه در نابودی داعش را نادیده بگیرد.

در برابر اروپا اقدام متقابل نشان خواهیم داد

کنعانی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی پیش‌نویس مصوبه دو فوریتی خود را آماده کرده و نسبت به اقدام نسنجیده اروپا اقدام قانونی انجام خواهد داد و ما در برابر آن‌ها اقدام متقابل نشان خواهیم داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا تبادل زندانیان همان گام عملی است که وزیر امور خارجه در خصوص آن صحبت کردند، گفت: موضوع تبادل زندانیان یکی از موضوعات جدی مورد نظر ایران است. ما به این موضوع از دریچه انسانی نگاه می‌کنیم. ما می‌خواهیم زندانیان ایرانی در بند دولت آمریکا که به بهانه‌های واهی زندانی شدند هرچه سریع‌تر آزاد شوند و ما در همین زمینه توافقاتی داشتیم، اما دولت آمریکا این موضوع را به برجام گره زد و این خواسته ایران نبود. تبادل پیام‌ها با واسطه دولت‌های دارای حسن نیت صورت گرفته است.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=13484

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.