• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
14
آمارهای تورم ماهانه دهک‌ها در تیر ۱۴۰۲ نشان می‌دهد؛

نقش نان و غلات در گران‌شدن سفره فقرا

  • کد خبر : 17331
  • 17 مرداد 1402 - 19:39
نقش نان و غلات در گران‌شدن سفره فقرا
با در نظر گرفتن تورم ماهانه دهک‌های متوسط و پردرآمد مشخص می‌شود که هر چقدر درآمد خانوارها بالاتر می‌رود، سهم «نان و غلات» از تورم ماهانه آن‌ها کاهش می‌یابد

انطباق: تورم ماهانه کل کشور در تیر امسال معادل ۲ درصد شناسایی شده است که ۰٫۰۴ درصد آن موثر از «نان و غلات» بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هر چه از سمت دهک‌های فقیر به سمت دهک‌های غنی برویم، سهم نان و غلات از تورم ماهانه هر دهک کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر، نان و غلات روی افزایش تورم دهک‌های فقیر تاثیر بیشتری نسبت به دهک‌های غنی داشته است.

نقش نان و غلات در گران‌شدن سفره فقرا
به گزارش اکو ایران، بر اساس گزارش مرکز آمار از وضعیت شاخص قیمت در تیر ۱۴۰۲، تورم ماهانه کل کشور به ۲ درصد رسیده است. از میان اقلام سبد کالا و خدمات مصرف‌کننده، «نان و غلات» تاثیر ۰٫۰۴ درصدی بر تورم ماهانه گذاشته است. با توجه به این که قیمت نان در تیر نسبت به خرداد ثابت مانده، بنظر می‌رسد که بالا رفتن تورم در گروه کالایی «نان و غلات» بیش‌تر متاثر از افزایش قیمت برنج و سایر غلات باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سهم «نان و غلات» از تورم ماهانه دهک‌ها، با نزدیک‌شدن به دهک‌های ثروتمند کاهش می‌یابد. برای مثال تورم ماهانه دهک اول که نماینده فقیرترین خانوارهای کشور است، معادل ۱٫۶۸ درصد برآورد شده که سهم نان و غلات از آن برابر با ۰٫۱۱ است. به عبارت دیگر، اگر قیمت «نان و غلات» در تیر نسبت به خرداد افزایش نمی‌یافت، تورم ماهانه دهک اول ۰٫۱۱ درصد کمتر از رقم فعلی محقق می‌شد.

بی‌اعتنایی تورم اغنیا به گرانی نان و غلات
با در نظر گرفتن تورم ماهانه دهک‌های متوسط و پردرآمد مشخص می‌شود که هر چقدر درآمد خانوارها بالاتر می‌رود، سهم «نان و غلات» از تورم ماهانه آن‌ها کاهش می‌یابد. برای مثال تورم ماهانه دهک پنجم ۱٫۹۴ درصد ثبت شده است که ۰٫۰۷ درصد آن متاثر از این کالا بوده است.

از طرفی، تورم ماهانه دهک نهم که یکی از ثروتمندترین دهک‌های کشور است معادل ۲٫۱۱ درصد برآورد شده است اما سهم «نان و غلات» از آن تنها ۰٫۰۲ درصد است. به بیان دیگر، افزایش قیمت «نان و غلات» مورد استفاده خانوارهای دهک نهمی در تیر نسبت به خرداد، تنها ۰٫۰۲ درصد تورم ماهانه این دهک را افزایش داده است.

نکته جالب این است که سهم این کالا از تورم ماهانه ۱٫۹۹ درصدی دهک دهم، صفر است. به عبارت دیگر، افزایش قیمت «نان و غلات» هیچ تاثیری در تورم ماهانه ثروتمندترین افراد کشور نداشته است.بررسی‌ها نشان می‌دهد که نه تنها عدد مطلق سهم نان و غلات از تورم ماهانه با نزدیک‌شدن به دهک‌های غنی نزولی می‌شود، بلکه نسبت «سهم این کالا از تورم ماهانه بر نرخ تورم ماهانه دهک‌ها» نیز از این روند پیروی می‌کند.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=17331

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.