• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
68
سفیر کنیا در جریان بازدید از منطقه آزاد انزلی؛

منطقه آزاد انزلی موقعیت ویژه برای توسعه تجارت با کنیا دارد

  • کد خبر : 12026
  • 10 آبان 1401 - 11:24
منطقه آزاد انزلی موقعیت ویژه برای توسعه تجارت با کنیا دارد
جاشوا گاتیمو سفیر جمهوری کنیا با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی موقعیتی ویژه برای توسعه تجارت، بازرگانی و اشتغال با کشور کنیا دارد، گفت: با توجه به این موقعیت استراتژیکی و ترانزیتی به طور قطع همکاری های دو کشور کنیا و جمهوری اسلامی ایران بسیار سودمند است.

به گزارش انطباق نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی جاشوا گاتیمو جمهوری اسلامی ایران را دارای فرصتی مناسب در بازار بزرگ‌ سرمایه‌گذاری کشورهای منطقه دانست و افزود: کشور شما دروازه ورود به بسیاری از کشورهای منطقه از جمله روسیه، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقزستان و آذربایجان است و کنیا نیز پتانسیل فراوانی در بخش کشاورزی دارد و ظرفیت صادرات این محصولات به ایران می تواند نقطه آغازی برای همکاری‌های فی‌مابین باشد. ‌

وی با بیان اینکه ایران در زمینه صادرات به کنیا بسیار موفق عمل کرده است، گفت : جمهوری اسلامی ایران می تواند در حوزه صادرات محصولات ساختمانی، پتروشیمی، نفت و گاز به کنیا نیز حضوری موثر داشته باشد ضمن آنکه ما نیز از بزرگترین و بهترین تولید کننده های چای و قهوه دنیا هستیم و توانایی عرضه این دو محصول با قیمت مناسب در بازارهای ایرانی را داریم.

سفیر کنیا با تاکید بر مراودات و همکاری های مطلوب ایران و کنیا اظهار داشت: در آینده‌ای نزدیک نمایشگاهی دائمی از دستاوردهای مشترک ایران و کنیا در زمینه های مختلف از جمله مصالح ساختمانی در این کشور راه اندازی خواهد شد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی در نشست با سفیر کنیا گفت: با توجه به اختیاراتی که به مناطق آزاد داده شده است امکان تشکیل بانکهای مشترک، شرکت های بیمه، صرافی و نهادهای مالی مشترک نیز وجود دارد تا به نقل و انتقال مالی دو کشور کمک کند.

وحید طالب پور ادامه داد: دولت به مناطق آزاد اختیاراتی در زمینه ثبت شرکت ها از جمله معافیت مالیاتی ۲۰ ساله برای عملکرد شرکتها داده است.

وی تصریح کرد : ما اگر شناخت درستی از نیازهای کشور کنیا داشته باشیم می توانیم برای صادرات به این کشور برنامه ریزی کنیم از این‌رو بزودی فهرستی از واحد های صنعتی و محصولات تولیدی منطقه آزاد تهیه شده و در اختیار سرمایه‌گذاران کنیایی قرار خواهد گرفت سفارت کنیا نیز لیستی از نیازمندی های این کشور برای مبادلات تجاری با ایران تهیه کرده و در اختیار منطقه آزاد انزلی قرار خواهد داد.

وی گفت : تجار کنیایی می توانند با احداث صنایع تبدیلی بسته بندی قهوه در بخش صادرات مجدد به کشورهای همسایه و منطقه اوراسیا فعالیت کنند.

طالب پور ادامه داد: در منطقه آزاد انزلی ۱۱ شرکت دانش بنیان وجود دارد که می تواند همکاری خوبی با کنیا در حوزه صنایع برق و الکترونیک و صنایع های‌تک داشته باشد. در بخش نفت و گاز هم از ظرفیت شرکتهای فنی و مهندسی مستقر در مناطق آزاد کشور در قالب همکاری های متقابل در اکتشافات می‌توان بهره گرفت.

وی منطقه آزاد انزلی را بهترین گزینه برای سرمایه گذاری عنوان و ذکر کرد: این منطقه می تواند در تامین کالاهای مورد نیاز کنیا از روسیه و قرقیزستان نقش ایفا کند و کالاها را آن کشورها تحویل گرفته و از طریق بنادر جنوبی در کنیا تحویل دهد و ضمن آنکه با توجه به ظرفیت کنیا در تولیدات محصولات غذایی ازجمله قهوه منطقه آزاد انزلی می تواند بازارهای خوبی برای عرضه این تولیدات باشد.
در نشست مشترک مسئولان منطقه آزاد انزلی و سفیر کنیا، مهدی کاظمیان سخنگو و مدیر روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد انزلی هم گزارش کاملی از دستاوردها، ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی ارائه کرد.

گفتنی است ظرف ۲ سال اخیر ۴۷ هیات تجاری کنیایی از ظرفیت‌های سرمایه گذاری چابهار، اصفهان، کاشان، لاهیجان و منطقه آزاد انزلی بازدید کرده اند.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=12026

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.