وی اضافه کرد: ایران به‌علت دسترسی به‌آبهای آزاد و منابع دریایی در شمال و جنوب ذخایر عظیمی در اختیار دارد و توانسته در تربیت نیروی انسانی، توسعه علم، تبدیل دانش به فناوری، تجاری سازی علم و شرکتهای دانش بنیان اقدامات قابل توجهی داشته باشد که ظرفیت‌های زیرساختی اقتصادی کشور را در دهه‌های گذشته به صورت معناداری ارتقا داده‌ است.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: برای رشد اقتصاد ملی، افزایش درآمد سرانه و مهار تورم باید از ظرفیت های در اختیار به درستی استفاده شود، محور های مهمی که قطعاً می‌تواند در خلق ثروت و استفاده از ظرفیت های اقتصادی کشور نقش موثری داشته باشد‌.

حجت الاسلام ابوترابی فرد با اشاره به ظرفیت های بندر کاسپین و انزلی گفت: با بهره برداری هر یک اسکله آبراهی بر آبراهه های کشور اضافه می‌شود و فرصتی برای صادرات واردات کالا در کشور فراهم می گردد. از این زاویه منطقه آزاد انزلی ظرفیت ویژه‌ای دارد که در سفر هیئت روسی به گیلان نیز که با نگاه سرمایه گذاری در خط ریلی انزلی- آستارا صورت می‌گیرد( راه ارتباطی ایران با اوراسیا هموار می‌شود) کار بسیار بزرگی در حال انجام است.

وی این اتصال را شاهراه بزرگی برای افزایش ظرفیت ایران برای انتقال کالا از کریدور شمال جنوب و فراهم کردن فرصتی برای مبادلات تجاری اقتصادی عنوان و ابراز امیدواری کرد: این ظرفیت ها به درستی مورد استفاده قرار گیرد و در این دوران که کشور سخت به فعالیت های اقتصادی، رشد اشتغال و افزایش درآمد سرانه نیاز داریم باید مسئولان استان گیلان همتی برای تسریع در انجام این پتانسیل را فراهم کنند.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این جلسه گفت: اگر گره راه آهن و مشکلات توسعه ای این منطقه برطرف شود تاثیر اثرگدارتری در اقتصاد خواهد داشت.

عیسی فرهادی ادامه داد: در صورتیکه مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت خود را با الحاق پهنه های صنعتی و فرودگاه اعلام کند می‌تواند این منطقه را از بن‌بست موجود برهاند.

ایران سرزمینی استراتژیک و مرکز اقتدار و امنیت در منطقه است

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران در سفر به منطقه آزاد انزلی درمراسم پایان دوره پایوران در مرکز آموزشی باقرالعلوم (ع) نیروی دریایی راهبردی در منطقه آزاد انزلی حاضر و ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهیدان در جمع مقامات نظامی نیروی دریایی گفت: امروزه به فضل خداوند متعال و عزم و اراده راسخ نیروهای نظامی، شاهد آن هستیم که کیلومتر ها در دریاهای آزاد امنیت برای کشتی های تجاری کشورمان فراهم شده و در آب های سرزمینی نیز اجازه نمی دهند تا دشمنان دست درازی به تمامیت مرزی کشور داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای نظامی بدست آمده در عرصه های مختلف بیان کرد : اگرچه ایران اسلامی در سخت ترین شرایط تحریم های دشمنان قرار دارد اما با همه مشقت ها ملت ایران بر فراز قله های اقتدار ایستاده و با تکیه بر دانش بومی آسمان ایران به گنبد آهنین تبدیل شده ، نیروی زمینی استوار همچون کوه بر قله های افتخار قرار گرفته و سپاه پاسداران و فراجا همراه با ارتش برای خلق امنیت ایفای نقش می کنند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه ایران را کشوری دارای موقعیت ممتاز ژئوپلیتیک دانست و تاکید کرد :ایران سرزمین استراتژیک و نقطه اقتدار و امنیت در منطقه بوده و قطعاً با حمایت جوانان و اعتماد بیش از پیش به چهره های علمی می توانیم در همه ابعاد خصوصآ اقتصادی و نظامی مرز های موفقیت را فتح کنیم.

لازم به ذکر است در ادامه این مراسم یگان های حاضر در میدان مقابل جایگاه رژه رفته و از ۶ فرمانده و پایور نمونه با اهدای سردوشی و لوح تقدیر تجلیل بعمل آمد