• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

مشاهده یک مورد عجیب پزشکی در ایران

  • کد خبر : 19275
  • 14 آبان 1402 - 11:42
مشاهده یک مورد عجیب پزشکی در ایران
بنا بر گفته‌های متخصصان، ناهنجاری‌های مادرزادی رحـم، امری نسـبتاً شـایع بـوده و اغلـب بـه دلیـل اخـتلال تکامـل مجاری پارامزونفریک روی می‌دهند.

انطباق: پزشکان کشور در یک گزارش علمی، موردی عجیب را در یک زن مشاهده کرده‌اند که توجه به آن می تواند از برخی دلایل مشکلات معمول زنان پرده بردارد. در این گزارش به زنی اشاره شده است که بر اساس بررسی‌های رادیولوژیک، دارای دو رحم و دو سرویکس است که همگی به یک واژن منتهی می‌شوند.
به گزارش ایسنا، تکامل دستگاه تناسلی جنس مؤنث، یک فرایند بسیار پیچیده اسـت کـه در آن، گنادهـا یا غدد جنسی تمـایز نیافتـه بـه تخمدان تمایز می‌یابند و همچنـین مجـاری موسوم به مزونفریـک و پارامزونفریک تمایز پیدا کرده و رحم، واژن و قسمت تحتانی سیستم ادراری را تشکیل می‌دهند. تمــایز غیــر طبیعــی ایــن ســاختارها ســبب ایجــاد ناهنجاری‌های مادرزادی می‌شود کـه می‌تواند بـر روی دستگاه تولید مثل زنان، دسـتگاه کلیـوی و روده تأثیر بگذارد.
بنا بر گفته‌های متخصصان، ناهنجاری‌های مادرزادی رحـم، امری نسـبتاً شـایع بـوده و اغلـب بـه دلیـل اخـتلال تکامـل مجاری پارامزونفریک روی می‌دهند. این ناهنجاری‌ها کـه معمولاً به عنوان ناهنجاری‌های کانال مولرین شناخته می‌شوند، می‌توانند زنـدگی طبیعـی یـک زن ماننـد باروری را مختل کرده و سبب ایجاد مشکلاتی مثل دیسمنوره شدید، هماتومتر، آمیزش و نزدیکی دردناک، سقط‌های خودبخودی، حاملگی اکتوپیک و زایمـان زودرس شونـد.
اخیرا در گزارشی علمی که توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ارائه شده، موردی عجیب از این ناهنجاری‌ها نشان داده شده است. این گزارش مربوط به یک خانم ۳۸ ساله است که توسط متخصص زنان و زایمان به کلینیک رادیولوژی مراجعه کرده بود.

بیمار فوق علی‌رغم بارداری، دچار سقط‌های مکرر بوده و همچنین سابقه قاعدگی نامنظم و دردناک، خونریزی طول کشیده و لکه‌بینی بوده است.
اصغر رجب‌زاده، محقق گروه علوم تشریحی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و همکارش در این خصوص می‌گویند: «ما در ارزیابی تصاویر رادیولوژی با آزمونی به نام  هیستروسالپینگوگرافی (HSG) متوجه شدیم که این بیمار، دارای رحم مضاعف با سرویکس مجزا و واژن مشترک است».
این محققان می‌افزایند: «ناهنجاری کانال مولرین از جمله مهم‌ترین عوامل ناباروری در زنان است که تشخیص دقیق و انتخاب درمان مناسب می‌تواند به حفظ باروری کمک کند. استفاده از روش‌های تصویربرداری می‌تواند در تشخیص صحیح و درمان مناسب به این افراد کمک کند».
بر اساس این تحقیق، درک جزئیــات ناهنجاری‌های سیسـتم تناسـلی مؤنـث اهمیـت زیادی دارد و نیازمند دانش کافی در رابطـه بـا نحـوه تکامـل سیسـتم تناسلی در دوران جنینی است.
این گزارش عجیب در فصلنامه «یافته» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی لرستان منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=19275

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.