• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9
گیلان با تمام محدودیت‌ها، همچنان در منجلاب ناشی از کویید۱۹ دست ‌و پا می‌زند!

مردم را کرونا برد، مسئولان را خواب غفلت!

  • کد خبر : 2474
  • 16 بهمن 1399 - 10:02
مردم را کرونا برد، مسئولان را خواب غفلت!
آیا استاندار و مسئولان استانی به نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در ادارات و نهادهای استان نظارت دارند و دستورالعملی برای کاهش حضور مردم در ادارات و انجام امور آن‌ها با سرعت و بدون نیاز به حضور انسانی صادر کرده‌اند؟! پس چرا ما شاهد اتفاق جدیدی در این راستا نیستیم و درب ادارات همچنان روی همان پاشنه قبلی میچرخد؟!

اختصاصی انطباق-گروه جامعه : کرونا، ویروسی که بی‌شک تا سالیان دراز نام نحس آن اذهان را گرفتار قاتل بی‌رحمی می‌کند که انسان‌های بی‌گناه را به قتگاه کشید و مهر اتمام به مسیر زندگی آن‌ها زد. ویروسی که عده‌ای می‌گویند ساخته دست بشر در آزمایشگاه‌های انسانی است و عده‌ای نیز این فرضیه را رد می‌کنند! هرچه که هست نه رحم دارد و نه مروت، پیر و جوان و ثروتمند و فقیر هم نمی‌شناسد، همه را گرفتار می‌کند و به کام مرگ می‌کشناند.

در این بین یکی از اهرم‌های این قتل عام گسترده که کمک شایانی به این ویروش قاتل می‌کند، بی‌کفایتی مسئولان کشورها و ناآگاهی مردمی است که در جوامع زندگی می‌کنند. عدم‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی و سهل‌انگاری این ویروس از جانب مردم را اگر یک طرف ترازو بگذاریم، بی‌برنامگی و بی‌کفایتی مسئولان را نیز در طرف دیگر ترازو بگذاریم مشاهده می‌کنیم که مصائب مربوط به مسئولان سنگینی می‌کند.

این ادعا را بی‌شک با نگاهی اجمالی به وضعیت کرونا در زادگاه منفورش یعنی چین می‌توانیم اثبات کنیم؛ کشوری که کرونا برای نخستین بار در ووهان یکی از شهرهای چین مشاهده شد ولی امروز اثری از آثار کرونا در آن منطقه وجود ندارد زیرا مسئولان برای مدتی کار را کنترل کردند و مردم کشورشان را از این بلای خانمان‌سوز نجات دادند و اگر شهروندی مقررات را زیر پا می‌گذاشت با قانون روبه‌رو می‌شد! نکته‌ای که در ابتدای همه‌گیری، مسئولان ایران نه تنها توجهی به آن نداشتند بلکه آن را پنهان نیز می‌کردند!

بعد از بی‌توجهی و حتی پنهانکاری ماجرا به پروازهای ماهان به چین، ادعاهای بی‌اساس مسئولان بی‌سواد به قرنطینه‌های غیر اصولی و بی‌فایده، مسخره‌کردن ماسک و … کشید ولی با وجود این همه بی‌کفایتی و مرگ انسان‌های فراوان، وضعیت تا حدودی به کنترل در آمد ولی در برخی شهرها همچنان این مصیبت گریبان‌گیر مردم است به ویژه در استان‌های شمالی و از همه مهم‌تر در استان گیلان که از همان روزهای ابتدایی ورود کرونا به ایران با این ویروس دست و پنجه نرم می‌کرد‌.

در گیلان با وجود محدودیت‌های خاص و جلوگیری از سفری که وجود دارد  همچنان شاهد شهرهای نارنجی در آن هستیم که بی‌شک به موضوع عدم اجرای صحیح پروتکل‌ها توسط مردم و نبود نظارت و اجرای درست دستورالعمل‌ها از جانب مسئولان باز می‌گردد؛ مسئولانی که در صدر آن‌ها استاندار بعنوان رئیس ستاد مقابله با کرونا در استان است و بی‌شک به عنوان نماینده دولت در استان باید پاسخگوی وضعیت موجود باشد.

این استان که تقریبا جمعیت کمی دارد در مقایسه با پایتخت، شهرها و استان‌هایی که چندین برابر گیلان ترددهای فراوان و مختلف دارند نباید وضعیت این چنینی داشته باشد.

اخیرا در این راستا دکتر احسان مصطفوی، عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ وزارت بهداشت با اشاره به کنترل ضعیف این ویروس در گیلان گفت: روند اپیدمی در برخی استان‌ها به ویژه استان‌های گیلان، مازندران و گلستان نشان می‌دهد که این استان‌ها چندان در نزولی کردن روند اپیدمی در پیک سوم‌شان موفق نبوده‌اند.

با توجه به محدودیت‌های سفر پس چه مساله‌ای وجود دارد که وضعیت کرونا در گیلان به این شکل است؟! آیا غیر از این است که عدم اجرای صحیح پروتکل‌ها و نبود نظارت این وضعیت را به بار آورده‌است؟! آیا آقای استاندار به وضعیت ادارات و نهادهای استان اشراف دارد؟! می‌داند مردم گرفتار برای حل مشکلات زندگی خود چند بار مجبور هستند به ادارات شلوغ که فعالیت‌ها به صورت لاکپشتی انجام می‌شود، سر بزنند تا مشکلی از مشکلات زندگی خود را حل کنند؟! آیا استاندار و مسئولان استانی به نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در ادارات و نهادهای استان نظارت دارند و دستورالعملی برای کاهش حضور مردم در ادارات و انجام امور آن‌ها با سرعت و بدون نیاز به حضور انسانی صادر کرده‌اند؟! پس چرا ما شاهد اتفاق جدیدی در این راستا نیستیم و درب ادارات همچنان روی همان پاشنه قبلی میچرخد؟!

در استان گیلان به دلیل فعالیت‌های خاص معیشتی و اقلیمی، مردم مجبور هستند برای گرفتن مجوزها مدام به ادارات مختلف اعم از جهادکشاورزی، شیلات، منابع‌طبیعی، بنیادمسکن و… رفت و آمد کنند و این موضوع می‌تواند یکی از عوامل ضعف کنترل کرونا در استان باشد.

بی‌شک اینکه مسئولان با کنترل از راه دور و مانیتورینگ بخواهند کشور را اداره کنند وضعیت بهتر از این نخواهد شد و در این بین تنها مردم هستند که هزینه ناکارآمدی‌ها را خواهند پرداخت. از طرفی تا یک میزان می‌توانید مردم را مقصر جلوه دهید و تقصیر را گردن سفرهای غیر ضروری بیندازید ولی نکته اینجاست که مردم استان برای گذران زندگی فتوسنتز نمی‌کنند و باید فعالیت داشته باشند و کاش دولت در این بازه بهترین‌ها را برای گیلان انتخاب می‌کرد تا خدمت‌گذاری را در این وضعیت با وجود قدرتی که دولت مرکزی به آن‌ها واگذار کرده به بهترین شیوه انجام می‌دادند تا مردمی که درد نان دارند کمتر بین نان و جان مجبور باشد “تلوتلو” بخورند.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=2474

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.