• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
رییس جمهور در نشست خبری با اصحاب رسانه:

مثل برخی دولت‌ها منتظر تغییر نگاه بیگانگان نباشیم/ برنامه‌ای برای ملاقات با رییس جمهور آمریکا وجود ندارد و نخواهد داشت

  • کد خبر : 10868
  • 07 شهریور 1401 - 12:39
مثل برخی دولت‌ها منتظر تغییر نگاه بیگانگان نباشیم/ برنامه‌ای برای ملاقات با رییس جمهور آمریکا وجود ندارد و نخواهد داشت
رئیس جمهوری با اشاره به تجربه یک سال اخیر خود از ارتباط مستقیم با مردم و حضور در جمع آنها تاکید کرد:کسانی که ملامت می‌کردند ثمر این حضور در بین مردم چیست و نگران آن بودند، تجربه میان مردم بودن و لذت آن را نچشیده‌اند.

به گزارش انطباق نقل از ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در ابتدای نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی با بیان اینکه خدا را شاکرم که یک سال به عنوان مسئول، خدمتگزار مردم بودیم، اظهار کرد: من از مردم صبورمان که دولت را کمک کردند و با ما همراه شدند و از همه دستگاه‌ها و به ویژه اصحاب رسانه که در این زمینه فعال بودند تشکر می‌کنم.

وی افزود: حتی از کسانی که انتقاد داشتند و از در اصلاح و دلسوزی نکاتی را به دولتمردان گوشزد کردند هم تشکر می‌کنم.

رییسی یادآور شد: تغییر رویکردهایی را در این مدت داشتیم و در یک سال گذشته مواردی را در این زمینه داشتیم که اولین مورد آن ایجاد دولتی مردم و توجه به مردم و خواست آنان و حضور در میان مردم بود.

در میان مردم بودن برای ما یک اصل است

رییس جمهوری ادامه داد: حضور در میان مردم کشور در شهرها و روستاها در راستای همین دیدگاه بوده است. حضور در مجامع کارگری، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها در همین راستا بوده است. کسانی که ملامت می‌کردند ثمر این حضور در بین مردم چیست و نگران آن بودند، تجربه میان مردم بودن و لذت آن را نچشیده‌اند.

رئیس دولت سیزدهم تاکید کرد: در میان مردم بودن برای ما یک اصل و رویکرد به حساب می‌آید. اینکه ما باید از نزدیک مردم را ببینیم و مسئله و مشکل آنان را بیابیم و برای حل مسئله و مشکل  تلاش کنیم.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد ما عدالت‌محور است، اظهار کرد: بودجه ما براساس عدالت تنظیم شد و به آمایش سرزمینی هم توجه داشت. در جذب نیروی انسانی، پرداخت‌ها و به کارگیری افراد تاکید شده که باید پیوست عدالت داشته باشد. مسئله عدالت باید به تمامی اقدامات گرایش داشته باشد و با گوشزد کردن موارد مشخص به سمت رعایت عدالت برویم.

ساختارهای فسادزا در دولت باید اصلاح شود

رییسی تصریح کرد: ستیز با فساد سومین رویکرد ماست، باید با کسانی که با رشوه و سایر موارد نظام اداری ما را با فساد همراه می‌کنند، مقابله شود. حتی در مواردی که نه فساد، بلکه تخلف صورت گرفته است هم به دنبال نظارت و کنترل و مقابله بودیم و البته وظیفه ضدیت با فساد در هر سازمانی اول از همه خود همان سازمان و دولتمردان باید باشند و در این مورد آنچه که وجود داشته با آن برخورد شده است.

وی افزود: ساختارهای فسادزا در دولت باید اصلاح شود تا جلوی تولید پرونده‌های متعدد را بگیریم، ‌ البته آنچه شکل بگیرد به آن رسیدگی می‌شود. ما باید ساختارها را اصلاح کنیم که اساساً چنین اتفاقاتی نیفتند.

تاکید داریم که دولت گرفتار حاشیه نشود

رییس جمهوری ادامه داد: مسئله همگرایی و هم‌افزایی میان نهادهای مختلف هم در دولت مورد توجه است. همچنین ما تاکید داریم که دولت گرفتار حاشیه نشود. در برخی دولت‌های قبلی شاهد این امر بوده‌ایم، اما از ما تاکیدات همواره در دولت این بوده که حاشیه‌ها ما را از متن، که خدمتگزاری به مردم است دور نکند.

مثل برخی دولت‌ها منتظر تغییر نگاه بیگانگان نباشیم

وی با بیان اینکه حرکت جهادی برای پیشبرد امور کشور هم از تاکیدات دولت است، اظهار کرد: برخلاف وجود موانع ما باید آن موانع را رفع کنیم و بدانیم که به تعبیر رهبری انقلاب، هیچ مشکلی در کشور نیست که حل‌شدنی نباشد. پس ما با روحیه جهادی به دنبال حل مشکلات باشیم.

رییسی تصریح کرد: نگاه به درون نه بیرون برای حل مشکلات مدنظر بوده است تا بدانیم بیگانگان برای ما مشکلی حل نمی‌کنند و برای هیچکس هم حل نکرده‌اند. ما باید به درون و ظرفیت‌های داخلی و اتکا به نیروهای کشور را توجه داشته باشیم و مثل برخی دولت‌ها منتظر تغییر نگاه بیگانگان نباشیم.

رییس دولت سیزدهم با بیان اینکه دولت معتقد است که باید از همه ظرفیت‌ها در کشور استفاده شود، یادآور شد: ما گفته‌ایم هرکس بنای کار و تلاش دارد به حساب بیاید، اما آنکس که روحیه کار و تحول ندارد جای خود را به افرادی بدهد که این روحیه را دارند.

اگر در گذشته تصمیم‌گیری‌هابه جا بود امروز شاهد برخی مشکلات نبودیم

وی با بیان اینکه در دولت همواره تاکید شده که معطل نکردن وضعیت و شرایط کشور را داشته باشیم و مسئولان مسئولیت‌پذیر باشند، اظهار کرد:  اگر امور با روحیه مسئولیت پذیری همراه نباشد و تصمیمات متقن اتخاذ نشود کارها پیش نمی‌رود. اگر معلوم شود تصمیمی درست و متقن است، اما ملاحظاتی پیش آید که با عدالت نسازد و در عین حال جلوی اتخاذ تصمیم‌ها در زمان خود را بگیرد، نتیجه این می‌شود که الان در برخی موارد می‌بینیم. اگر در گذشته آن تصمیم‌گیری‌های به جا رخ می‌داد و در زمان خود به آن امور رسیدگی می‌شد امروز شاهد برخی از این مشکلات نبودیم.

رئیسی یادآور شد: وقتی دولت کار خود را آغاز کرد، برخی چه از دولت پیشین و چه از سایرین از در دلسوزی به ما می‌گفتند که می‌خواهی با شرایط کشورچه کنی؟ به ما واکسن نمی‌دهند و شرایط کرونا را هم می‌بینی. می‌گفتند با کسری بودجه می‌خواهی چه کنی؟

کسری بودجه ام‌المسائل کشور است

وی افزود: این موضوع کسری بودجه ام‌المسائل کشور است. ولی ما در حالی سال ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشتیم که کسری بودجه بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول حل شد. اما چطور حل شد؟ چون درآمد ایجاد شد.

رییس جمهوری تأکید کرد: در مسئله تورمی که قریب به ۶۰ درصد در شهریور ۱۴۰۰ بود با اولین اقدام دولت سیزدهم مواجه شد، که برای مقابله با آن کارهای تورم‌زا را کنار بگذارد. کار به جایی رسید که اقدامات دولت در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ به کاهشی شدن تورم انجامید و تورم را به حدود ۳۵ درصد کاهش داد.

رییس دولت سیزدهم ادامه داد: بعد از آن با تورم ۱۲ درصدی در خرداد ۱۴۰۱ مواجه شدیم که با اصلاح اقتصادی رخ داد و البته آن تغییری که داده شد تغییر بزرگی بود. چندنرخی بودن ارز را همه کارشناسان اقتصادی غیرقابل قبول می‌دانستند، اما از جنبه‌های اجرایی و مسائل اجتماعی نظرهایی داشتند که خدا را شاکرم در نهایت کار به شکلی پیش رفت که تورم به ۴۰.۵ درصد رسیده است.

هیچ نگرانی درباره‌ کالاهای اساسی وجود ندارد

وی ادامه داد: کالاهای اساسی امروز هیچ نگرانی درباره‌اش وجود ندارد، در حالی که در گذشته برخی از آنها در حالت قرمز قرار داشت، اما امروز نگرانی وجود ندارد. همچنین قطعی برق را داشتیم که باعث می‌شد مردم و کارگاه‌ها هزینه‌هایی از این جهت پرداخت کنند، اما امروز دیگر این اتفاق رخ نداد و حتی قطعی گازی که در برخی استان‌ها داشتیم را دیگر شاهد نبودیم و در کنارش کار حوزه انرژی و گاز را با همسایگان آغاز کردیم و سیاست همسایگی را پیگیری کردیم.

برای تنش آبی برنامه‌ریزی کرده‌ایم

رییسی یادآور شد: من اولین سفرم در دولت به خوزستان بود تا مشکلاتی که مردم آنجا در مساله آب داشتند را بررسی کنیم و آبرسانی به خوزستان امروز در حال اجرا است و برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت را داریم و در دولت تاکید داریم که در زمینه مصرف آب برنامه‌ریزی و مدیریت داشته باشیم. همچنین تنش‌های آبی در استان‌های مختلف شناسایی شده است و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

 دولت ۴۰ درصد از فروش نفت را به صندوق توسعه می‌ریزد

رییس جمهوری در ادامه با بیان اینکه مساله حقوق و دستمزد از موضوعات مهم دولت است، گفت: در زمانی که دولت را تحویل گرفتیم برای پرداخت حقوق کارمندان با مشکلاتی مواجه بودیم، اما تا امروز یک روز پرداخت حقوق و دستمزد عقب نیفتاده، آن‌هم بدون اینکه استقراض و چاپ پول داشته باشیم. چرا که درآمد ایجاد شد، فروش نفت صورت گرفت و فرارهای مالیاتی را پیگیری کردیم و نتیجه این شد که هم حقوق پرداخت شد و هم بدهی دولت گذشته را پرداخت کردیم. در کنار حقوق و دستمزد، سررسیدهای اوراقی که وجود دارد می‌رسد و باید پرداخت شود.

وی افزود: ۲۰۲ هزار میلیارد تومان مجموعه کار ما در حوزه عمرانی است و این امر با افزایش درآمد رخ داده است. این در حالی است که ما یک چیز را نداریم و آن این است که ما آن ۲۰ درصد درآمد از صندوق توسعه ملی را نداریم و ۴۰ درصد از فروش نفت را به صندوق توسعه می‌ریزیم تا در اختیار توسعه کشور باشد در حالی که درگذشته از این ۴۰ درصد، ۲۰ درصد در اختیار دولت قرار داشت.

رئیسی یادآور شد: ما افزایش حقوق و دستمزدها را هم داشتیم و مسئله رتبه‌بندی معلمان را داریم که بعد از ده سال در حال اجرا است. تا حدی که ممکن است دولت تلاش کرده است که پرداخت‌ها را افزایش دهد، هرچند می‌دانیم که این موارد برای حل مشکلات مردم کافی نیست، اما تمام تلاش دولت در این امر انجام شده است.

ساعتی بر من نمی گذرد که معیشت مردم برایم مهم نباشد

رییس جمهور در ادامه این نشست خبری که به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران اختصاص داشت، در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جام جم مبنی‌ بر اینکه در زمان انتخابات وعده‌هایی برای بهبود معیشت مردم دادید از جمله پرداخت‌های فزاینده دولت گذشته، حذف ارز رانتی و غیره، سوال این است که پایان پروژه آواربرداری دولت قبل چه وقت به اتمام می‌رسد؟ رویکرد شما باعث اعتماد و امید در مردم و ترمیم فاصله میان مردم و دولت شده است اما مهم‌ترین کاستی‌ها و کمبودهای دولت سیزدهم چیست؟ گفت: برای برداشتن فاصله بین مردم و دولت به مردم می‌گویم که از وضعیت آنها مطلع هستم، روزانه و ساعتی. ساعتی بر من نمی گذرد که معیشت مردم برایم مهم نباشد. نشده در کنار سفره‌ای بنشینم و به این فکر نباشم که مسوولیت من در قبال تامین سفره مردم است. آیا دست آنها به سفره می رسد یا نه؟ منتی بر کسی نیست، این جایگاه خدمتگزاری من است.
وی ادامه داد: از ابتدای دولت بحث بوده که چه کنیم تورم مهار و کاهشی شود و چه باید کرد نسبت به نظارت بر قیمت‌ها و کالاها و همواره این مورد تاکید دولت بوده است و اگر نبود مساله اصلاح اقتصادی،‌ تورم روندش کاهشی نمی‌شد. ما در این رابطه نسبت به یارانه ای که به مردم داده شد، یعنی همان ۳۰۰ و ۴۰۰ تومان اقدام کردیم. از این مبلغ چیزی برای رفع کسری بودجه دولت نمی‌ماند و این بخشی از رفع مشکلات مردم است و برای زدودن فقر مطلق بوده است. در برخی روستاها که می‌روم مردم می‌گویند درآمد ما همان یارانه است و درآمد دیگری ندارند. آنچه روند امور را از این به بعد رقم می زند، حتما کاهش تورم را به دنبال دارد و وضعیت معیشت حتما بهبود می‌یابد.
رییسی خاطرنشان کرد: ما پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری اقتصادی یعنی دو برابر گذشته در این مدت داشتیم و تنها در زمان برجام این سابقه بوده است و در مواقع دیگر سابقه نداشته است. به علاوه سرمایه‌گذاری داخلی هم داشتیم و شرکت های بزرگ و بانک‌ها را به سرمایه گذاری وارد کردیم. از این رو افزایش بهره‌وری، جبران حقوق و دستمرد، و یارانه‌ها در مجموع بهبود یافت و حتما شرایط را در آینده بهتر می‌کند.

در جامعه مدار قانون است

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه قول دادید گشت ارشاد برای مدیران راه‌اندازی می‌کنید، اما گشت ارشاد اجتماعی بیشتر در جامعه منعکس و دیده شده است، برای گشت ارشاد مدیران چه کردید؟ گفت: من وعده کردم و عمل کردم و زیر نظر بازرسی ریاست جمهوری این گشت ارشاد برای مدیران تشکیل شد و بعضی از تخلفات به محض گزارش شدن نتیجه اش در حد برکناری بوده است، حتی در سطح معاون وزیر. موردهایی در رابطه با فساد اعلام شده و خود دولت آنها را به قوه قضاییه معرفی و تحویل داده است. این دستور فقط برای یقه گرفتن نیست، برای این است که اگر دستگاهی توجه نکند، ارشاد و حضور بازرسان آنها را متوجه عمل‌شان کند. دولت مساله نبودن کجی و روابط ناسالم را پیگیری می‌کند.

وی درباره امنیت اجتماعی و گشت ارشاد در جامعه نیز تاکید کرد: زنان و دختران ما عفت و پاکی را از یک فرهنگ و تمدن بسیار قوی و قدیمی در ایران اسلامی دارند و این انتخاب امروز نیست. عفیفه بودن زن ایرانی برای امروز نیست. الان هم در جامعه مدار قانون است، هیچ کس حق کار سلیقه‌ای یا فراقانونی ندارد. ملاک قانون است و احترام به قانون برای همه ضروری است و معتقدم قانون محوری، همه مسایل را حل می کند.

حضور ایران در منطقه امنیت ساز است

رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شین‌ هوا چین مبنی بر اینکه پیشرفت عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای، چه کمکی  به توسعه روابط ایران با چین و دیگر کشورها می‌کند، تصریح کرد: حضور ما در شانگهای و همکاری ما با اعضای این سازمان، ما را به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا مرتبط می‌کند تا ما سهم خودمان را از تجارت در منطقه داشته باشیم. حضور ما در منطقه امنیت ساز است، اما همان‌قدر که در تامین امنیت منطقه سهم داریم در اقتصاد منطقه سهم نداریم. ایران همکاری‌های بسیاری با چین داشته است و مصمم هستیم به ارتقای آن و ارتباط با چین  و آن را متاثر از مسایل بین‌المللی و دیگر مسایل نمی‌کنیم، به ویژه در حوزه تجاری و اقتصادی این روابط باید توسعه یابد.

وی ادامه داد: ما در اجلاس گذشته که در دوشنبه برگزار شد، عضو شانگهای شدیم و طبیعی است که مقدماتی دارد و اسنادی است که در شانگهای به تصویب رسیده و باید مورد دقت و بررسی ما قرار گیرد و به تایید کشور ما برسد که آن هم بررسی شده است و در اجلاس جدید در ازبکستان آنجا اعلام می شود و مواردی که باید تایید شود، اقدام شده و عضویت ما رسمی‌تر از گذشته در آن اجلاس اعلام می‌شود.  از نظر ما اهمیت دارد در اکو و شانگهای و همکاری‌های بین‌المللی و تعامل با همسایگان باشیم. ما بنای تعادل ارتباط با همه کشورها داریم و در سیاست خارجی این تعادل و توازن به ویژه با کشورهای همسایه در دستور کار ماست.

رییس جمهوری در پاسخ به پرسش خبرگزاری صداوسیما مبنی براینکه دولت برای پنجره ملی هوشمند چه اقداماتی را انجام داده است، اظهار کرد: دولت الکترونیک باید تاکنون شکل می‌گرفت، اما ما درصدی عقب‌ماندگی داریم. امروز صحبت از دولت هوشمند است که هم ضرورت و هم الزام قانون است. همه دستگاه‌ها باید از این امر بهره‌مند شوند.

وی افزود: این کار یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. ۳۰ دستگاه تاکنون متصل شده‌اند و دستگاه‌های دیگر تا آخر شهریورماه موظفند که متصل شوند که این کار در زمان خود صورت خواهد گرفت. ما موظفیم که بایدهای قانونی در این زمینه رعایت شود و تا پایان مهلت قانونی این امر انجام می‌شود.

سلاح هسته‌ای جایی در دکترین دفاعی ما ندارد

رییسی در پاسخ به سوال خبرگزاری تسنیم مبنی بر اینکه واکنش دولت به تهدیدات رژیم صهیونیستی درباره فعالیت هسته‌ای ایران چیست، اظهار کرد: اقدامات هسته‌ای و داشتن فناوری هسته‌ای حق ملت ماست و بارها تاکید کردیم که سلاح هسته‌ای جایی در دکترین دفاعی ما ندارد. رهبری انقلاب اعلام کرده‌اند که سلاح هسته‌ای حرام است و این امر جایگاهی در دکترین دفاعی ما ندارد. این صنعت هسته‌ای‌ که در بسیاری از فناوری‌های لازم است و این دانش در کشور ما امروز برخلاف خواست رژیم صهیونیستی،  بومی شده است و ترورها و خرابکاری‌ها و اقدامات این رژیم و تهدیدات آنان هم راه به جایی نبرده است.

رییس دولت سیزدهم تصریح کرد: امروز رژیم صهیونیستی وضع خود را ببیند که با همه حرف‌هایی که می‌زند می‌تواند امنیت خود را تامین کند. رژیم صهیونیستی امروز حریف موشک‌های نقطه‌زن می‌شود؟ یا دیروز حریف سنگ‌های مردم فلسطین می‌شد؟ آیا امروز در برابر مقاومت مردم غزه می‌تواند بایستد؟ چه برسد به مقاومت دربرابر مردم بزرگ و سلحشوران ایرانی.

رژیم صهیونیستی می‌گویم که فاصله بین تصمیم و اقدام را ببیند

وی اضافه کرد: اگر رژیم صهیونیستی می‌توانست مقاومت کند چرا شهید سلیمانی را ناجوانمردانه ترور کردند که قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه بود. چرا از او ترسیدند؟ پس به رژیم صهیونیستی می‌گویم که فاصله بین تصمیم و اقدام را ببینند که اگر تصمیم به چنین کارهایی بگیرند شاید به آنان مهلت داده نشود که دست به اقدامی ببرند و خواهند دید که در این فاصله چیزی از رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند یا نه.

در وعده ساخت مسکن تجدیدنظر نمی‌کنیم و نخواهیم کرد

رییسی در پاسخ به پرسش روزنامه خراسان درباره امکان برای بازنگری دولت در برخی وعده‌های خود، اظهار کرد: رفع بیکاری ضرورت کشور و نیاز جدی کشور است، نه یک وعده تبلیغاتی تا دیگران ما را ببیند یا به ما توجه کنند. اگر این اتفاق رخ ندهد و یک میلیون شغل شکل نگیرد ما شاهد افزایش بیکاری هستیم.

رییس جمهوری یادآور شد: این نیاز کشور است که یک میلیون مسکن در سال ساخته شود. وضعیت امروز در مسکن به دلیل عقب‌ماندگی سال‌های پیش است که باید یک میلیون مسکن ایجاد می‌شد و نشد. ۲۰۰ هزار مسکن روستایی و ۸۰۰ هزار مسکن شهری جزو نیاز کشور است و مصوبه مجلس هم در زمینه قانون مسکن است.

وی تاکید کرد: مسکن زمین می‌خواهد که در حاشیه شهر زمین دولتی وجود دارد، دوم تسهیلات و سوم مصالح است که مشکلی در آن نداریم و تسهیلات هم در اختیار دولت است و کار آن آغاز شده و در دست ساخت در بخش‌های مختلف کشور است. البته معنایش این نیست که همه مسکن را هم خود دولت بسازد. بخش خصوصی را هم باید در این زمینه مشارکت داد، بنابراین ما در این وعده خود تجدیدنظر نمی‌کنیم و نخواهیم کرد. ما مصمم هستیم که آن را انجام دهیم و آن را قابل اجرا می‌دانیم. بانک زمین هم داریم.

رئیسی ادامه داد: اهمیت موضوع مسکن باعث شد که اولین وزراتخانه برای بازید همان مسکن و شهرسازی باشد. درباره اشتغال هم چه در شش ماهه دوم ۱۴۰۰ و چه در پنج ماه ۱۴۰۱ عددی که داریم ۹۷۰ هزار اشتغال است که البته آن را کافی نمی‌دانیم و زمینه را برای ایجاد اشتغال بیشتر می‌دانیم.

رییس جمهوری تأکید کرد: اگر موانع ایجاد اشتغال برطرف شود که در بسیاری موارد صرفاً نیازمند برطرف کردن همین موانع هستیم، نه ساخت کارخانه یا نظایر آن، آن وقت ایجاد اشتغال بیشتر هم می‌شود. پس ما در پیمان خود تجدیدنظر نخواهیم کرد و به مردم و  وعده‌ای که داده‌ایم وفادار خواهیم بود.

مذاکره برای رفع تحریم هاست

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه مبنی بر اینکه شما درباره فعالیت در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها و رفع تحریم‌ها وعده دادید، با این نرخ تورم بالا در ایران باور دارید خنثی سازی تحریم ها موثر بوده است و آیا به دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها باور دارید؟ اظهار کرد: خنثی سازی تحریم‌ها را دنبال می کنیم و قرارگاهی برای آن تشکیل دادیم با معاون اول رییس جمهور. هم‌چنین رفع تحریم‌ها را با وزارت خارجه و از طریق مذاکرات دنبال می کنیم. در خنثی سازی تحریم‌ها خیلی از تحریم‌هایی که ما را محدود می کرد، محقق نشد و محدودیتی را برای خود در این رابطه به رسمیت نمی شناسیم. سطح تعامل ما با کشورهای منطقه تا ۵ برابر افزایش یافته است و صادرات نفت ما امروز در وضعیتی است که احساس می‌کنیم باید آنچه در توان داریم را بگذاریم و چه صادرات نفتی و غیرنفتی را ادامه می‌دهیم.

رییسی گفت: نسبت به بلوکه کردن پول‌های ایران که اقدامی ظالمانه و غیرقانونی است برخی پول ها را آزاد کردیم و برخی با اقدمات غیرقانونی آمریکا در محدودیت است. برای برداشتن تحریم‌ها ما میز مذاکره را ترک نکردیم، مذاکره برای رفع تحریم هاست و آنهایی که به تعهد خود پشت پا زدند باید برگردند و تعهداتشان را عمل کنند. ما تاکیدمان در این مذاکرات رفع تحریم‌هاست.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: مذاکرات هم در همین چارچوب با محوریت رفع تحریم‌ها انجام می‌شود. ما بر راستی آزمایی اطمینان بخش و تضمین‌های اعتماد آفرین در مذاکرات تاکید کردیم. هم‌چنین تاکید داریم که مسایل پادمانی حتما حل و فصل شود و این یک رکن در مذاکرات است و بدون آن سخن از توافق معنا ندارد. توافق باید همراه باشد با حل و فصل مسایل پادمانی و نکاتی که ایران به عنوان راهبرد دنبال می‌کند. ما از تحقق منافع ملت ایران کوتاه نیامده و نخواهیم آمد.

از آتش بسی که صیانت از حقوق مردم را تضمین کنداستقبال می‌کنیم

خبرنگار المسیره یمن در ادامه این نشست خبری با تقدیم سلام و درود مردم یمن به رییس جمهور ایران از وی پرسید، به جز یمن تمام رژیم‌های منطقه با رژیم صهیونیستی ارتباط دارند در این شرایط نظر شما چیست؟ که رییسی اظهار کرد: به مردم یمن درود می فرستم و مقاومت آنها را می ستایم که با فقر و گرسنگی از وطن و ناموس خود دفاع می کنند. امروز که هفت سال است مردم یمن ایستادگی می‌کنند در برابر کسانی که می خواهند آنها را از حقوقشان بازدارند. باید بگویم که از هر گونه آتش بسی که بتواند صیانت از حقوق مردم را تضمین کند و محاصره یمن را بشکند، استقبال می‌کنیم و رسما گفتیم از این آتش بس حمایت می کنیم به شرطی که تصمیم‌گیری برای این کشور یمنی ـ یمنی باشد.

وی ادامه داد: رژیم صهونیستی تصور می کند با اعلام عادی شدن روابط می تواند برای خود امنیت ایجاد کند، اما معتقدیم اینگونه نیست، ضمن اینکه این کار خیانت است به مردم فلسطین از طرف رییسان این کشورها. قتل عام فلسطینی ها را چطور توجیه می کنند، کسانی که این روابط را عادی سازی می کنند و آن را تشویق به این جنایت‌ها می کنند، خودشان را در این جنایت شریک نکردند؟ ما فکر می کنیم و تاریخ نشان داده که ظلم پایدار نیست و به طور یقین مردم فلسطین و یمن به حق‌شان می رسند و حق از بین رفتنی نیست، مگر این همه سال قرار داد کمپ دیوید و شرم‌الشیخ و اسلو برقرار شد و طرح های سیاسی نوشتند توانستند ملت فلسطین را متوقف کنند. عصرها و نسل ها بگذرد حق مردم فلسطین و یمن ضایع شدنی نیست.

زیرساخت‌هایی که درگذشته باید در حوزه اینترنت ایجاد می شد،  ایجاد نشد

مشکل رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار آفتاب یزد که پرسید وعده انتخاباتی شما ارزان شدن اینترنت و افزایش سرعت آن بوده است چه شد؟ گفت: قبلا گفتم و الان هم دنبال می کنم و وزیر را مسوول کردم که دو گزارش در ماه ارایه کند، در شورای عالی فضای مجازی. از ابتدای دولت در یک سال گذشته فیبر نوری که سرعت را تا ده برابر بالا ببرد را شاهد بودیم که یک و نیم میلیون محیط خانه یا کسب و کار دسترسی پیدا کردند به آن و تا پایان سال ۵ میلیون امکان دسترسی شان ایجاد می‌شود و تا پایان دولت ان‌شاء الله ۲۰ میلیون خانواده یا محیط کسب و کار دسترسی‌شان فراهم می شود و سرعت را حداقل ده برابر می‌کند و امروز با توجه به اینکه کسب و کار و زندگی مردم در این فضا هست، حتما ایجاد این دسترسی به زیرساخت‌ها ضروری است.

وی ادامه داد: کارهایی باید در سنوات گذشته انجام می شد برای زیرساخت‌ها که انجام نشده است. اگر زیرساخت‌ها کامل شده بود، امروز مشکل نداشتیم، مشکلات امروز به دلیل این است که زیرساخت‌هایی که باید در حوزه اینترنت و ارتباطات ایجاد می شد،  ایجاد نشده است. حالا ما باید عقب‌ماندگی ها را جبران کنیم. با همکاری بخش خصوصی تلاش داریم که این کار را پیش ببریم و این پیگیری و تلاش روزانه است و ان‌شاءالله تا آخر دوره نواقص برطرف می شود. هم‌چنین دسترسی دهک‌های پایین به اینترنت هم انجام شد و وزیر هم اعلام کردند که نسبت به سه دهک اول دسترسی رایگان شد. ما بنا داریم صادق الوعده باشیم که ان‌شاءالله خواهیم بود.

خودم و دفترم دنبال اجرای مصوبات سفرهای استانی هستیم

رییسی در پاسخ به خبرنگار ایرنا که از وی پرسید در سفر به استان‌های مختلف در جریان مشکلات مردم قرار گرفتید، با توجه به گستره مشکلات اعتبارات برای هر استان متناسب است؟ و  دور دوم سفرها از کی شروع می شود و چگونه؟ اظهار کرد: مصوبات سفرهای استانی ناظر به مشکلات استان است و پروژه های نیمه تمام هم داریم از گذشته که مهم این است که انجام شود به نام هر کس که بخواهد تمام شود. اینکه به نام چه کسی تمام می شود، مهم نیست. گاهی داریم مواردی که ده تا  پانزده سال نیمه تمام است، پروژه آب همدان برای  هفده سال پیش است. ما قرارمان این است که مصوباتی که ناظر به موارد ضروری استان‌هاست و بیش از ۴۵۰۰ مصوبه در استان‌های مختلف مطر ح است، در اولویت باشند. با استاندار و معاون رییس جمهور مطرح شود و اعلام کردم که این کارها را خواهیم کرد تا هم مردم بشنوند و رسانه ها بدانند و مدیران کل استان پیگیر باشند تا کار انجام شود، پس مصمم هستیم که مصوبات به نتیجه برسد .

وی ادامه داد: اولین سفر که به خوزستان رفتم مساله آب مطرح بود و همین روزها به نتیجه می رسد و موارد دیگر هم دنبال می شود از جمله مساله آب همدان و کاری که در شهرکرد یک هفته ای انجام شد، نشانه توجه ما به پیگیری مصوبات است و با همین روحیه کار را انجام می دهیم. تخصیص اعتبار و اقدام برای مصوبات را داریم و نگرانی نداریم و خودم و دفترم دنبال آن هستیم که مصوبات با عقب ماندگی مواجه نشود. سفرهایی که تا اخر ۱۴۰۰ داشتم هم اعتبارات تخصیص داده شده است و از ۱۴۰۱ برخی انجام شده و برخی به مرور انجام می شود، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه سریع اقدام می کنند و این برنامه دولت است که مردم ملموس و محسوس این تاثیر را حس کنند.

هیچ فایده‌ای مترتب بر ملاقات روسای جمهور ایران و آمریکا نیست

رییس جمهوری در پاسخ به پرسش سی‌بی‌اس نیوز درباره اینکه آیا وی حاضر است در جریان سفر به نیویورک اگر از او خواسته شود یا آمریکا بخواهد با بایدن ملاقات کند یا به صورت غیررسمی حاضر است به بایدن سلام کند یا با او دست بدهد، تصریح کرد: من در نشست قبلی در پاسخ به سوال مشابه گفتم خیر. بازهم خیر را تکرار می‌کنم. هیچ فایده‌ای مترتب بر ملاقات ما و ایشان نیست، نه برای ملت ایران و نه برای ما و نه برای منافع ملت بزرگ ایران و برنامه‌ای هم برای این ملاقات  وجود ندارد و نخواهد داشت.

برنامه جامع برای همکاری ایران و روسیه وجود دارد

وی در پاسخ به پرسش اسپوتنیک درباره افزایش تعامل میان ایران و روسیه، اظهار کرد: ما همکاری‌مان با کشور روسیه یک همکاری راهبردی است و در حوزه‌های مختلف با روسیه همکاری داریم که روزبه‌روز توسعه یافته است. در نشست‌های ما در مسکو یا آقای پوتین در تهران بر ادامه همکاری و رفع موانع تاکید شده است.

رئیسی افزود: نسبت به کریدور شمال و جنوب کار با جدیت دنبال می‌شود تا به نتیجه برسد. سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی و نفت و گاز در حال انجام است که دارد دنبال می‌شود و برخی از موارد آن هم اجرایی شده است. این همکاری تداوم می‌یابد و برنامه جامع برای این همکاری وجود دارد که نسخه‌های ابتدایی آن ببین وزارت خارجه دو کشور تبادل شده تا به یک نتیجه مشخص برسد.

در توجه به علم ، فرهنگ ، اخلاق و مسایل معنوی جامعه وقت زیاد گذاشتیم

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد مبنی بر اینکه طی یک سال اخیر بهبود فعالیت‌های مدنی به عنوان اولویت مطرح نبوده و حوزه اقتصادی و دیپلماسی را محور قرار دادید، مذاکرات یک سال است که تداوم دارد و بسیاری معتقدند با گذشت زمان عوامل متعدد از جمله تحولات بین‌المللی اثراتی گذاشته است، بهتر نبود در اسفند ۹۹ به سرانجام می‌رسید؟ اظهار کرد: اگر نگاه کنید به عملکرد رییس‌جمهورهای قبلی و عدد و رقم را بگیرید، می‌بینید نشست‌های من با اصحاب فرهنگ و هنر چقدر بوده است. فکر می کنم اگر فقط نشست‌های من نه، وزیر را در یک سال گذشته ببینید خواهید دید که قابل قیاس نیست. وزیر فرهنگ بعدا عدد آن را اعلام کنند که تا چه اندازه این دیدارها و بازدیدها انجام شده است یا توجهی که به بخش مالی این قشر در یک سال گذشته شده است، نه اینکه قبلا توجه نشده است، اما میزانی که در این دولت به خاطر کرونا و خواسته‌ هنرمندان به آنها توجه شد قابل مقایسه نیست.

وی ادامه دادد: این مدت فرصتی که گذاشتم در رابطه با توجه به علم و فرهنگ و اخلاق و مسایل معنوی جامعه زیاد بوده است. توجه به مسایل اقتصادی، توجه ما را به فرهنگ کم نکرده است و در مصوباتی که تا کنون داشتیم توجه ویژه به مسایل فرهنگی شده است، البته اینکه شما توجه می‌دهید، خوب است، اما ما توضیحات را بگوییم که توجه این دولت به مسایل فرهنگی جدی بوده است. اگر توصیه می‌کنید بیشتر توجه شود از توجه شما تشکر می کنم.

افزایش حقوق کارگران امسال مسبوق به سابقه نبوده است

رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر این که در شرایط تورمی برای بار دوم در ترمیم حقوق کارکنان آن را افزایش دادید، اما حقوق کارگران با آنچه در این شرایط و قیمت‌ها شاهدیم فاصله دارد و سهم افزایش ۵۵ درصدی را به ده درصد رسانده‌اند یا با حق مسکن کارگران موافقت نشده است، گفت: لیست افزایش حقوق کارگران در سنوات گذشته را دارید، حتما این لیست را بگیرید و ببینید. این میزان افزایش که امسال اتفاق افتاد، مسبوق به سابقه نبوده است، قبل از ما هم دولت ها بودند، اما این میزان افزایش مسبوق به سابقه نبوده است، آن هم در شرایط اقتصادی که ما داریم.

وی اظهار کرد: نکته دیگر درباره بازنشستگان تامین اجتماعی این است که این حکم قانون است، ده درصد را قانون تعیین کرده است و آن را هم عمل کردیم. اما نسبت به بازنشستگان آنجا که امکان داشت دولت از اختیارات قانونی اش استفاده کرده تا این میزان حقوق افزایش یابد. در یک صحبتی در زمان انتخابات گفتم بازنشسته هزینه‌اش پایین نیامده که افزایش یافته است. این افزایش نسبت به مساله پرداخت در سال اول نه فقط نسبت به معلمان که ۳۵ هزار میلیارد برای رتبه بندی آنها انجام شد، بلکه در ارتباط با کارگران هم افزایش یافته است. تلاش ما این است که برای کارگران و بازنشستگان و معلمان و عموم کارکنان آنچه که باید متناسب سازی شود. نمی گویم صد در صد، اما بار زیادی از دوششان برداشته شود. اقدامات دیگری هم انجام دادیم مثلا شش میلیون بیمه سلامت امسال شده است یا در طرح “دارویار” افزایش قیمت به عهده بیمه ها قرار گرفت. از این رو تا می توانیم بگوییم سعی داریم بار هزینه مردم یعنی ۸۵ میلیون نفر به ویژه کسانی که کارگر و کشاورز و معلم هستند را کم کنیم.

وی درباره معرفی وزیر کار نیز تصریح کرد که ان‌شاءالله کسی معرفی می شود که دغدغه کار و تامین اجتماعی‌اش ویژه باشد.

کاری که باعث افزایش تورم می شود را انجام نمی دهیم

رییسی در پاسخ به خبرنگار روزنامه جمهوری مبنی بر اینکه موارد گرانی برای سال آینده چیست؟ گفت: برخی انعکاس‌ها در رسانه‌ها از صحبت‌ها من درست نبود. گفته شد که فلانی گفته برخی گرانی ها را برای سال آینده می گذاریم، من گفتم اقتضاء قانون بعضی از گران کردن هاست. مثلا گفتم درباره حقوق گمرکی  اگر بخواهیم ۴ درصد بگیریم در همه کالاها تاثیر می‌گذارد و ما گفتیم از این منبع درآمد می گذریم. ما هر کاری که بتواند تورم را کاهش دهد، را انجام می دهیم این هم یکی از کارهایی بود که پیشنهاد کردیم و لایحه دو فوریتی را به مجلس دادیم و هنوز هم به تصویب نرسیده است. از این دست مواردی که در قانون است، یعنی الزام قانونی داریم مثل اینکه ارز ۴۲۰۰ را ارز نیمایی کردیم که الزام قانونی داشت، این هم الزام قانونی دارد که به ۴ درصد تبدیل کنیم اما اگر مجلس با تبدیل ۴ درصد به ۱ درصد موافقت کند که ظاهرا هم با این موافق هستند. ما دنبال این هستیم که از ناحیه قانون و دولت، کاری که باعث افزایش تورم می شود را انجام ندهیم.

روابط بین ایران و عربستان در گرو اجام تعهداتی از جانب عربستان است

رییس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی تلویزیون قطر درباره نحوه ارتباط جمهوری اسلامی با برخی کشورهای همسایه و برنامه‌ریزی برای بهبود و اصلاح روابط با کشورهای مثل عربستان سعودی، تصریح کرد: ارتباط با همسایگان و سیاست همسایگی را دنبال می‌کنیم. در سال اول دولت این سیاست تثبیت شد و در سال دوم این روابط دوجانبه به روابط چندجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد انجامید و ما آن را دنبال خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: نکته‌ای که باید بدانیم این است که گفت‌وگوهای ما درون‌منطقه‌ای و بدون دخالت بیگانگان و درباره مسائل منطقه دنبال می‌شود. ما حضور بیگانگان در منطقه را امنیت‌ساز نمی‌دانیم ، بلکه مشکل‌ساز می‌دانیم. وجود آمریکا در منطقه ما هیچ امنیتی به همراه ندارد، بلکه مشکل ایجاد می‌کند و امنیت را به خطر می‌اندازد.

رییس دولت سیزدهم یادآور شد: ما همواره به همسایگان تاکید کردیم که امنیت خود را با حضور بیگانگان و آمریکا دنبال نکنید. امنیت منطقه باید به دست منطقه باشد و خود منطقه باید آن امنیت را تامین کند.

رئیسی همچنین درباره روابط ایران و عربستان اظهار کرد: در مورد عربستان ما با میزبانی کشور عراق پنج دوره مذاکره داشتیم. تعهداتی طرف عربستانی دارد که انجام آن، راه را برای اقدامات بعدی بازخواهد کرد. حتماً روابط دیپلماتیک و بین دو کشور در گروی این تعهداتی است که باید انجام شود.

بر اطلاع‌رسانی به موقع درباره مذاکرات تاکید کرده‌ام

وی در پاسخ به پرسش روزنامه اطلاعات مبنی بر اینکه چرا دولت برای اطلاع‌رسانی از مذاکرات به حداقل موارد بسنده می‌کند، گفت: مذاکرات اگر با اطلاع‌رسانی به موقع همراه باشد خیلی خوب است، اما اگر به موقع نباشد ممکن است که در روند مذاکرات اختلال ایجاد کند.

رییس دولت سیزدهم ادامه داد: تاکید ما بر مذاکره‌کنندگان این است که در هر مقطعی که کار به نقطه اطلاع‌رسانی رسید با هماهنگی با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، سخنگوی وزارت خارجه و  معاون سیاسی وزیر خارجه در زمان مناسب اطلاع رسانی می‌کنند. ما با حبس اطلاع‌رسانی هرگز موافق نیستیم و بر اطلاع‌رسانی به موقع درباره مذاکرات عقیده دارم و بر آن تاکید کرده‌ام.

هزینه برای ارتقای علم را سرمایه‌گذاری می‌دانیم

رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسش خبرگزاری پانا مبنی بر اینکه به آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین چه نگاهی دارد، اظهار کرد: اساس نظام ما مسائل فرهنگی است و کار معلمان در آموزش و پرورش انبیایی است. ما هرگونه هزینه برای ارتقای علم را نه هزینه که سرمایه‌گذاری می‌دانیم.

وی افزود: اهمیتی که به مقام معلم می‌دهیم شأن و منزلت معلم باید حفظ شود و یک بخش از رتبه‌بندی معلمان مسئله مالی است بخشی اساسی آن بالارفتن کیفیت تعلیم و تربیت و افزایش شأن معلمان است تا مقدمه‌ای برای جریان تحول تعلیم و تربیت باشد.

نخستین نشست خبری رئیس دولت سیزدهم روز ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در مجتمع شهید بهشتی قوه قضائیه برگزار شد. در این نشست رئیس‌جمهوری منتخب به ۱۶ پرسش نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی پاسخ داد.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=10868

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.