• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
22
وزارت امنیتی در دام هکرها!

ماجرای هک اسناد محرمانه وزارت امور خارجه چیست؟

  • کد خبر : 15363
  • 18 اردیبهشت 1402 - 13:45
ماجرای هک اسناد محرمانه وزارت امور خارجه چیست؟
وبسایت وزارت امور خارجه ایران توسط یک گروه هکری از دسترس خارج شده است. این گروه هکری مدعی شده به تعداد زیادی از اسناد محرمانه این وزارت خانه دست پیدا کرده است.

انطباق: در ساعات اولیه صبح روز يکشنبه ۱۷ ارديبهشت تصویر رهبران سازمان مجاهدین خلق در صفحه نخست وبسایت رسمی وزارت خارجه ایران (MFA.IR) قرار گرفت. یک گروه هکری که نام خود را «قیام تا سرنگونی» گذاشته در پی انتشار اسناد محرمانه این وزارتخانه، ایمیل‌هایی را با تصویر رهبران مجاهدین به چندین رسانه و پرسنل وزارت خارجه ارسال کرده است. این گروه هکری وابسته به سازمان مجاهدین پیش از این ادعا کرده بود که وب‌سایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را هک کرده و به ۲۰۰ هزار فایل دست یافته است.

این گروه مدعی شده سرور‌ها و بانک‌های اطلاعاتی وزارت خارجه در تهران را منهدم کرده و به ده‌ها هزار سند این وزارتخانه دست پیدات کرده که شامل سامانه اخبار، گزارش‌ها، سامانه‌های مرتبط به ویزا، سامانه قرارها، مراجعات، سامانه پرسنلی، سامانه حقوق و سامانه سجلات است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه درباره این حمله هکری گفته «سایت اطلاع رسانی وزارت امور خارجه مورد حمله هکری قرار گرفته که بلافاصله اقدامات لازم انجام شده و هم اکنون در دسترس عموم است.» کنعانی گفته «اطلاعات منتشر شده به نام وزارت امور خارجه در فضای مجازی جعلی و غیر قابل استناد بوده و ارتباطی با اتفاق امروز نداشته و بزرگ‌نمایی رسانه‌ای است.»

آیا اسناد گروه هکر وزارت امور خارجه صحت دارد؟

رویداد۲۴ صحت برخی از اطلاعات را مورد بررسی قرار داده است. سه بخشی که توسط رویداد۲۴ راستی‌آزمایی شده مرتبط با فهرست پرسنل وزارت خارجه، شماره برخی مقامات و کد‌های مکاتباتی درون‌سازمانی است. در مورد فهرست پرسنل نمایندگی‌های وزارت خارجه در سراسر جهان، به جز برخی کدهای ملی (عمدتا به صورت پیشفرض یک کد ملی واحد برای تعداد زیادی از پرسنل در نظر گرفته شده)، اطلاعات دیگر از جمله کد پرسنلی و اسامی افراد درست بوده است.

در مورد کد‌های مکاتباتی منتشر شده هم اطلاعات افشا شده صحیح است. این کد‌ها در واقع کد‌های درون‌سازمانی وزارت امور خارجه است که پرسنل از طریق شماره‌گیری آن‌ها به بخش‌های مختلف وزارت‌خانه و سفارت‌خانه‌ها متصل می‌شوند. رویداد۲۴ همچنین به صورت تصادفی شماره تلفن‌های افشا شده از مقامات را مورد بررسی قرار داده و از صحت آن‌ها اطمینان کسب کرده است.

این گروه هکری لیست خودرو‌های در اختیار مدیران کل در وزارت خارجه و سایر نهاد‌ها را هم منتشر کرده است. از میان اشخاص حقیقی این فهرست ادعا شده آقایان ناطق نوری و کمال خرازی دو خودروی پژو پارس به همراه راننده در اختیار داشته‌اند. همچنین سعید سیدین فرمانده مرکز بسیج وزارت امور خارجه و بیات معاون او هم دو خودروی پژو با راننده در اختیار دارند. در میان خودرو‌های لوکسی که در اختیار مدیران قرار گرفته به جز دو خودروی بنز که به وزارت خارجه و وزارت کشور داده شده، یک خودروی بنز ۲۲۰ به همراه یک خودروی پژو ۴۰۵ هم در اختیار فردی به نام ابراهیمی از بیت رهبری قرار گرفته است. محمدجواد ظریف وزیر خارجه سابق هم در سال‌های ۹۵ و ۱۴۰۰ دو خودروی لندکروز، یک ماکسیما و یک پژوپارس به همراه راننده در اختیار است.

در میان اسناد، اطلاعاتی مربوط به سفر علی شمخانی به تاجیکستان برای شرکت در چهارمین نشست گفتگو‌های امنیت منطقه‌ای دبیران شورای امنیت در خصوص افغانستان در خرداد ماه ۱۴۰۱ هم منتشر شده است. عکس صفحه اول پاسپورت علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، احمد امیری‌نیا معاون امور سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، محمد محمدی الموتی دبیر کمیته سیاست خارجی شورای‌عالی و سه همراه دیگر او در سفر هم منتشر شده است. بخشی از اسناد مرتبط با این سفر، نامه‌نگاری‌های وزارت خارجه ایران با تاجیکستان در خصوص پذیرش محافظ شمخانی با «کلت کمری ساخت بلژیک» است./رویداد۲۴

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=15363

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.