• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
به همت مدیریت شهری لنگرود؛

لنگرود اولین شهر پایلوت گیلان در احیای بافت تاریخی

  • کد خبر : 1587
  • 12 دی 1399 - 20:47
لنگرود اولین شهر پایلوت گیلان در احیای بافت تاریخی
با توجه به اهمیت بافت تاریخیو خط باریک میان این بافت و بافت فرسوده لزوم توجه بیش از پیش برای شناسایی تک‌تک ارزش های موجود در بافت تاریخی ضروری است .

به گزارش انطباق،  با توجه به اهمیت بافت تاریخیو خط باریک میان این بافت و بافت فرسوده لزوم توجه بیش از پیش برای شناسایی تک‌تک ارزش های موجود در بافت تاریخی ضروری است .

در شهر لنگرود با توجه به اینکه از جمله شهرهای با بافت تاریخی و قدمت بالا و دارای هویت تاریخی ،فرهنگی می باشد، ضرورت دارد با برنامه‌ریزی و مطالعات جامع و هدفمند بافت تاریخی را شناسایی و با احیا و زنده سازی آن سبب گسترش گردشگری شویم تا به فعالیت های بزرگ اقتصادی با محوریت بافت‌های تاریخی منتهی گردد.

در سال‌های اخیر در کنار توسعه‌ی عمران شهری ، شاهد توجه ویژه مجموعه مدیریت شهری لنگرود به بافت تاریخی شهر لنگرود همچون پل خشتی و محوطه پیرامون آن و رودخانه بزرگ شهر بوده ایم.

پیرو بازدید مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان از بافت سنتی و تاریخی شهر لنگرود، نشست هم اندیشی میان شهرداری لنگرود و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری استان در دفتر شهردار لنگرودجهت هماهنگی بمنظور احیا و زنده سازی بافت تاریخی شهر لنگرود که در ادامه برنامه‌های اولویت دار شهرداری و شورای اسلامی این شهر در دوره پنجم شورا جهت توسعه گردشگری شهری با توجه به پتانسیلهای موجود شهر میباشد، برگزار شد.

در این نشست که مهندس سید مهدی رجایی، شهردار لنگرود، معاونین و نمایندگان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان و جمعی از دیگر مسوولین مرتبط با موضوع مورد بحث حضور داشتند به تبیین حفظ بافت تاریخی شهر لنگرود توسعه گردشگری شهری با توجه به حفظ این بافت تاریخی بحث و تبادل نظر پرداخته شد.

شهردار لنگرود:بافتهای تاریخی بعنوان هویت ملی هر شهر باید حفظ و احیا شوند

مهندس رجایی در حاشیه این جلسه، خروجی جلسه مذکور را خوب ارزیابی کرد و گفت: در این جلسه پیرامون موضوعات مختلف بافت تاریخی لنگرود به بحث و تبادل نظر پرداختیم و به نتایج مطلوبی نیز دست یافتیم.

شهردار لنگرود در این گفت و گو خاطر نشان کرد: بافت تاریخی هر شهر ، ارزش‌های فرهنگی ،هویت و شناسنامه ملی هر شهر به شمار می رود.

شهردار لنگرود با بیان اینکه بافت های تاریخی در قلب شهرها جای دارند و دارای ارزش های کالبدی، عملکردی، اقتصادی و فرهنگی هستند، گفت: هویت محلی در چنین بستری شکل می‌گیرد و آنچه مشخص است بافت تاریخی باید حفظ و احیا شود و هیچ وقت بافت تاریخی، فرسوده نیست و نباید نادیده گرفته شود و تخریب گردد چرا که بین بافت تاریخی و بافت فرسوده تمایز بسیار است.

رجایی در ادامه یکی از مشکلات خطرآفرین در بافت تاریخی لنگرود را وجود تعدادی از دیواره‌های املاک مستقر در این بافت عنوان کرد که سبب اعتراضات شهروندان ساکن کوچه های جنب این بناها و حتی منجر به دستور دادستان قضایی هم شده است.

وی افزود: در این جلسه به این مسئله نیز پرداختیم و تصمیم گیری شد تا با نظارت دقیق میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان این مشکلات رفع شود و انشاالله شاهد چنین خطراتی برای شهروندان نباشیم.

شهردار لنگرود در ادامه سخنان خود به همسان سازی تابلوهای مغازه ها در منطقه بافت تاریخی شهر لنگرود خبر داد و یادآور شد: بر اساس توافقات به عمل آمده با میراث فرهنگی و گردشگری مقرر شد تابلوهای مغازه ها در مناطق بافت تاریخی همسان سازی شود به خاطر نشان کرده طرح تابلوهای همسان تا یک ماه آینده توسط میراث فرهنگی گردشگری تهیه و در اختیار ما قرار میگیرد.

رجایی با بیان اینکه همسان سازی تابلوها در بافت تاریخی شهر با توجه به فضا سازی و محوطه سازی پیرامون پل خشتی جلوه خاصی به سیما منظر شهر خواهد داد.

شهردار لنگرود بیان داشت: اقدامات ارزنده ای که میراث فرهنگی ،گردشگری در این خصوص انجام می‌دهد ،اقدامات بسیار خوبی است و شهرداری لنگرود از آن استقبال می‌کند.

مهندس رجایی از شهروندان خواست تا در راستای اجرای طرح همسان سازی تابلوی مغازه ها که در نهایت داشتن شهری با منظر و سیمایی زیبا را نوید می‌دهد ،با شهرداری همکاری نمایند.

مهندس رجایی در پایان این گفت‌وگو از مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان و معاونت این اداره کل به خاطر توجه به بافت تاریخی شهر لنگرود قدردانی نمود.

ولی جهانی، معاون مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گیلان نیز در ادامه این گفتگو با بیان اینکه در استان گیلان تعداد ۷ شهرستان دارای بافت تاریخی هستند, گفت: شهرستان لنگرود یکی از شهرستان‌ها در استان گیلان است که با توجه به سابقه تاریخی هزار ساله نیازمند حفظ و احیا بافت تاریخی و میراث فرهنگی می‌باشد.

جهانی خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی و گردشگری در نظر دارد پیرامون احیای بافت تاریخی شهر لنگرود همچون احیا و زنده سازی بناهای تاریخی و طرح تفصیلی و غیره نشستی جداگانه با جناب آقای مهندس رجایی، شهردار محترم لنگرود جهت حل مسائل داشته باشد.

معاون مدیر کل میراث فرهنگی استان گیلان سپس به تغییر کاربری بناهای میراثی و تاریخی اشاره کرد و افزود: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آمادگی دارد ،جهت تغییر کاربری بناهای تاریخی، تسهیلاتی در اختیار علاقمندان قرار دهد.

و ی یادآور شد: افرادی که در داخل بافت تاریخی, خانه یا بنا یا مغازه تاریخی و قدیمی دارند, می‌توانند با تغییر کاربری, این بناها را با حفظ بنا به اقامتگاه، هتل و رستوران تبدیل نمایند .

جهانی همچنین از اعطای تسهیلات کم بهره به صورت مشارکت با میراث فرهنگی یا به صورت جداگانه به افراد بصورت خصوصی جهت احیای این بناها خبر داد و گفت: وزارتخانه به منظور حفظ بناهای تاریخی که به عنوان شناسنامه ملی و هویت ما به شمار می‌روند و بر اساس مصوباتی در صدد حفظ بناهای تاریخی با همان شکل اصلی خود در داخل بافت تاریخی میباشد.

معاون مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گیلان خاطرنشان کرد: مالکین بناهای تاریخی داخل بافت تاریخی می توانند با مراجعه به میراث های فرهنگی و گردشگری جهت دریافت تسهیلات به منظور اشتغال زایی در این بناها با حفظ بافت سنتی و تاریخی بنا چه به صورت خود اشتغالی و چه به صورت مشارکت با میراث فرهنگی گردشگری در بخش سرمایه گذاری ورود نمایند.

وی با بیان اینکه حفظ و صیانت از آثار تاریخی به عنوان میراث گذشتگان وظیفه تک تک مردم و مسئولین است به بحث همسان‌سازی تابلوهای داخل بافت تاریخی در شهر لنگرود، برای اولین بار به عنوان شهر پایلوت در استان گیلان اشاره نمود و از حس همکاری و استقبال شهرداری لنگرود در این زمینه تقدیر و تشکر کرد.

جهانی در خصوص همسان‌سازی تابلوهای مغازه های داخل بافت تاریخی شهر لنگرود به خبرنگار ما گفت: شهر لنگرود به عنوان اولین شهر پایلوت در خصوص همسان‌سازی تابلوهای بناهای داخل بافت تاریخی میباشد که ان‌شاءالله در آینده نزدیک این طرح فراگیر خواهد شد.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=1587

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.