• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
رییس شورای شهر لاهیجان :

لاهیجان آماده ثبت پایتخت چای ایران و شهر خلاق یونسکو است

  • کد خبر : 4941
  • 22 مهر 1400 - 13:31
لاهیجان آماده ثبت پایتخت چای ایران و شهر خلاق یونسکو است
رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان از آمادگی مدیریت شهری برای ثبت پایتخت چای ایران و شهر خلاق یونسکو خبر داد.

به گزارش انطباق به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری لاهیجان بهمن کنعانی در جلسه مشترک مدیریت شهری با دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران و اعضای کمیته کسب و کار این کمیسیون در سالن جلسات شورای اسلامی شهر افزود : لاهیجان شهر نمونه گردشگری طبیعی و تاریخی ایران، شهرچای کلوچه و ابریشم و اولین شهری است که در ایران، دانه‌های چای در آن کشت شد و پس از یک قرن سابقه چای، به گمان ما لاهیجان پایتخت چای ایران است.

وی با بیان اینکه گیلان و لاهیجان به عنوان استان و شهر استراتژیک و کشاورزی با دو محصول چای و برنج هستند و ابریشم هم به عنوان صنعت فراموش شده منطقه است اضافه کرد : بدون شک لاهیجان از منظر طبیعت خدادادی،طبیعی و تاریخی بسیار کم نظیر بوده و شورا و شهرداری آماده همکاری با کمیسیون ملی یونسکو هستند تا در جهت توسعه پایدار و اجرای برنامه های فرهنگی، هنری با حفظ هویت ایران اسلامی از ظرفیت‌های این کمیسیون استفاده کنند.

وی گفت : مدیریت شهری لاهیجان همچنین آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری و همکاری با کمیته کسب و کار کمیسیون ملی یونسکو اعلام می‌نماید.
رضا زنده دل شهردار لاهیجان در این جلسه گفت : امیدوارم این نشست فرصتی برای همکاری بیشتر مدیریت شهری و کمیسیون ملی یونسکو باشد و ما با توجه به اینکه شهر لاهیجان به عنوان عروس شهرهای گیلان و ایران معروف است ، در نظر داریم بسترهای لازم را در جهت سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری فراهم کنیم تا با ایجاد رونق گردشگری به رونق اقتصادی در این شهر برسیم .

وی اظهار کرد : با توجه به پیگیری ها و بسترهایی که قبلاً برای انتخاب لاهیجان به عنوان پایتخت چای ایران انجام شده آمادگی داریم این روند را ادامه داده تا این افتخار بزرگ به ثبت برسد.

شهردار لاهیجان اضافه کرد : در این دوره با همراهی اعضای شورای شهر در نظر داریم تلاش کنیم در حوزه سرمایه‌گذاری اقدامات موثری انجام شود.

زنده ‌دل گفت : در بخش مدیریت شهری معتقدم هر اتفاقی که قرار است برای لاهیجان بیفتد تنها از طریق منابع دولتی امکان‌پذیر نیست و برای اینکه لاهیجان را به جایگاه واقعی آن برسانیم نیازمند این هستیم که با دریافت ایده ها، بسترهای لازم را برای سرمایه‌گذاری فراهم کنیم.

حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران در این نشست گفت : اعضای کمیته کسب و کار کمیسیون ملی یونسکو شخصیت‌های بسیار ارزشمندی هستند و این برای اولین بار است که ما با همراهی این جمع در شهری حاضر می‌شویم.

وی خطاب به مدیریت شهری لاهیجان گفت : شما می توانید شهری زیبا و شورانگیز و دلپذیر به نام لاهیجان را بلند آوازه کنید و این یک توفیق الهی برای شما است.

  وی اضافه کرد : ما در کمیسیون ملی یونسکو ایران که یک نهاد ۷۰ ساله و سازمان کهنه و قدیمی است از منافع و نام پرآوازه ایران در جهان دفاع می‌کنیم.

وی گفت : یونسکو فرصتی را برای شهرهای مختلف ایجاد کرده و محور اصلی این برنامه‌ها شهرها، شهرداران و شوراها هستند.

وی افزود : چای یکی از مزیت های شهر لاهیجان است و ما چای را دوگونه می بینیم که یکی خود چای ،صنعت و تجارت چای  و دیگری آیین و فرهنگ چای می باشد.

مدیر کل کمیسیون ملی یونسکو اضافه کرد : هر یک از کشورهای تولید کننده چای یک آیین و جشنواره دارند و ما در یونسکو این آیین ها را ثبت جهانی می‌کنیم.

ایوبی گفت : ما در خصوص آیین چای هم این آمادگی را داریم که در خصوص احیا و ثبت آن  تلاش کرده و انتظار داریم که لاهیجان محور برگزاری آیین و صنعت چای باشد و به عنوان پایتخت چای مطرح شود.

فرشید فلاح مجد سخنگوی شورای اسلامی شهر لاهیجان در این جلسه با قدردانی از حضور دبیرکل یونسکو ایران و سرمایه‌گذاران گفت: من و همکارانم در مجموعه شورای شهر و شهرداری به عنوان تیم مدیریت شهری امیدواریم بتوانیم از این نشست و ارتباط برای لاهیجان و کمک در زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی و رشد جهانی استفاده کنیم.

وی افزود: من اعتقاد دارم که لاهیجان شهری است که جایگاه آن در بین مردم به عنوان یک شهر زیبا و با فرهنگ و تاریخی تعریف شده و امیدوارم لاهیجان در سطح جهانی هم به این جایگاه برسد.

 وی اضافه کرد: شهر ما شهر آقامحمدخان قاجار ملقب به کاشف السلطنه ملقب به چایکار است و مقبره ایشان یعنی نماد چای یعنی پایتخت چای کشور و این افتخاری برای ما است که در شهری با این قدمت و تمدن هستیم.

وی با بیان این که مدیریت شهری لاهیجان آمادگی همکاری با یونسکو را دارد گفت: حق لاهیجان است که با توجه به ویژگی هایی که دارد در دنیا مطرح شود.

ابراهیم خوشحال منشی شورای اسلامی شهر لاهیجان در این نشست با اشاره به پتانسیل ها و قدمت تاریخی، علمی و مذهبی شهر لاهیجان گفت : گیلان و مازندران در حوزه گردشگری فقط به سوی استفاده از تعطیلات سوق داده شده‌اند و از ظرفیت گردشگری این استان ها استفاده نشده است.

وی افزود: نگاه دولت به شهرها در زمینه گردشگری بسیار ضعیف است.

وی اضافه کرد : ما در حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاری باید دست یکدیگر را بگیریم و نگاهمان در این حوزه، فرا شهرستانی و فرا استانی باشد.

خوشحال گفت : ما آمادگی داریم با اعلام بسته های سرمایه گذاری در حوزه های مختلف با سرمایه‌گذاران همکاری کنیم.

در ادامه این نشست چند نفر از سرمایه گذاران حوزه های مختلف نظرات خود را در مورد اهمیت سرمایه گذاری و همکاری با مدیریت شهری اعلام کردند

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=4941

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.