• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4
ابراهيم قاسمپور: نسل فعلی محبوب نيست به دلايلی كه ما نمی‌توانيم باز كنيم!

قهرمانی ايران بالاي هزار ميليارد هزينه روی دست مردم می‌گذاشت!

  • کد خبر : 21162
  • 24 بهمن 1402 - 12:05
قهرمانی ايران بالاي هزار ميليارد هزينه روی دست مردم می‌گذاشت!
از چند منبع غيررسمي در همين رابطه شنيده است كه اگر ايران راهي فينال مي‌شد يك كاروان چند هزار نفره جديد به قبلي‌ها ملحق مي‌شدند براي «جشن قهرماني خياباني در دوحه» با حداقل دو شب اقامت و پول بليت و بازي.

به گزارش انطباق ،روزنامه «اعتماد» فاش کرد قهرماني احتمالي ايران در جام ملت‌هاي آسيا مي‌توانست هزينه سنگيني را روي دوش بيت‌المال بگذارد.
به گزارش این روزنامه، در زمان تقريبا يك ماهه حضور ايران در جام ملت‌ها چندين كاروان تماشاگر اعزامي از نهادها و ارگان‌هاي مختلف به قطر رفتند. برخي رسانه‌ها نوشتند هزينه اين اعزام نزديك به ۱۰۰ ميليارد شده است.  خبرنگار «اعتماد» از چند منبع غيررسمي در همين رابطه شنيده است كه اگر ايران راهي فينال مي‌شد يك كاروان چند هزار نفره جديد به قبلي‌ها ملحق مي‌شدند براي «جشن قهرماني خياباني در دوحه» با حداقل دو شب اقامت و پول بليت و بازي.  مشخص نيست دقيقا چند نفر ولي احتمالا در كمترين حالت ۵ هزار نفر طبق برنامه از لحظه سوت پايان بازي ايران و قطر مي‌رفتند سمت دوحه. طبق برآوردها هزينه اقامت به اضافه پول بليت رفت و برگشت اينها شايد رقمي بالغ بر ۶۰۰ – ۵۰۰ ميليارد مي‌شد. بدون در نظر گرفتن بليت بازي و اعزام برخي مسوولان كه داستانش متفاوت است.  از طرف ديگر گفته شده در صورت قهرماني طبق برنامه‌ريزي تعداد زيادي بيلبورد در سطح شهرها براي قهرماني تيم ملي به مدت چندين روز رزرو مي‌شد. اجاره اين بيلبوردها فقط در تهران به بالاي ۱۰۰ ميليارد مي‌رسد. بقيه شهرها را هم مي‌شود حساب كرد. در كنار برنامه‌ريزي شده بود كه شهرداري‌ها جشن‌هاي خياباني راه بيندازند. البته با بودجه‌اي كه معلوم نيست از كجا قرار بود تامين شود.

در تهران هم بنا بر اين بود كه اتوبوس روباز بياورند براي يك كارناوال بزرگ خياباني. همه اينها هزينه‌اي بيش از هزار ميليارد تومان از خود به جا مي‌گذاشت.  البته همه كشورهاي جهان در صورتي كه تيم فوتبال‌شان قهرمان شود دست به چنين اقداماتي مي‌زنند اما بايد در نظر داشت كه بودجه چنين جشن‌هايي مشخص است و دولت از طريق بودجه‌هاي عمومي يا بهتر بگوييم دست كردن در جيب ملت چنين كاري انجام نمي‌دهد. البته كه تيم ايران قهرمان نشد و همه اين برنامه‌ها هم ملغي شد. با اين وجود شايد برخي از مردمي كه از لحاظ مالي تحت فشار شديد قرار دارند با خود بگويند شانس آورديم كه قهرمان نشديم!

بررسي دلايل حذف تيم ملي با ابراهيم قاسمپور:
در فوتبال شانس دخيل است وگرنه گل‌هاي بيشتري از قطر مي‌خورديم

نسل فعلي محبوب نيست به دلايلي كه ما نمي‌توانيم باز كنيم و شما هم نمي‌توانيد بنويسيد!

 تيم ملي فوتبال كشورمان در نيمه نهايي مسابقات جام ملت‌هاي آسيا به قطر باخت تا حسرت حضور در فينال و قهرماني در اين بازي‌ها از نيم قرن هم عبور كند. شاگردان امير قلعه‌نویي پس از پيروزي در برابر ژاپن شانس زيادي داشتند تا با غلبه بر ميزبان در يك بازي آسان‌تر در فينال به مصاف اردن بروند و در نهايت به قهرماني برسند چرا كه در تاريخ بارها و بارها در تقابل با قطر و اردن برنده از ميدان خارج شده‌ايم‌ اما متاسفانه اين اتفاق رخ نداد تا روياهاي فوتبال دوستان بر باد برود! با ابراهيم‌ قاسمپور يكي از مربيان و كارشناسان قديمي فوتبال در خصوص علت شكست در مقابل قطر و عدم صعود به فينال بازي‌ها تماس گرفتيم و آنچه را كه او گفت ما هم به رشته تحرير در آورديم و در زير مي‌خوانيد.
عملكرد تيم ملي در مقابل قطر چطور بود؟
وقتي تيمي در يك بازي مي‌بازد يعني خوب بازي نكرده است. البته فوتبال بدي بازي نكردند و موقعيت‌هاي زيادي هم داشتند اما قطر هم موقعيت داشت و هم بهتر از موقعيت‌هايش استفاده كرد. در هر صورت وقتي نتيجه حاصل نشود ايرادات و مشكلات رو مي‌شود وقتي نتايج خوب باشد هيچ به مشكلات فكر نمي‌كند و مشكلات پشت موفقيت‌ها پنهان مي‌شود؛ فوتبال ما هم همين طور. در مجموع در اين تورنمنت خيلي شاداب و خوب نبوديم.
تيم ملي در نيمه بازي مقابل ژاپن خوب كار كرد و به نظر مي‌رسيد در بازي با قطر هم بيشتر با همان تاكتيك ارسال توپ‌هاي بلند به دروازه حريف نزديك شويم. چرا اين تاكتيك مقابل قطر جواب نداد؟
مشكل ما اين بود كه تيم ثبات نداشت و از ابتداي بازي‌ها فراز و نشيب ما زياد بود. مثلا جلوي هنگ‌كنگ بد بازي كرديم و بعد جلوي امارات يك نيمه خوب بازي كرديم يا مقابل ژاپن هم يك نيمه خيلي خوب بازي كرديم. البته هر بازي شرايط خاص خودش را دارد و تفكرات خاص خودش را مي‌طلبد. در بازي با ژاپن با وجود غيبت طارمي از توپ‌هاي بلند استفاده مي‌كرديم و در برگشت خط هافبك‌ ما توپ‌ها را جمع مي‌كرد و توانستيم خط هافبك ژاپن را از كار بيندازيم و آن بازي موفق بوديم. اما اشتباه ما اين بود در مقابل قطر هم با همان سبك بازي كرديم و قطري‌ها هم بازي ما با ژاپن را آناليز كرده بودند و با وجود حضور طارمي، قطري‌ها با مدافعان قدبلند و سرزن اجازه ندادند از توپ‌هاي بلند استفاده كنيم و برعكس بازي با ژاپن توپ‌هاي برگشتي هم به خط هافبك قطر مي‌رسيد. در همان برگشت‌ها هم دو، سه تا ضدحمله خطرناك به ما زدند كه مي‌توانستند به گل‌هاي بيشتر هم برسند. در مجموع انتخاب يك تاكتيك براي دو بازي اشتباه بود. نوع بازي و نفرات ژاپن و قطر تفاوت دارد و خط دفاعي قطر كندتر از ژاپني‌ها است و ما بايد در چپ و راست تيم خود از نفرات سرعتي استفاده مي‌كرديم. البته گفتم بعد از بازي كه نتيجه خوب نداشته باشد اين اشتباهات مشخص مي‌شود.
با بازيكنان باتجربه در مسابقات حضور پيدا كرديم اما اشتباهات فردي مثل گرفتن كارت قرمز و آفسايد پر كردن و دادن پنالتي به حريف خيلي زياد بود. علت يا دلايل اين اشتباهات از جانب بازيكنان باتجربه چه بود؟
يكي از ايراداتي كه نه فقط من بلكه خيلي‌هاي ديگر هم اشاره مي‌كردند، عملكرد پر اشتباه خط دفاعي ما بود و بعد از يكي، دو بازي ساير كارشناسان هم به آن اشاره كردند اما بعضي از نفرات كادر فني مي‌گفتند این حرف‌ها از روی خصومت و غرض‌ورزي است! در بازي آخر با قطر ديديد كه خط دفاعي ما عقب مي‌رفت. وقتي كه اكرم عفيف آن گل را زد و فشاري روي او ايجاد نكردند. البته اين اشتباهات در فوتبال رخ مي‌دهد اما نبايد مقابل يك بازيكن باسابقه يك اشتباه را چند بار تكرار كرد. در بازي با قطر هم خط دفاع ما ايراد داشت هم خط حمله. در خط حمله، موقعيت‌ها را خيلي راحت از دست داديم و در خط دفاع هم به خط حمله آنها موقعيت مي‌داديم. دوستان در مصاحبه تلويزيوني گفتند فاصله خطوط ما خوب بود اما بازي با قطر را ببينيد مشخص است فاصله بين خطوط زياد بود و علت خطرناك بودن ضد حملات قطر هم همين بود. از لژيونرها و بازيكناني كه سال‌هاست در كنار هم بازي مي‌كنند، توقع داشتيم كمتر اشتباه كنند. اشتباهاتي مثل كارت گرفتن و خطاهاي بي‌مورد كه برايمان دردسرساز شد و فشار زيادي به تيم ملي آورد. باز هم مي‌گويم فوتبال قابل پيش‌بيني نيست و قبل از بازي‌ها شايد خيلي‌ها انتظار داشتند كره‌جنوبی، ايران و ژاپن و اين قدرت‌هاي سنتي فيناليست شوند و كسي پيش‌بيني حضور قطر و اردن را در فينال را نمي‌كرد. فوتبال است و قابل پيش‌بيني نيست.
يكي از اعضاي كادر فني با حضور در يك برنامه تلويزيوني زير بار انتقادات نرفت. اگر آن برنامه را ديديد نظرتان را درباره انتقادگريزي كادر فني هم بگوييد‌.
بله، برنامه را ديدم. شايد خيلي از مردم فوتبال بازي نكرده‌‌ و مربي نبوده‌اند اما از بس كه فوتبال را ديده‌اند و دسترسي به اطلاعات زياد است كه خيلي‌ها بهتر از ماها كه فوتبال بازي كرديم اين رشته را مي‌فهمند و تحليل مي‌كنند. اينكه بگويند شانس نداشتيم بله شانس در فوتبال دخيل است و شانس داشتيم كه بعد از دريافت گل سوم، دوتاي ديگر هم‌ نخورديم! بايد قبول كنيم فوتبال ما از اساس مشكل دارد و از طرفي امسال اين شانس را داشتيم با حذف ساير مدعيان قهرمان شويم. بايد قبول كنيم ‌تيم ‌ما ايراد داشت. نفرات خوبي هم داشتيم كه مي‌توانستيم بهتر از آنها استفاده كنيم.
به تاكتيك يك شكل تيم ملي در دو بازي آخر اشاره كرديد و همين طور بازيكناني كه مي‌شد از آنها بهتر استفاده كنيم. به نظر شما بهتر نبود در مقابل قطر با حضور ترابي و قلي‌زاده و قايدي بيشتر روي زمين بازي مي‌كرديم؟
عرض كردم بازي به بازي شرايط متفاوتي دارد و مثلا ممكن است يك بازيكن در بازي با ژاپن خوب بوده اما در بازي با قطر به كار نيايد و در اين صورت نفرات را جابه‌جا يا حتي عوض مي‌كنند. وقتي مدافعان قطر نسبت به ژاپن كند‌تر بودند مي‌توانستند از نفرات خلاق و سرعتي و تكنيكي استفاده كنند. بايد تاكتيك‌مان مقابل قطر كه بازيكنان سرزن زيادي داشت را عوض مي‌كرديم و بيشتر روي زمين بازي مي‌كرديم. اينها ايراداتي است كه من و خيلي‌ها مي‌گوييم اما شايد دوستان قبول نكنند و اين از اختيارات كادر فني بوده و حالا هم بايد جوابگو باشند!
درباره ادامه همكاري قلعه‌نویي با تيم ملي چه نظري داريد؟
تاكيد دارم بايد به ايشان زمان بيشتري داد. حالا پشتوانه‌سازي نشده و تعداد زيادي از چرخه تيم ملي خارج مي‌شوند اما زمان مناسبي است تا مربي تيم ملي نفرات جديد را اضافه كند. براي مقدماتي جام جهاني ۸ تيم از آسيا به آن مسابقات صعود مي‌كنند و فوتبال ما آنقدر ضعيف نشده كه با اين شرايط صعود نكنيم پس بايد شهامت به خرج بدهند و بسياري از تركيب تيم ملي عوض شوند.
نسل فعلي كه بسياري اعتقاد دارند بهترين نسل فوتبال ما است اما محبوبيت چنداني به دست نياورد. به چه علتي؟
شايد به دليل اينكه نه شما مي‌توانيد انتقال بدهيد و نه ما خيلي آن را باز كنيم! بله اين نسل، نسل محبوبي نيست و اين فقط اعتقاد من نيست و خيلي‌ها اين نظر را دارند. ببينيد مردم فوتبال و فوتبال‌دوستان را دوست دارند حالا به دلايلي ممكن است يك بازيكن محبوب شود يا محبوب نشود و اين برمي‌گردد به منش و رفتار آن فرد. جهان پهلوان تختي در كشتي بود اما ساير رشته‌ها از او به عنوان الگو نام مي‌برند. اين برمي‌گردد به منش و عملكرد يك فرد كه مي‌تواند الگو باشد به خودش برمي‌گردد.
قطر شايسته قهرماني بود؟
بازي‌هايش را برد پس شايسته بود با اينكه شرايط ميزباني هم كمي كمكش كرد اما چهار سال قبل هم در امارات قهرمان شدند. مربي قطر به خوبي از داشته‌هايش استفاده كرد با اينكه قطر قوي‌ترين تيم تورنمنت نبود و از ژاپن و عربستان و حتي ما بهتر بازي نمي‌كرد اما مربي اين تيم نشان داد كه مربي فهيمي است چون از داشته‌هايش به خوبي استفاده كرد. مثلا حسن الهيدوس كاپيتان اصلي قطر بود كه چهار سال پيش هم قهرمان شد اما اين بازيكن را گاهي از اول بازي مي‌داد و دقيقه ۵۰ يا ۶۰ تعويض مي‌كرد يا ۲۰ – ۳۰ دقيقه در نيمه دوم بازي مي‌داد كه نشان از فهم و درايت مربي است. به صرف اينكه قبلا كاپيتان بوده اما الان‌ در شرايطي نبوده كه ۹۰ دقيقه بازي كند براي همين مي‌گويم بهترين استفاده را از داشته‌هايش كرد.
صحبت پاياني؟
مشكل ورزش ما به خصوص فوتبال بازيكن يا مربي نيست شايد سهمي اينها داشته باشند اما بیشترین مشكل از مديريت ما است. اميدوارم اگر انتقادي مي‌شود كه اكثرا فني است دوستان بپذيرند چون همه براي رسيدن به موفقيت انتقاد مي‌كنند و اگر انتقاد نباشد، چيزي درست نمي‌شود. بعيد مي‌دانم با وجود اين مديريت فوتبال ما سر و ساماني بگيرد اما اميدوارم تغيير و تحولي در راس مديريت صورت بگيرد تا باز هم شاهد‌ موفقيت‌هاي فوتبال‌مان باشيم.
اين نسل، نسل محبوبي نيست به دليل اينكه نه شما مي‌توانيد انتقال بدهيد و نه ما خيلي آن را باز كنيم! و اين فقط اعتقاد من نيست و خيلي‌ها اين نظر را دارند. ببينيد مردم فوتبال و فوتبال‌دوستان را دوست دارند حالا به دلايلي ممكن است يك بازيكن محبوب شود يا محبوب نشود و اين برمي‌گردد به منش و رفتار آن فرد. جهان پهلوان تختي در كشتي بود اما ساير رشته‌ها از او به عنوان الگو نام مي‌برند. اين برمي‌گردد به منش و عملكرد يك فرد كه مي‌تواند الگو باشد به خودش برمي‌گردد.
يكي از ايراداتي كه نه فقط من بلكه خيلي‌هاي ديگر هم اشاره مي‌كردند، عملكرد پر اشتباه خط دفاعي ما بود و بعد از يكي، دو بازي ساير كارشناسان هم به آن اشاره كردند اما بعضي از نفرات كادر فني مي‌گفتند این حرف‌ها از روی خصومت و غرض‌ورزي است!
لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=21162

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.