• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
119
زیان کسب‌وکار‌ها ۱۲ برابر وام ۵ هزار میلیاردی است

قطع ۶۰ روزه اینترنت با ۶۰ هزار میلیارد تومان زیان

  • کد خبر : 12372
  • 01 آذر 1401 - 11:34
قطع ۶۰ روزه اینترنت با ۶۰ هزار میلیارد تومان زیان

به گزارش انطباق ،قطع ۶۰ روزه اینترنت ۶۰ هزار میلیارد تومان زیان به شرکت های اینترنتی وارد کرده و حالا دولت میخواهد با پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان وام این زیان را جبران کند!به گزارش تجارت نیوز،با توجه به سخنان رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی قرار است مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان، وام […]

به گزارش انطباق ،قطع ۶۰ روزه اینترنت ۶۰ هزار میلیارد تومان زیان به شرکت های اینترنتی وارد کرده و حالا دولت میخواهد با پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان وام این زیان را جبران کند!به گزارش تجارت نیوز،با توجه به سخنان رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی قرار است مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان، وام قرض‌الحسنه برای حمایت از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان به آنها اختصاص داده شود. این درحالی است که طی روزهای قطعی اینترنت خسارتی که به کسب‌وکارها وارد شده چیزی حدود ۱۲ برابر مبلغ این وام است.
سهم هر شرکت از وام حمایتی، کمتر از ۷۰۰ میلیون تومان

با استناد به سخنان رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، اگر قرار باشد وام ۵ هزار میلیارد تومانی تنها به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده شود و با توجه به اینکه ما در کل ۷۷۳۵ شرکت دانش‌بنیان داریم، اگر بخواهند این مبلغ را به صورت مساوی بین این شرکت‌ها تقسیم کنند، مبلغی که به هرشرکت دانش‌بنیان می‌رسد، کمتر از ۷۰۰ میلیون تومان است.

خسارت وارد شده به کسب‌وکارها، ۱۲ برابر وام پرداختی
۳۰ شهریورماه و همزمان با آغاز اختلالات اینترنت، نت‌بلاکس اعلام کرد که قطعی اینترنت در ایران ساعتی یک و نیم میلیون دلار معادل ۴۵ میلیارد تومان زیان اقتصادی به کشور وارد می‌کند. یعنی به طور میانگین روزانه هزار میلیارد تومان خسارت به کسب‌وکارها وارد می‌شود. با توجه به اینکه ۶۰ روز از قطعی اینترنت می‌گذرد، می‌توان گفت تا الان احتمالا حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان خسارت به کسب‌وکارها وارد شده است.از طرفی اگر این مقدار را بر مبلغ وامی که قرار است به کسب‌وکارها اختصاص داده شود، تقسیم کنیم، متوجه می‌شویم که میزان خسارت وارد شده به کسب‌وکارها، حدودا ۱۲ برابر مبلغ وام پرداختی است.

شرکت‌های کوچک زیان بیشتری می‌بینند
اما مسئله دیگری که وجود دارد این است که این وام به طور مساوی بین شرکت‌های دانش‌بنیان تقسیم نمی‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های بزرگ معمولا تحت حمایت بیشتری قرار می‌گیرند.طبق داده‌های پژوهشکده پولی و بانکی بانک‌مرکزی، شرکت‌های بزرگ هم به منابع مالی و تسهیلات بانکی دسترسی بهتری دارند و هم به‌واسطه برخورداری از صرفه‌های ناشی از مقیاس، هزینه‌های کمتری را متحمل‌ می‌شوند. از سوی دیگر این شرکت‌ها به بازارهای صادراتی دسترسی بیشتری داشته و همچنین به دلیل دارا بودن رانت بیشتر، تاثیرگذاری بیشتری بر فضای صنعتی کشور دارند.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=12372

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.