• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3
فساد در فدراسیون فوتبال، مرز‌های تازه‌ای را در نوردیده است

قرارداد‌های مشکوک فدراسیون فوتبال با “علی بابا” و “شرکت مجید”| بلیط ۵ میلیونی را ۳۰ میلیون فروختند!

  • کد خبر : 10375
  • 12 مرداد 1401 - 11:29
قرارداد‌های مشکوک فدراسیون فوتبال با “علی بابا” و “شرکت مجید”| بلیط ۵ میلیونی را ۳۰ میلیون فروختند!
بر اساس اطلاعات اخذ شده از برخی منابع مطلع داخلی، نه تنها چنین رویه‌ای طی نشد، بلکه چند نفر از تصمیم‌گیران فدراسیون در یک فرایند بسیار سوال‌برانگیز، بی‌سر و صدا، با یکی از دوستان خود که قبلاً فیزیوتراپ تیم ملی بوده، قرارداد بستند و دیگر شرکت‌ها و متقاضیان را به شکلی عجیب از گردونه حذف کردند

به گزارش انطباق ، ایران در ایندکس سالانه ادراک فساد در سال ۲۰۲۱ در میان ۱۸۰ کشور مورد بررسی، رتبه ۱۵۰ را کسب کرد. ساختار‌های ناکارآمد و سیستم گزینش خاوری‌پرور، موضوعی پنهان نیست و کسی را شوکه نمی‌کند، اما حتی با استاندارد‌های شفافیت مالی حال حاضر کشور نیز، فساد در فدراسیون فوتبال، مرز‌های تازه‌ای را در نوردیده است.

 به گفته کارشناسان، احتمالاً ویژگی بارز فساد در فوتبال علنی بودن آن است. فساد صرفاً به معنای رد و بدل کردن کیف‌های پر از دلار و سکه در ملاء‌عام و با امکان تصویربرداری نیست، زمانی که فساد مالی تا مغز استخوان یک نهاد نسج پیدا کرده، طبیعی است که واگذاری قراردادها، بدون برگزاری مناقصه شفاف و قابل راستی‌آزمایی، سوالاتی را برای ناظران آن حوزه پدید آورد.

قرارداد شرکت مجید

با وجود مشکلات صنعت پوشاک در ایران، در سال‌های اخیر صد‌ها طراح و شرکت برجسته، تولید پوشاک با پتانسیل دانشی_ورزشی در کشور ظهور کرده‌اند. طراحی غرورآفرین نماد مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ توسط حسین اجاقی، هنرمند ایرانی، از جمله نشانه‌های وجود بستری وسیع و قابل اتکا از استعداد ایرانی و توانمندی در این حوزه است.

بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیش از ۲٠٠ شرکت دارای مجوز خلاق و دانش‌بنیان، مشخصاً در حوزه طراحی و تولید پوشاک، فعال هستند. همچنین برند‌های معتبری، چون هاکوپیان، دنیس تریکو، و صد‌ها طراح ایرانی مقیم داخل و خارج کشور، بار‌ها علاقه‌مندی خود را برای آزمودن توانایی‌هایشان در فراخوان ملی طراحی و تولید لباس تیم ملی فوتبال ابراز کرده‌اند. بدیهی است، با توجه به چنین فضایی و همچنین بدعهدی مارک‌های بین‌المللی، طبیعی‌ترین کار این بود که فدراسیون فوتبال با مشارکت رسانه ملی، فراخوانی سراسری و پر پژواک، ایجاد می‌کرد و به صد‌ها شرکت و طراح شاخص ایرانی برای شرکت در مناقصه طراحی لباس تیم ملی فوتبال فرصت رقابت می‌داد.

همچنین در مرحله دوم طرح‌های برجسته و گلچین‌شده راه‌یافته به فینال، با مشارکت کارشناسان و نظر افکار عمومی انتخاب می‌شد و در نهایت تیم ملی فوتبال زیباترین لباس با بهترین کیفیت ایرانی ممکن را دریافت می‌کرد.

چنین روندی می‌توانست علاوه بر ایجاد شفافیت بیشتر در جامعه ورزشی، شور و نشاط اجتماعی را نیز افزایش دهد و این احساس را در مردم به وجود آورد که ملت نیز در انتخاب لباس تیم محبوب ملی، سهیم هستند. تیمی که مردمش رخت نو بر تنش آراسته و او را راهی بزرگترین آوردگاه ورزشی زمانه کرده است.

با این همه بر اساس اطلاعات اخذ شده از برخی منابع مطلع داخلی، نه تنها چنین رویه‌ای طی نشد، بلکه چند نفر از تصمیم‌گیران فدراسیون در یک فرایند بسیار سوال‌برانگیز، بی‌سر و صدا، با یکی از دوستان خود که قبلاً فیزیوتراپ تیم ملی بوده، قرارداد بستند و دیگر شرکت‌ها و متقاضیان را به شکلی عجیب از گردونه حذف کردند. نه رقابتی برگزار شد و نه فراخوانی به اجرا درآمد. در حال حاضر شرکت مجید (مروژ) به عنوان تامین‌کننده لباس تیم ملی انتخاب شده است.

این مدیران یک بار دیگر این پیام را به جوانان این دیار انتقال دادند که زد و بند و پورسانت حرف آخر را می‌زند و رقابت و آزمودن شایستگی‎‌ها، داستانی است غیرایرانی و مربوط به کشور‌های توسعه یافته.

معلوم نیست این فیزیوتراپ سابق، بر چه اساسی بدون هیچ مناقصه، فراخوان و انتخاب طرح‌های برتر توانسته است، قرارداد تامین لباس تیم‌های ملی را اخذ کند. وی که مقیم آمریکا است و از ارتباطات خوبی در میان مدیران دولتی ورزشی برخوردار است، پیش از این در گفتگویی اظهار کرده بود که از جنوب شرقی آسیا، محصولات ورزشی وارد کرده است. وی اکنون مدعی است که این البسه به صورت کامل در داخل ایران و در کارخانه‌های مانند واحد اندیمشک تولید می‌شود. ادعای که توسط منابع مستقل راستی‌آزمایی نشده، برفرض درستی، باز هم مجوزی برای اعطای قرارداد طراحی لباس بدون مناقصه به او نمی‌شود.

مبلغ کلی قرارداد، نحوه تولید، چرایی عدم برگزاری فراخوان و داخلی بودن یا نبودن تولیدات، می‌تواند سوژه مناسبی برای تحقیقی سنجیده و کارشناسی شده در این حوزه باشد. وظیفه رسانه اشاره به سرنخ‌ها است و این رسانه همواره امیدوار است که در تحقیقات نهاد‌های ذیصلاح، عدم وجود فساد محرز شود. البته چند رسانه قوی ورزشی از جمله یک خبرنگار معلوم الحال در این حوزه به شدت از وی حمایت می‌کند.

بلیط فروشی جام جهانی با قیمت‌های باور نکردنی

فیفا اعلام کرده است که علاقه‌مندان می‌توانند خود مستقلاً بلیط‌های جام جهانی را از سایت خریداری کنند. با این همه برای رعایت حال شهروندان علاقه‌مند به حضور در مسابقات جام جهانی، نمایندگان معرفی شده توسط فدراسیون‌ها نیز می‌توانند بلیط‌فروشی کنند. معلوم نیست که مدیران فدراسیون فوتبال چرا و بر اساس کدام فرایند، تنها شرکت علی بابا را به فیفا معرفی کرده‌اند؟

در حالی که قیمت بلیط جام جهانی بازی‌های ایران در سایت فیفا بین ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، شرکت علی بابا بلیط‌ها را با قیمت‌های عجیب ۳۰ میلیون تومانی به فروش می‌رساند.

این شرکت تور‌های با قیمت ۷۶۵ میلیون تومان نیز برای فروش در سایت گذاشته است.

در واقع در سایت علی بابا، بلیت ۳ بازی با قیمت ۹۴ میلیون تومان و یک بازی، ۳۱ میلیون فروخته می‌شود. این شرکت برای توجیه فروش بلیط به چند برابر قیمت مصوب فیفا، اعلام کرده است که که «بلیط‌های جام جهانی به دو صورت قرعه‌کشی و پکیج میزبانی (مچ هاسپیتالیتی) قابل‌خریداری هستند. علی‌بابا به عنوان نماینده رسمی فیفا، موظف به ارائه این بلیط‌ها در پکیج‌های استاندارد مچ هاسپیتالیتی، هماهنگ با قیمت‌ها و قوانین فیفاست».

به گفته کارشناسان این دروغ محض است و پکیج‌های مهمان‌نوازی فیفا که شامل تغذیه، یک یادبود و چند خدمت ساده در محل استادیوم است، ابداً اجباری نیست. بر فرض اجباری بودن، قیمت این پکیج‌ها، بسیار کمتر از نرخی است که شرکت علی بابا برای فروش گذاشته است.

در بلبشوی نبود نظارت و اعمال حکمرانی و در حالی که معاون وزارت ورزش دغدغه‌های خود را در مورد لباس زیر بانوان ابراز می‌کند، ظاهراً برخی حسابی از این خلاء استفاده می‌کنند و این شهروندان بی‌پناه هستند که همواره جایگاه ابدی قربانی را اشغال کرده‌اند.

این حسرت به دل مردم مانده است که یکبار، یکی از این شرکت‌ها و مسئولین فدراسیون برای زد و بند و سرکسیه کردن کردن مردم، مورد پیگرد قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=10375

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.