• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
8
درگیری بین واگنر و وزارت دفاع روسیه؛ پریگوژین خطاب به نیروهایش: علیه فرماندهی نظامی قیام کنید

شورش گروه واگنر و جنگ داخلی در مسکو؛ در روسیه چه خبر است؟

  • کد خبر : 16549
  • 03 تیر 1402 - 11:41
شورش گروه واگنر و جنگ داخلی در مسکو؛ در روسیه چه خبر است؟
بالاخره تنش بین یوگنی پریگوژین، رئیس گروه خصوصی نظامی واگنر و وزارت دفاع روسیه به نقطه جوش رسید و رهبر واگنر اعلام کرد به تلافی حملات صورت گرفته علیه نیروهایش از سوی وزارت دفاع، انتقام می‌گیرد.

انطباق: رهبر گروه شبه نظامی واگنر روز جمعه ارتش روسیه را به انجام حملات مرگبار علیه نیروهای این گروه متهم کرد. وی خواستار قیام علیه فرماندهی نظامی روسیه شد موضوعی که منجر به این شد که وی بلافاصله مورد هدف تحقیقات بر سر «شورش مسلحانه» قرار گیرد.

کمیته ملی ضد تروریسم روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ادعاهای منتشر شده به نام یوگنی پریگوژین هیچ مبنایی ندارد. در این رابطه سرویس‌های امنیتی روسیه (FSB) تحقیقاتی را علیه درخواست شورش مسلحانه آغاز کرده است.»

به نوشته یورونیوز؛ دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از تمام اتفاق‌های اطراف پریگوژین مطلع و اقدامات لازم در حال انجام است.

ایسنا نیز نوشت: ماه‌ها بود که خبر‌هایی پراکنده از اختلاف میان پریگوژین و نیرو‌های واگنر با نیرو‌های ارتش روسیه و شخص وزیر دفاع، سرگئی شویگو، به گوش می‌رسید و واگنری‌ها، ارتش روسیه را به بی کفایتی در جنگ اوکراین و عدم پشتیبانی از خود در این جنگ متهم می‌کردند و پریگوژین نیز هر از گاهی تهدید می‌کرد نیرو‌های خود را از خطوط مقدم جنگ خارج کند.

نمونه اخیر چنین اختلافی را در جنگ بر سر باخموت شاهد بودیم که پریگوژین بار‌ها وزارت دفاع روسیه را متهم کرد که از نیرو‌های این گروه در میدان نبرد حمایت نمی‌کند و تجهیزات کافی به آن‌ها نمی‌رساند. در آخر هم پریگوژین دستور داد نیرو‌های واگنر از این شهر خارج شوند و کنترل آن در اختیار نیرو‌های روسیه گذاشته شود که پس از ماه‌ها نبرد نتوانسته بودند آن را تصرف کنند.

اختلاف پنهان و آشکار میان دو طرف ادامه یافت تا اینکه شب گذشته پریگوژین در پیامی تلگرامی به سیم آخر زد و مدعی شد نیروهایش با موشک هدف حمله قرار گرفته‌اند و او انتقام خواهد گرفت.

پریگوژین که زمانی از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه محسوب می‌شد و به او “سرآشپز پوتین” هم می‌گفتند، در پیامش گفت: شورای فرماندهان واگنر تصمیم گرفته که شرارت رهبری نظامی روسیه باید متوقف شود.

او تاکید کرد: آن‌هایی که امروز سربازان ما را نابود کرده و جان ده‌ها هزار سربازان روسی را گرفته‌اند، مجازات خواهند شد.

ماه‌ها بود که پریگوژین، فرماندهی عالی روسیه را به سوءاستفاده از جنگ اوکراین و ناکامی در آن متهم می‌کرد و بار‌ها و بار‌ها وزیر دفاع و فرماندهی نظامی این کشور از سوی او متهم می‌شدند.

وزارت دفاع روسیه هم که در ماه‌های اخیر در مظان اتهامات گسترده قرار گرفته بود در اوایل ماه جاری میلادی تصمیم گرفت تا همه “مزدوران” را تحت کنترل گیرد و با آن‌ها قرارداد امضا کند؛ حرکتی که به عنوان تلاش برای تسلط و کنترل بر گروه واگنر دیده شد.

با این حال پریگوزین زیر بار نرفت و حاضر نشد تا در برابر سلسله مراتب نظامی روسیه قد خم کند.

وی ساعاتی پس از حمله ادعا شده به اردوگاه واگنر در اظهاراتی ملتهب وزارت دفاع روسیه را متهم کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را در مورد تهدیدی که اوکراین پیش از حمله فوریه ۲۰۲۲ داشت، فریب داده است. او همچنین انگیزه‌های روسیه برای جنگ را زیر سوال برد.

در پی این اظهارات و بر اساس گزارش‌های خبری، پریگوژین ظاهرا به نیروهایش که تعدادشان به ۲۵ هزار نفر می‌رسد دستور داده تا در مناطقی از داخل خاک اوکراین که تحت تصرف داشتند، به داخل مرز‌های روسیه بیایند و همین امر مسکو را وا داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند و در مناطق مختلف مسکو و شهر روستوف که نیرو‌های واگنر به آن وارد شده‌اند، نیرو‌های ویژه مستقر شوند.

از طرفی خدمات امنیتی روسیه هم پس از این تحولات برای پریگوزین پرونده باز کرده و او را به راه اندازی یک کودتا متهم کرده است. دادرسی کیفری هم برای پریگوژین آغاز شده، امری که می‌تواند در نهایت او را زندانی کند و سقوط چشمگیر یکی از برجسته‌ترین چهره‌های روسیه را در پی داشته باشد.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=16549

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.