• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4
پذیرش اف ای تی اف از شایعه تا واقعیت؛

شرایط پذیرش اف ای تی اف را نداریم

  • کد خبر : 18490
  • 12 مهر 1402 - 16:01
شرایط پذیرش اف ای تی اف را نداریم
زمزمه‌های پذیرفته شدن اف.ای.تی.اف این روزها از سمت برخی اعضا اتاق بازرگانی شنیده می‌شود؛ اگرچه هنوز به صورت رسمی مسئولین وزارت خارجه، شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام این خبر را تایید نکرده اند.

به گزارش انطباق نقل از منیبان،امبیز میرکریمی، عضو اتاق ایران و روسیه، در رابطه با گشایش های اقتصادی برای ایران در بانک‌های خارجی گفت: در رابطه ما با بانک‌های روسیه طی ماه‌های اخیر تغییراتی ایجاد شده اما درباره کشور‌های دیگر تغییر خاصی ایجاد نشده است. در روسیه فضایی برای فعالیت بانکی ایجاد شده اما مشکل نرخ ارز داریم. گاها روبل را به نرخ خوبی می‌خرند اما گاها فاصله نرخ ارز با  نرخ بازار مشکلات ایجاد می‌کند.

او در رابطه با احتمال پذیرفتن اف.ای.تی.اف گفت: زمزمه هایی شده که دوستان می‌گویند اف.ای.تی.اف پذیرفته شده است. مسئله اف.ای.تی.اف خیلی تخصصی است و جز مسائل بانکی است؛ درگیر شدن رسانه با این موضوع بدون خبر قطعی، مشکل ایجاد می‌کند. متاسفانه همه ما سیاسی شده ایم. اگر مسائل بانکی ما حل شود سیاست ارز تک نرخی را می‌توان اجرا کرد.

میرکریمی گفت: دولت همیشه دنبال ارز تک نرخی بوده و تصمیم خود را اجرا نکرده است. من معتقدم ما به ارز تک نرخی نمی رسیم چون در هر حال یک ارز در بازار آزاد داریم که بدون هیچ قید و بندی معامله می‌شود. هرچقدر قید و بند ارز دولتی بیشتر باشد فاصله آن با بازار بیشتر می شود و ارز غیربانکی شکل می گیرد. ارز دو نرخی ما در آن شرایط غیرقانونی است و صادرکنندگان نیز در این بین دچار مشکل می‌شوند، برخی نیز با کارت بازرگانی دیگران کار می کند و دلار آزاد می فروشد و شرط رقابت بهم می‌خرد. مشکل ما دو نرخی بودن ارز است وگرنه راه حل برای دور زدن تحریم وجود دارد.

همچنین خورشید گزدرازی، نائب رئیس اتاق مشترک ایران و قطر و رئیس اتاق بازرگانی بوشهر، درباره احتمال پذیرش اف.ای.تی.اف و در پی آن حل مشکلات بانکی می گوید: من که چیزی ندیدیم. برای تجار ایرانی در بازارهای کشورهایی که ما با آنها ارتباط داریم از جمله هند، کشورهای اوراسیا و منطقه گشایش بانکی اصلا امکان پذیر نیست. شاید جایگزینی در نظر گرفته باشند اما به عنوان یک ایرانی من تاکنون در ده سال گذشته چنین چیزی ندیده ام.

او افزود: من فقط یک نقل قول شنیده ام و قطعا شرایط پذیرفتن اف.ای.تی.اف را نداریم چون شفافیت اصلا وجود ندارد. ما دلمان می خواهد اف.ای.تی.اف را بپذیریم اما زمان بر می شود و شرایط آن را هم نداریم. شاید بخش عظیمی از مردم آرزوی پذیرفته شدن آن را داشته باشند اما وظیفه دولت است که زمینه شفافیت مالی را ایجاد کند.

خورشید گزدرازی بیان کرد: در شرایطی که ما تحریم هستیم و با دور زدن تحریم، نفت  می‌فروشیم به نظر نمی رسد آن شفافیت هم خیلی در این شرایط به کار ما بیاید. این اخبار مثل واردات خودرو، برای مشغول کردن مردم است. این اخبار بار روانی دارد و جامعه را آرام می‌کند. در عرصه اجرا اگر بخواهند شاید بتوانند اف.ای.تی.اف را بپذیرند اما زمینه‌های آن وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=18490

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.