• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
3
عدم اعتماد بین طرفین در ماه‌های اخیر در حال افزایش بوده است

سرسختی آمریکا و بی میلی دولت انقلابی| افزایش نگرانی‌ها در مورد فروپاشی برجام

  • کد خبر : 5122
  • 03 آبان 1400 - 10:56
سرسختی آمریکا و بی میلی دولت انقلابی| افزایش نگرانی‌ها در مورد فروپاشی برجام
مقام‌های غربی مدعی هستند که ایران با تعلل در بازگشت به مذاکرات هسته‌ای قصد دارد با افزایش خلوص و کمیت ذخایر سوخت هسته‌ای خود قدرت چانه‌زنی‌اش را در مذاکرات افزایش دهد تا بتواند امتیازات بیشتری بگیرد.

به گزارش انطباق ،روزنامه بریتانیایی “ایندیپندنت” در گزارشی با عنوان “هراس نسبت به فروپاشی توافق هسته‌ای با ایران در حال افزایش است”، می‌نویسد: “این توافق با توجه به سرسختی امریکا در مورد لغو تحریم‌های وضع شده علیه ایران و بی میلی دولت اصولگرا در تهران در مورد مزایای اقتصادی توافق در معرض فروپاشی کامل قرار گرفته است.

 کارشناسان هشدار می‌دهند که وضعیت فعلی پایدار نیست و فروپاشی توافق هسته‌ای می‌تواند سبب تشدید رقابت تسلیحاتی در منطقه شود.

امریکا ایران را مقصر کند شدن روند پیشرفت مذاکرات هسته‌ای و توقف آن می‌داند. آویگدور لیبرمن” وزیر دارایی اسرائیل نیز هشدار داده که در مورد رویارویی نظامی با ایران تنها مسئله زمان مطرح کرد و این زمان خیلی دور نخواهد بود و اجتناب ناپذیر است.

در حالی که ایران نیز عدم پایبندی آمریکا و کشورهای اروپایی به تعهدهای خود در برجام را عامل شکست توافق هسته ای می داند.

“ایندیپندنت” در ادامه می‌نویسد: برجام تا زمان به قدرت رسیدن ترامپ در امریکا پابرجا بود تا آن که در سال ۲۰۱۸ میلادی رئیس جمهوری پیشین امریکا تحریم‌های سخت‌گیرانه و تازه‌ای را علیه ایران وضع کرد تا آن کشور را مجبور به نشستن پای مذاکره برای دستیابی به توافقی تازه برای واشنگتن و شرکای منطقه‌ای آن کشور سازد.

برنامه ترامپ شکست خورد. ایران سطح برنامه هسته‌ای خود را ارتقا داد و از پذیرش خواست امریکا خودداری ورزید. جو بایدن متعهد شد که پس از به قدرت رسیدن در ماه ژانویه، امریکا به برجام بازگردد اما اکنون پس از گذشت ماه‌ها از اظهارات او همه چیز در تعلیق به سر می‌برد. مذاکرات نیز از زمان به قدرت رسیدن رئیسی اصولگرا در ایران به حالت تعلیق درآمده و متوقف شده است.

مقام‌های غربی مدعی هستند که ایران با تعلل در بازگشت به مذاکرات هسته‌ای قصد دارد با افزایش خلوص و کمیت ذخایر سوخت هسته‌ای خود قدرت چانه‌زنی‌اش را در مذاکرات افزایش دهد تا بتواند امتیازات بیشتری بگیرد.

وکیل، پژوهشگر اندیشکده “چتم هاوس”، اما معتقد است در رفتار ایران پیچیدگی وجود دارد و بیش از آن که تمرینی برای افزایش قدرت باشد نشانه‌ای از ضعف در حوزه داخلی است. تحریم‌های دوره ترامپ هنوز به قوت خود باقی هستند و رئیسی وعده داده تا اقتصاد را بهبود بخشد و نرخ تورم را کاهش دهد در صورت شکست او در تحقق وعده‌هایش اما ایران با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.

عدم اعتماد بین طرفین در ماه‌های اخیر در حال افزایش بوده است. ایران شک و تردید دارد که آیا بایدن با چالش‌های فراوانی که پیش روی خود دارد مایل به دستیابی به توافق با ایران است یا خیر. ایران گمان می‌کند بایدن منافع سیاسی نامعلومی در این باره دارد. در همین حال، کشور‌های غربی نسبت به اقدامات تهران دچار تردید و سرخوردگی شده‌اند. عدم اطمینان نسبت به یکدیگر در طرفین دیده می‌شود.

لینک کوتاه : https://entebaagh.ir/?p=5122

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.